Norwegian börjar flyga igen
Från och med 1 juli kan man nu via Norwegians hemsida se att de kommer att starta dagliga flygningar till och från bl a LLA, UME, GOT, VBY från ARN. Vem ska operera dessa flygningar, är inte den svenska personalen uppsagd?
svar
Norwegian hade ett kapital, som de slösade bort. Jag är i daxläget inte anställd.
Konstaterar bara vad jag skrev. Lägg ner dina villfarelser och patriotiska inlägg.
Jag var tidigare imponerad över Norwegians utveckling. Men tyvärr, ruffel och båg.
Vad du sedan tror är fullständigt ointressant. Sanningen är tuff!!
Men ni har ju den “rike stat” (socialkontor), som uppenbarligen inte har koll!
Boeing, jeg tror du har interesser/jobb i et bolag, som selv ikke er vane med konkurranse. Dette selv 22 år etter EU’s tredje luftfartspakke kom.
Norwegian har privat kapital, og kan ikke gå til det “store socialkontoret” (Staten), hver gang noe går snett.
Røde Baronen, jeg er enig med deg at Norwegians finanser var dårlige før Coronaen, det er ikke det jeg argumenter for.
Norwegian flyr videre på tillit-de har fått en ny ledelse, styrelse og nye eiere. Så får vi se om de klarer seg. Fordi denne corona-situasjonen er langt fra over. Og det gjelder ikke bare for Norwegian.
Hvordan du karakteriserer Norwegians business-modell er din sak. Jeg har ikke argumentert for/mot den i denne diskusjonen.
Locust, jeg argumenter med OM Norwegian har gjort noe ulovlig i Sverige (Og Danmark). Jeg kan ikke se at det har kommet opp argumenter OM at de har gjort det.
sv pf, som vanlig kommer denne innsender inn i diskusjonen UTEN egne argumenter. Å skrive at mine argumenter “tryter” UTEN at man en gang ikke klarer å svare på at Norwegian har gjort noe ulovlig, det blir bare for dumt. Jeg håper det finnes intelligente lesere som kan evaluere det at man ikke aksepterer motstandere/andre debattanter i diskusjonene, og særlig at de er uenige med en, UTEN at man selv klarer å frembringe noe som helst argumentasjon.
Dette er jo en gjentakelse av sv pf, i andre diskusjoner. Som vanlig bringer neppe innsender sv pf noen diskusjoner videre.
Generellt, når man ikke klarer å komme opp med noe om at Norwegian har brutt svenkt lag/lov i sine gjøremål, og at man således ikke kan ta arrest el lign i bolagets tilganger. Da antar jeg at denne delen av diskusjonen er over.
Jeg gjentar at det rette må da være å be svenske politikere endre lagen/lovene.
Kära pf, nu var det ju faktiskt så att även utan Corona kris, var Norwegian redan konkursmässig.
Tycker det är väldigt patriotiskt av dig att altid försvara Europas mest oseriösa flygbolag.
Men dina argument håller inte på något sätt. Norwegians affärsmodell fungerar inte, och har aldrig gjort det. Man överlevar bara genom att lura någon att fylla på kassan när den är tom. Det finns inte plats för det här flygande cirkuset i Europa, efter corona krisen. Ryanair, Easyjet och Wizz air kommer ta över lågprismarknaden helt. Ett urfattigt Norwegian har inga muskler att kämpa emot med. Enda chans för bolaget att överleva är om norska staten tar över bolaget.
Jag förstår att du inte vill diskutera detta något mera PF.
Att tvinga in sina anställda i Sverige och Danmark i bemanningsföretag har inget med Corona
krisen att göra. Denna cyniska plan att dumpa dom anställdas bemanningsföretag
om någonting händer har varit planen från början. Nu var det Corona som kom först.
Hade dom anställda trilskas vid nästa avtalsförhandling och inte gått med på företagets krav
så hade samma sak hänt.Dom hade dumpat sina ”Red Nosed Warriors” fortare än kvickt.
När argumenten tryter. Då vill du lägga ner diskussionen (som vanligt).
Norwegian är/var ett blufföretag.
Norwegian kan ju börja med att behandla sin personal med respekt. Konkar bolag efter bolag för att slippa betala ut löner. OSM konkar dagen innan man ska betala ut slutlöner. Är det sund konkurrens?
Dr Tubal, saken har en menneskelig side, den bør vi alle være klar over.
Men, i disse coronatider, så må dessverre flyselskap etter flyselskap i verden ta grep.
Norwegian har tatt sine, innefor svensk (og dansk) lov. Som jeg tidligere har skrevet, skal noe endres til senere, ER det politikere som må endre lager/lover. Nå kommer du og andre med samme mening ingen vei.
Jeg anser det unødvendig å fortsette denne diskusjonen.
Trodde i det längsta, att Norwegians ledning hade någon form av moral.
Så var inte fallet. Kjos visade sig att vara en bland alla norrmän, med ett lillebrors/SAS komplex. Som de inte kunde styra!!
Bäste PF,
Ditt resonemang om att ett bolag inte ska vara ansvarig för en underleverantör haltar betänkligt. Vi kanske ska reda ut detaljerna kring Norwegians konkurser i Sverige och Danmark så att bilden klarnar kring det högst bedrägliga upplägget:
Norwegian placerade sin crew i helägda crewing-bolag, med Norwegian (ägaren) som ENDA kund.
Man äger och styr ”underleverantören” till 100% och man är dessutom dess enda kund.
