Northern Airlines AB
Någon som vet något om detta nystartade flygbolag? http://www.northernairlines.com/
svar
Northern Airlines AB
Org.nr: 559219-6967
Registreringsår: 2019
Anmärkning:
Konkurs inledd 2022-09-19
Ingen får igång ett aoc ol krävs minst 10 miljoner i casch
Hemsidorna ser ju amatörmässiga ut är det inte bättre att ta bort dom kan man ju undra
http://www.northernairlines.com/
https://www.airsweden.aero/en/
Tre helt olika bolag med hemsida men ingen aktivitet,
dom kanske bara hade råd med varsin hemsida 🙂
Verkar inte ha blivit något av detta, fast hemsidan fortfarande finns kvar
https://www.airsweden.aero/en/news/
Samma som detta bolag eller? Har inte hänt ett dugg på 6 år.
Två år snart utan AOC eller flygplan, någon form av rekord ?
Vad hände?
Tyvärr så kommer inte detta bolag att komma upp i luften detta år. Rykten säger att projektet lagts på is i väntan på bättre tider. (Och kanske mer erfarenhet i bolaget)
Måste väl vara bättre att leasa per timma än att planen bara står på backen tänker jag.
Sv. Insikt:
Att leasingbolagen skulle “skrattat ut dem” för att de sökte “tim-leasing” luktar troll lång väg.
I dessa kristider är det knappast svårt att få tim-leasing på gamla trötta B737:or eller A320:or och möjligen även en opopulär 737Max som stått kall-parkerad alldeles för länge i någon avlägsen avkrok.
Varför tror du att adhoc bolag som GetJet och Smartlynx har överlevt med sina slutkörda A320 och B737-flottor som stått parkerade i massor. De betalar när de flyger med dem.
Nackdelen med detta affärsupplägg är att dessa flygplan är tekniskt slutkörda, med få timmar kvar att nyttja, mycket teknikiska problem och underhåll (när de ska användas), men sett ur kapitalkostnad när de står outnyttjade, billiga.
Tror inte att någon “skrattar” i branschen just nu… Allra minst de drabbade leasingbolagen.
Tror det är klokt att avvakta och inte dra igång ngt innan Coronan stabiliserat sig.
Mars 2021 har ju passerat med råge. Mars 2022?
@Lukaz – Ja, allt går åt rätt och det lokiska hållet. Blir inget.
Det sista jag hörde var att dom försökte leasa plan på timkontrakt, leasingbolagen skrattade ut dom….
Finns det någon update, går det åt rätt håll?
Vem vill mellanlanda på väg till Malaga? Då kan man lika gärna flyga direkt till Thailand med samma restid.
Bokade oss till Malaga med humana tider och snabbt stopp Zürich. I ekonomi började priserna på 2200 kr t&r men i slutändan bokade vi C-klass för knappt 4000 per styck. Lounge, mat, dryck, fri sittplats mellan oss, 100 kg bagage samt en massa poäng ingick. Hur ska någon kunna konkurrera med det?
Peter, skadeglädjen är den enda sanna glädjen, eller hur? Varför skulle du annars skriva ett så pessimistiskt spekulativt inlägg. Jag tror att du kommer få fel. Europeiska flagcarriers lyfter från den flygplatsen flertalet gånger varje dag. De skriver även om rutter till Malaga så de vet nog vart de kan tälja guld med kniven. En start-up i dessa tider med låg skuldsättning har alla förutsättningar att lyckas i den här skadeskjutna branschen. Vi ska vara glada för varje svenskt AOC som dyker upp med tanke på alla utländska aktörer som vill in i Skandinavien. Bli inte förvånad om du själv snart sitter i en cockpit med deras slips runt kragen. Stay positive!
Raketattack mot flygplatsen i Erbil.
Var detta spiken i kistan för Northern?