Linjeflyg
Vad var det egentligen som gjorde Linjeflyg till ett framgångsrikt och uppkrattat bolag som många fortfarande drömmer sig tillbaka till?
svar
F24 är F28-4000
När hade LF F24, och vad är det?
Jag minns också mycket trevligt från Linjeflyg men också de stressade korta groundstoppen. På en flygning med F24 som gick OSD-SDL-BMA hamnade vi nästan i vattnet under start i SDL. Reduced power T/O som inte helt tog höjd för banans längd m.m……när man märkte det, max power men ändå rotation på sista metrarna av banan. Noterades av tornet som rapporterade incidenten.
Flög som pax BLE-ARN med F28 på 17 min takeoff-landning.
Kommer ihåg att jag mådde illa pga värme och turbulent mot
ARN en sommar.
Nisse@ Lf linjen Arn-Ble. Swedair: Cessna 404, Twin-otter, Saab 340. Linjeflyg Fokker F28 och kanske någon gång Boeing 737.
Det har du rätt i.
Men även med Twin Otter och F-28.
Flög själv alla tre??
Svar till SO.
Jag tror att (nästan) alla LIN 737-500 gick till Brittish Midlands. Allt detta var så länge sedan så minnena börjar suddas ut…..möjligen någon till Braathens.
Ja 340 varje timme men ersattes på slutet av Linjeflygs egen F28
@birger
Den linjen flögs med Swedair SAAB 340.
Tror det var 16 min i luften och 23 min block till block.
Flög själv på 19 min men pga trafik på Arlanda tog intaxning lång tid.
Någon som kommer ihåg rekordet Borlänge – Arlanda med F28:an?
Jag var F/O på Transwede och flög B 737-300. Vi flög åt Linjeflyg på kontrakt under vintern 1989 – 1990 med Transwede piloter och dito kabinpersonal. Linjerna som vi flög åt LIN var dagligen ARN – SDL, ARN – OSD och ARN – UME. Flög även till BLE från ARN åt LIN vid något tillfälle då det var teknik på någon F28. Vi tog 145 passagerare i våra B 733. 20 minuters turnaroundtid på LIN tidtabell. På utestation steg passagerarna av via dörren fram och de nya resenärerna steg på via dörren bak. Då gick det undan !
Båeing : Tack för svaret!
Om jag inte har helt fel gick väl nån eller några av dessa 737:or till katastrofprojektet Goodjet?
– Första flighten med vår egen 737 ( Värmland) gick till KSD om jag minns rätt.
Du minns rätt. Jag var med på den flygningen.
Har foton här på väggen som jag tog den dagen.
Det är inte så lätt att diskutera, ett ämne med dig. Tycker man inte som du, så avfärdas man. Dessutom angriper du själv personer mellan varven.
När då?
Första flighten med vår egen 737 ( Värmland) gick till KSD om jag minns rätt.
Vi hade en inhyrd Maersk -300 som var baserad i SDL där jag gjorde praktiken för typcertet . Måste varit mars-apri 91.
När väl personal och utrustning fanns på plats så var det väl säsong och bokningssiffror som avgjorde vart den flög!?
Kanske inte till BLE.
Sommartid alltid till VBY, AGH.
Vintertid. OSD.
Vi flög massor med charter. Grekland bla.
757 är balans känslig om inte full ungefär som DC8 63
Jag minns inte exakt det här ligger 40 50 år bakåt i tiden.
Jag jobbade några år in på 80 talet på ARN LFV handling. Sterlings 757 köpte Trump. Den flyger fortfarande. De flesta som skriver här är drömmare har inte ens arbetat i branschen, det vidhåller jag, syns tydligt på kommentarer, ex att angripa personer i stället för att diskutera ett ämne.
Nån som vet på vilja destinationer Linjeflyg flög med sina kortvariga 737-500 och den 737-300 som leasade?
B757 kom i kommersiell trafik i USA 1983. Åren 84-86 var du utanför flygbranschen.
Enligt din egen utsago. Hur i hela fridens namn, har du då kunnat att “jobba” med B757 innan dess på ARN?