Någon som jobbade på Nyge Trafikflyg?
Nyge hade som mest fem EMB110 Bandeirante och flög till Visby från Kalmar, Norrköping, Nyköping och Bromma, Nyköping-Arlanda, Norrköping-Arlanda och Arlanda-Mariehamn. Från 1989 till bolaget lades ner våren 1994 var jag extrapilot. Förra året åtog jag mig att skriva en artikel om trafiken till Svensk Flyghistorisk Tidskrift. Utkast skickades till Åke Åstrand för kommentar, han var kapten på Nyge till slutet. Nu är han 85 och antagligen på sjukhus, telefonen är avstängd och e-postlådan full, så några kommentarer har inte kommit. Har någon annan i forumet jobbat där eller vet någon som gjorde det?
svar
@thomas, är du ett troll?
Du dyker upp med kommentarer i alla möjliga trådar, där dina kommentarer ofta inte har något som helst att göra med vad trådskaparen efterfrågar eller vad som diskuteras. Det är ofta ”Goddag yxskaft”. Så även här, när Arne efterfrågar någon som tidigare jobbat på Nyge och kan hjälpa till med en artikel om deras verksamhet. Du har redan presterat två kommentarer till detta, varav ingen är svar på det som efterfrågas utan istället helt onödiga kommentarer.
Om ni inte har något svar på rubrikens fråga så ta det gärna i en annan tråd.
Det har funnits många flygbolag I Sverige, att ingen analyserar varför de alla lagts ner eller fallit, så även Nyge, att hitta nån gemensam faktor så undvika misstagen, eller återupprepa.
Inrikesflyget har fallit brant. SJ har tagit över en del på närorter till ARN men det är flera orter som nu inte har trafik, att BRA överlevt knappt är den enda ljuspunkten just nu men hur stabilt är bolaget på sikt.
+ Alla flygbolag som funnits i Sverige och gått under