Norse Atlantic Airlines
Björn Kjos startar nytt! Han hänvisar till sin omfattande branschkunskap men satsar på långlinjer med Norwegians gamla B787. Ska man skratta eller gråta?
svar
Norse Atlantic är mycket välkomna! Med Norwegian som feeder airline, från hela Europa, är det en jätte idé. Kjos, är en pionér.
Kjos tog mig och min familj billigt till USA varje år och jag inte bara gillar Björn Kjos för det. Jag älskar honom!
Har kjos inte gjort något positivt i branschen?
Han skapade tusentals jobb åt personer som såg Norwegian som sitt andra hem och älskade att jobba för dom.
Long haul var sista året Norwegians Money maker, titta på deras Q2 och Q3 för 2019 och gör din egen bedömning. Hade Norwegian inte haft motorproblem på 787 och en groundad MAX-flotta hade bygget gått som på räls nu.
Norwegian longhaul var på inget sätt på god väg att bli lönsamt.
Det var ett bottenlöst hål, som man försökte fylla genom extrem expansion på Norwrgians övriga linjer, som man var tvungna att sälja biljetter på tok för billigt , för att hålla cashflow, för att kunna betala löpande utgifterna
Varför tror du att Norwegian var konkursmässiga innan Corona?
Björn Kjos har inte bidragit med nånting positivt till flygbranschen, denna skojare borde ha näringsförbud inom flyget.
”Nya” Norwegian var inte alls intresserad av att fortsätta med långlinjedelen av bolaget, därför att ”lowcost longhaul på det sättet inte löner sig.
Pyramidspel?? Biljetter till förlust? Vad tänker du nu?
Med tanke på att Norwegians långlinjer var på god väg att bli lönsamma så har nog Norse bra förutsättningar när världen väl öppnar upp. Gissningsvis så blir det ett tätt sammarbete med Norwegian, som kan feeda stora volymer av pax.
Förmodligen har de lärt sig av de misstag som begicks i Norwegian så jag tror på Norse.
@Mattias
Vi behöver inte oseriösa pyramidspel i flygbranschen. Att sälja massor med flygbiljetter med förlust, bara för att hålla cash flow är väl ingen konst. Norwegian har på inget sätt varit ”.nyskapande ” Allt man har gjort har andra gjort förut.
Viking nu ser du väl ändå glaset lite halvtomt. Nog får man ge Norwegian att det är ett enastående entreprenörskap att etablera sig i den skalan som de gjort och att fortfarande vara around, på grön kvist mede stark balansräkning efter alla turer? Vilket annat bolag startat i modern tid i Skandinavien har lyckats med något liknande? Att andra fått plocka notan är väl ett utslag av skickligt spelande. Hade du hållit hedern “högre” och packat ihop?
Som entreprenör har Kjos bevisat sig. Sedan håller jag med om att det ska bli spännande att se om de lyckas bygga ett Norse som är stabilare än Norwegian var när han lämnade.
Det enda som Björn Kjos &Co. Någonsin har varit bra på är att få nån annan att ta notan, när det går åt pipan. Det kommer det här äventyret också att göra.
Otroligt förvånande att någon vill satsa på detta flingor circus.
P.S. pf har helt rätt om fattiga Sverige och rika Norge..
Det spelar ingen roll hur rika Norge är. De och förblir alltid lillebror mot Sverige.
Titta bara på vår industri, som går på högvarv. Finns inget jämförbart i Norge.
@pf Du argumenterar som ett småbarn. Jo visst, Norge är rikare än Sverige. Det är endast tack vare oljan. Utan oljan vore Norge fortfarande ett U-land.
Sv LV, och vilke svenska flygbolag tjänar pängar?
Helt ok med mig, att SAS AB Sverige tjänar pengar på norrmän.
De har ju inga egna flygbolag, som tjänar några pengar.
Från Sverige och Danmark tycks SAS ha hård konkurrens av duktiga aktörer. I Norge tycks det vara som att likvärdig konkurrens helt saknas och SAS lätt kan ta dubbelt betalt och ändå ha fullt. Inte konstigt att det är lönsamt!
Hepp, SAS har for noen år skrevet hvor bolagets omsetning kommer fra…….sammenligner man de tre gamle SAS-landene er Norge større enn Sverige og Danmark tilsammen….
Så hvem er lillebroder, det fattige Sverige, eller det noe rikere Norge ?
Och så ska dom flyga Dreamliners! Bästa flyg, på long haul.
Troligen sticker det i ögonen på lillebrodern i Öst, dom får aldrig up annat, änn, gamla SAS, Och det med Under hälften, ägarsksp.
Det kommer å bli ny suksess! Gamle stats-bolag, dopet på skattepenger, går en uviss tid i møte. Venter bare på de første avganger, fra Oslo!
Troligen sticker det i ögonen då lillebrodern i väst radar upp flygbolag efter flygbolag.
Medans det i Sverige snarare minskar
Varför bryr sig svenskar om utländska flygbolag och deras flygplan när ni själva inte har en egen flag carrier?