Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Nästa stora haveri

Tråden startades av Yngve Rudolf

Vi har som bekant varit utan något större haveri i Europa på ganska många år nu.
Nu är dock flygtrafiken igång ordentligt igen efter corona men personalen pressas mer än innan. Lägg där till att många bolag kommer att få det finansiellt tufft under 2023. Är det en perfekt storm som byggs upp? Mina farhågor är att vi får se ett eller två stora haveri i Europa under 2023.
Vad tror ni andra?

Publicerad den 2022-12-29 21:34
Skriv ett svar
Antal svar: 25

svar

Hakaol
2023-05-18 14:19

Känns som en konstig spekulation är det eftersatt Underhåll eller Stress bland Piloter som skribenten befarar

B737
2023-05-15 14:12

@Ali Nära – vadå?

Ali
2023-05-14 22:34

Skiathos.

Det är väldigt nära:
https://www.youtube.com/watch?v=RWetojC0ul0
1600 m är kort för stora jetkärror…

Robban
2023-05-12 17:22

Jag tror som någon annan talare nämnde här också på ATR.

Nepal känns bekant i sammanhanget, men glöm inte att ATR flygs mycket i Sverige.

Jet Dave
2023-05-11 16:02

Rull: Pensionerad o fortfarande inte koll på att Nepal inte tillhör Europa? Skärpning…

Robban
2023-05-11 14:23

Ryssland är väl klar kandidat . Stulna flygplan som inte längre är certifierade pga brist på delar och noll support från Airbus och Boeing.
Det kommer sluta med en katastrof. pga hemma tillverkade delar. och ” ryska certifikat ” på delar och underhåll.
Skulden för detta ligger på KGB svinet Putin.

YR
2023-05-11 13:13

Sommaren närmar sig och åskmolnen tornar upp sig.
Jag hoppas innerligt att jag har fel men den här kommande rekordsommaren riskerar att bli mycket tragisk och crew, atc, markpersonal osv får jobba till bristningsgränsen.

Rull
2023-01-15 16:28

Jag är pensionerad med 14000h och behöver ingen utbildning på området. Tack!

Sv Rull.
2023-01-15 13:16

Nepal ligger inte i Europa och tyvärr har flygsäkerheten där ett dåligt rykte sedan tidigare.

Rull.
2023-01-15 09:12

ATR krasch i Nepal.

sv Calle
2023-01-13 19:52

Man får inte ta delar av ett icke luftvärdigt plan, utan att säkerställa komponentens status och funktion. AD Notes och ev. Bulletiner. Detta gäller inom alla EASA och övriga västländer. Luftfartyg som är på översyn, är oftast luftvärdiga.

Det vi talar om här, är Rysslands stöld av västerländska plan. Så fort de hamnar på ryskt register så faller lufrvärdigheten i västvärlden.
Det gäller även de 777 som pf säger att ryssarna köpt.

Som sagt – Det spekuleras en hel del.

.

sv Calle
2023-01-13 19:48

Det vi talar om är Ryssarnas stöld av västerländska plan. Så fort de hamnar på ryskt register så faller luftvärdigheten i väst. Det gäller även de 777or som pf säger att ryssarna har köpt.

Calle, sv pf
2023-01-11 23:06

Hur tänker du nu? Att plocka delar från andra plan som är icke luftvärdiga betyder inte att delarna de plockar är icke luftvärdiga. Det är dessutom så det funkar lite överallt i världen, man tar delar från t ex plan som står för underhåll och monterar på flygplan på linjen och så väntar man på reservdelen till det andra planet som ändå inte ska flyga.

Det spekuleras rätt mycket här inne måste jag säga…

ABC@"German wings"
2023-01-10 19:26

Känner du så har du en skyldighet att lasta av dig själv. Alla som flygit länge har gjort det och du är inte den första.

pf
2023-01-10 17:12

“sv pf”, ja vel !

fikk du med deg, at russiske flyselskap nå angivelig skal ha kjöpt 10 stk B-777, fra irske leasinsselskaper.

Flere salg kan fölge.

sv pf
2023-01-10 16:12

När ryssarna nu flyger med stulna icke luftvärdiga plan. Då är det inte långt från haveri. Reservdelar tas från andra icke luftvärdiga plan. Därmed är man “under” minimum equipment list!

German wings
2023-01-09 07:12

Jag känner oro för piloter mentala hälsa vid incheckning på morgonen vissa dagar och tänker på German wings. Det gjorde jag aldrig tidigare. Piloter känns oftare mer instabila i humöret 2023…

T.
2023-01-08 01:43

Hemska tanke, men en mycket bättre fråga än vad många vill erkänna. En stor del av arbetet hos alla seriösa flygbolag, flygplatser och andra intressenter handlar ju just om att analysera och försöka förutse just sådant.

Jag hävdar att de flesta aktörer är relativt bra på att agera reaktivt. Att analysera händelser och försöka se till att det inte sker igen. Detta sker genom rapportering och analys. (SMS 101)

Att förutspå nästa stora haveri är en mycket svår uppgift då ingen kan säga om redan lyckats med att förhindra den, eller om det någonstans finns en ”tyst tickande bomb”.

Enligt min mening finns ett par orosmoln.

1. Sedan avregleringen har lönsamhet blivit svårare, vilket tvingat de flesta till att spara på annat håll. Detta har givetvis påverkan. Frågan är om de åtgärder som vidtagits är ”på rätt sida” eller om dess besparingar under tid förskjutit allt så att vi snart tänjt på gränserna mer än för vad tyglarna håller.

2. Lågprisbolagen och dess flottor. Lågprisbolagen uppfyller har tillstånd att flyga. Kompetent myndighet bedömer att underhållet är fullgott. Men vad händer den dagen då lågprisbolagens flottor åldrats?

3. Gamla lärdomar. Gottröra, Lockerbie och andra definierande olyckor börjar bli historia. Färre och färre som var med då, kommer ihåg. Risken finns att historien upprepar sig om man inte håller minnet levande.

I samtliga fall har regelverk tillkommit för att hantera dessa, men regelverken kommer aldrig kunna ligga i framkant och vara proaktiva.

Korre
2023-01-05 00:14

Att det relativt ofta ändå sker skador på flygplan på rampen visar att mänskliga faktorn hela tiden visar sitt fula tryne.

Pilot x
Tekniker x
Ngn av dessa har en dålig dag.
Bråk hemma med frugan.
Ex frugan innan arb.
Vips
Koncentrationen störs.
“Haveri/incident x uppstår”

pf
2023-01-03 15:20

Helt håplös tråd.

La oss håpe at alt det gode sikkerhetsarbeide fortsetter, hos alle aktörer innen flyget.

Selv russerne er neppe så dumme at de sender fly avgårde , fly som er under “minimums eqipment list”.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500