När kommer Norwegian tillbaka med svensk personal?
Norwegian har sökt permanent Crew till både OSL och CPH basen med tillsvidareanställning. Vad händer med de personal som de hade på Arlanda? Vad jag vet har ingen fått komma tillbaka medan de söker nytt personal till andra baser?
svar
Norwegian har bokat in runt 100 intervjuer med ex Arn piloter närmsta tiden.
För anställning som FO i Norge till en början.
Det kommer bli intressant med de ca 10 ex NAS som fått jobb på Flygambulansen om hur de ställer sig till Oslo vs Arn.
I fredags ökade Norrmännen sina bokningar markant. Tror en hel del Svenskar vill ut och åka i höst.
Jag tror det kommer en Arn bas i vår, men lite av ett önsketänkande med.
Boka resor till Kanarias nu folket
T2 öppnar upp personalparkeringen ska åter till Beta boka och flyg!
Det enda som Norwegian verkar ha lärt sig, är att lågpris långlinjer inte löner sig.
Annars kör man på som vanligt med prisdumpning, bemanningsbolag och obefintlig service.
Någon svensk bas verkar inte vara aktuell för Norwegian.
Man anställer bara på bemanningsbolag, som man konkar när man vill..
Om man vill jobba för det här bolaget blir det CPH eller OSL som gäller.
Jag har 2 bekanta som fick komma tillbaka som kaptener på NAS förra veckan.. Dom har Köpenhamn som bas. Bägge fick kicken när dom konkade förra våren. Detaljer om avtal osv. har jag ingen koll på. Men det verkar som nas taggar upp och enklast är det väl att plocka tillbaka kaptener med giltig klassbehörigheter och medical.
” Norwegian har sökt permanent crew till både OSL och CPH basen med tillsvidare anställning”
Ja,ja Norwegians definition på tillsvidare anstälning är att man anställer crew på div. egna bemanningsbolag, som man konkar när man känner för det, och låter skattebetalarna ta notan för detta
Ryanair är trots allt mer ärliga med sin ” personalpolitik” , man låtsas inte bry sig, som pyramidspelet Norwegian gör.
Vad har du för grundlag för ditt påstående?
Sett ifrån min stol fortsätter Norwegian på exakt samma sätt som förut. Alt som ledningen sa under Schramm var ju tydligen lögner bl.a. sa han att alla flygande skulle anställas på moderbolaget, att det var tjäna pengar på biljetterna som framöver skulle gälla.
Sen fick han sparken….
Jasså, vad är då skillnaden på ” gamla” och ”nya” Norwegian?
Man fortsätter med att anställa alla flygande på bemanningsbolag ,som man bara kan konka när man känner för det.
Man fortsätter med prisdumpning, säljer massor med biljetter med förlust, exakt som för
Man fortsätter göra allt för att undvika betala ut ersättning vid inställda flyg.
Det norwegian som finns idag är inte i närheten av att vara ett pyramidspel, det är milt sagt ett korkat uttalande. Att FR är en tryggare arbetsgivare kan nog också debatteras, men visst finns det styrka i storlek. Icke att förglömma är dock att FR är och förblir ett skitbolag att jobba för.
Det är nog bättre att söka jobb på FR än att ” satsa” på att pyramidspelet Norwegian kanske kommer att anställa på evt. ARN bas..
Hur många exArn får komma tillbaka då? 50? Oavsett så lär det dröja åratal innan man har 250 piloter på ARN igen. De närmaste tre åren lär vi se en flotta på 6-8 kärror i Sverige. Så inte mer än 100 pers. Övriga 150 får nog söka lyckan på FR.
Nej, piloterna är inte anställda i moderbolaget.
Norska piloterna är väl anställda i moderbolaget, eller hur?
BK, Det var längesedan någon besättning i Norwegian var anställda direkt i moderbolaget.
Bolaget är uppdelat i många mindre bolag och Norwegain har kunnat sätta de delar som inte behövs i konkurs, som Arlanda. LAS blir då totalt meningslöst, lika så senioritetslista som normalt är en trygghet.
OM det kommer att anställas svensk flygpersonal, blir det helt säkert vid anställning i bemanningsbolag. All snack om att ”New” Norwegian ville anställa alla piloter och kabinpersonal direkt i moderbolaget var just det, snack Det är tydligt att enda skillnad på gamla och nya Norwegian är att man har lärt sig att det var idiotiskt att ”satsa” på loco långlinjer i direkt konkurrens med nätverksbolagen
Kommer anst via bem bolag tror jag!
Då slipper man LAS och hela grejen.
Ljusstrimma – så blir det kanske. Men att det skulle finnas så mycket plats i Oslo att samtliga 253 ex ARN-piloter blir erbjudna jobb tror jag inte är sannolikt i närtid.
Vad jag förstått kommer Norwegian Air Sweden AOC anställa egen personal efter årsskiftet. Oklart om det blir ARN som bas då Norwegian Air Sweden AOC även flyger från Finland, Danmark och Spanien.
Sant, inte ännu. Men det är inte speciellt långt kvar tills 1 oktober då alla piloter i Norge skall vara tillbaka.
Ljusstrimma – det kan det ju givetvis betyda på sikt, men först behöver all permitterad personal återtas fullt ut, där är vi inte än.
Luvström, det är riktigt men det talas även om att anställa piloter i Norge. Vilket borde gälla alla ex piloter på Arlanda.