Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Mentalitet mellan flygbolag i MÖ och Skandinavien

Tråden startades av LAX

Hur kommer det sig att det är en sån skillnad i mentaliteten mellan kabinpersonalen här hemma i Sverige i jämförelse med Emirates och Qatar Airways?

På EK och QR ser man kabinpersonalen ute i kabinen exakt hela tiden. De hjälper till, visar en till stolen, hjälper till med väskan. Under flygningen är cabin presence 100%.

Sedan kliver man på SAS, Norwegian eller BRA, och möts av en chock. Kabinpersonalen håller sig helst i galleyt och skvallrar sinsemellan. Har man otur stöter man på någon snobbig individ med näsan i vädret som tror att det är status att flyga mellan Sthlm och Ronneby sex gånger om dagen. Under serveringen går det snabbt med att kasta ut vad som eventuellt erbjuda, sedan tillbaka till sina egna utrymmen.

Intressant observation.

Publicerad den 2021-12-11 19:22
Skriv ett svar
Antal svar: 12

svar

2021-12-14 16:17

Till Meet&Assist:

Och genom ditt svar får man en enkel och utförlig förklaring till varför bland annat SAS snart är ett LCC i linje med Ryanair. Att vara kabinpersonal är att arbeta inom servicebranschen, och där ingår en hel del service. Visserligen kan man nu förstå varför SAS-ledningen för ett par år sedan skickade sin kabinpersonal till ”le-skola” (smile school). Att bli visad till sin sittplats eller då hjälp med väskan är en liten gest men ack en betydelsefull sådan.

Visserligen är den primära uppgiften att ansvara för säkerheten men ibland känns det som att viss kabinpersonal tar sig själva för på stort ansvar. De flesta passagerare kommer att ta hand om sig själva, och skulle jag vara ombord på ett flygplan som kraschar i de norska fjällen, då litar jag bättre på mig själv än någon flygvärdinna från SAS eller Norwegian som mest troligt inte ens vet hur man gör upp en eld.

@ Meet&Assist
2021-12-14 15:01

OMG. Du är en av dom… Det handlar om en upplevelse. Man vill att du kommer tillbaka till flygbolaget. Och du får din lön i slutet av månaden. Enkelt.

Olle
2021-12-14 11:14

Tror du har fått ditt svar här i tråden LAX på sättet som en hel del svarar. Talande att första inlägget ifrågasatte varför du som CC skulle göra något extra utöver dina säkerhetsuppgifter.
Vore ju härligt om den enda uppgiften man hade som CC var att vänta på något som för de flesta aldrig sker. Vilket jobb! Bara gå till jobbet och hoppas att inget händer och hämta lönen i slutet av månaden.
Finns en anledning till att det finns få Skandinaviska personer i kabinen på många MÖ bolag och svaret finns bland svaren i denna tråd.

Brandmanen
2021-12-14 08:41

I SAS media relations ser man bara flygvärdinnor som serverar kaffe med ett stort leende mot kunderna. De kanske ska ända den bilden och ha flygvärdinnor som drar sliden och släcker bränder?

Lucas
2021-12-14 08:16

Säger de på SAS inte något i stil med ” Kabinpersonalen finns ombord för din och andras säkerhet och vi förväntar att ni följde de direktiv vi ger” i samband med säkerhetsgenomgången. Inte direkt kund och service fokus, men de har de aldrig haft.

Meet&Assist
2021-12-13 21:18

Det här var intressant läsning – och något av det dummaste jag läst på sistone.

Varför måste du bli visad stolen? Varför måste de hjälpa till med väskan? Varför måste de hjälpa dig hela tiden? Varför måste de vara present i kabinen 100%?

Är du inte en vuxen person som kan ta hand om dig själv, lägga upp väskan och hitta ditt säte? Varför måste du se kabinpersonalen i kabinen hela tiden?

Du behöver inte kabinpersonal. Du behöver nog annan hjälp, om du inte klarar av att ta vara på dig själv. Jag föreslår att du tar ett snack med FK om assistans. Om det inte går – väx upp, kamma till dig och köp en iPad och ladda ner lite att se på istället för att se på kabinpersonalen som dina personliga gycklare.

Pilot
2021-12-13 18:59

Kan man inte vara serviceminded så länge det inte pågår en nödsituation?

NB
2021-12-13 16:38

Du menar alltså att cc’s sitter och väntar på en “allvarlig incident”?
Undrar om vem som missat rejält? Alla vet att cc’s ska leda vid ev. incidenter.
De är också bolagets ansikte utåt, och ska ge den service som bolaget utlovar.
Inte efter vad den enskilda besättningen hittar på.
Jag har varit med om vid flera tillfällen med SAS, att cc ropar ut att de är trötta, och kabin servicen därmed upphör under 45 min………

@Jervejint
2021-12-13 15:50

Det är pga din attityd som det ser ut just som det gör i Scandinavien! Service är det enda du kan konkurrera med! ”Vem som helst” kan lära sig att öppna en dörr och kasta ut folk men servicekänsla är svårare att utbilda i..

LAX
2021-12-13 15:34

@ Jervejint:

De kan fortfarande erbjuda bra service OCH ansvara för säkerheten ombord. Titta t.ex. EK521 som kraschade i Dubai 2016. En fantastiskt utförd evakuering av kabinpersonalen.

LAX
2021-12-13 15:34

@ Jervejint:

De kan fortfarande erbjuda bra service OCH ansvara för säkerheten ombord. Titta t.ex. EK521 som kraschade i Dubai 2016. En fantastiskt utförd evakuering av kabinpersonalen.

Jervejint
2021-12-13 12:32

@LAX. Du har nog missat rejält varför flygplan har kabinbesättning. Deras arbetsuppgifter är ingalunda att vara konferencier och underhållare för passagerare. Deras huvuduppgift är i första hand att agera som ledare vid en allvarlig incident. Att snabbt och säkert disembarkera ett flygplan vid en eventuell allvarlig händelse. Då är liknelsen utkastare betydligt mer träffsäkert.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500