Man väljer då att inte betala sina egna fakturor samtidigt som ”underleverantören” inte driver på med krav utan snällt finner sig i att hamna på obestånd. (så klart, eftersom den ”snäll-korkade” är en själv.
För att sedan spara pengar så försätter man crewing-bolaget i konkurs 5 minuter före löneutbetalning.
Detta är alltså ett rent internt upplägg, där man enkelt kan fimpa av sin egen personal, eller låta bli att betala för sig, utan att underleverantören säger eller gör något, då det bara sitter en målvakt som gör som moderbolaget vill.
Ett högst bedrägligt uppträdande ur alla synvinklar som nu skattebetalare i Sverige och Danmark fått betala och tvingas sanera upp!
Just därför bör konkursförvaltarna i Sverige och Danmark kräva kvarstad på Norwegians flyg och egendom i Sverige och Danmark till skulderna är till fullo betalda. Självklart kan inte bolaget betala för dig, så därför bör man tvinga dem, med alla lagliga metoder, i konkurs för att få slut på deras bondfångeriverksamhet.
För branschens bästa, sprid sanningen om dessa skojare på sociala medier och välva andra riktiga flygbolag!
Røde Baronen, om Norwegian skulle tjene penger…….
Plutselig kom noe som heter Corona, noe ingen hadde forutsett-det må du ta inn i ditt resonnement.
Dette viruset satte i midten av Mars, som kjent alle på bakken. Norwegian sammen med SAS og Widerøe startet hovedsaklig i Norge, fordi våre avstander, sammen med vår topografi er spesiell, og vår rike stat gikk inn og garanterte et flyprogram som sikrer Norge en akseptabel løsning med ruter. Senere har denne blitt utvidet i tråd med lettelse på restriksjoner, og at etterspørselen tar seg opp.
Dr Tubal og Clint Bilton, jeg tror deres forslag om at et bolag er ansvarlig for underleverandøres konkurs, og likeledes at man skulle gå på Norwegians tilganger(fly) bør legges frem for ansvarlige politikere.
For etter alt, så er det, også i Danmark og særlig i Sverige de som lager lovene som det styres etter.
Personlig er jeg veldig usikker på om noen utenifra igjen vil investere i Sverige med de ordninger dere foreslår.
Så får vi andre filosofere over skillnaden på det å ha statlig eller privat eier. EU har tidligere uttalt seg om dette, men det var før coronaen slo ut mye av markedet for fly.
Beklager sent svar, men jeg har hatt noen dager semester “off grid”.
Enig med många här: Norwegian har framtiden bakom sig………….
Norwegians VD gnäller över att inte svenska och danska staterna vill ge stöd till Norwegian. Varför i hela fridens namn skulle man dock göra detta. Det finns absolut ingen anledning att hjälpa detta helt oseriösa flygbolag. Något av det första Norwegian gjorde när räddningsplanen blev godkänt var att dumpa alla svenska och danska anställda, ( och en massa andra inte norska anställda) genom att låta dotterbolag gå konkurs. Fulspel av värsta sorten.Nu har den där pajas, Schramm mage och gå ut i media och klaga över inte att få stöd från Sverige och Danmark.
Norwegian fortsätter tydligen sin gamla oseriösa affärsmodell, Man utnyttjar sina miljardskulder för att ta kreditorer som gisslan i ett pyramidspel, där orealistiskt låga priser ska locka stor volym för att få till ett cashflow. Dagens fakturor betalas med morgondagens pengar.
Schramm sa för ett par månader sedan att nu var det slut med att flyga med förlust. Nu ska vi tjäna pengar på att flyga, sa han Lögn och inget annat.
Inom kort är kassan tom igen, då får vi se om norska staten eller nån annan lättlurad person vill slänga fler pengar i Norwegian flying circus.
Dags att låta ett av Europas mest oseriösa flygbolag gåi graven. Det finns massor med flygbolag som kan ta över Norwegians lönsamma rutter resten behövs inte.
Lysande, Dr Tubal!
Mitt i prick!
Tvinga dem till att betala för sig! Stoppa avgångar i Sverige och Danmark och håll planen på backen tills de gjort rätt för sig!
Välj andra bolag!
Amen!
Sv. pf:
Jag pratade inte om statsstöd till flygbolag.
Jag pratade om det bedrägliga Modus Operandum Norwegian har och det faktum att de borde jagas med alla tillgängliga medel i Sverige och Danmark och tvingas betala de stora skulder de har efter konkurserna. Svenska och danska skattebetalare ska inte ta notan efter dessa oseriösa skojare!
Belägg alla DY flygplan med kvarstad på svenska och danska flygplatser tills alla krav är betalda.
Självklart kan de inte betala (det har de aldrig kunnat) och då ska moderbolaget tvingas i konkurs så att vi äntligen får stopp på denna eviga bluff-cirkus!
Välja andra riktiga flygbolag!
pf, jeg/vi kunne ha skrevet en lang artikkel til/om deg og dina självgoda innlegg.
Som oftast inte, är helt överensstämmande med verkligheten.
Men nöjer mig, med detta inlägg.
Är inte statlig lånegaranti ett statligt stöd?
Komihåg: Blanda inte begrep och håll hårt i faktan.
För info så har inte Widerøe mottagit något statligt stöd, de fick erbjudande om lånegaranti på lik linje med SAS och Norwegian. Blanda inte begrep och håll hårt i faktan.
Nu är inte VD för bolagen Widerøe och Norwgian några man kan lita på i detta sammanhang. Det är väl mer sant/verkligt att Widerøe och Norwgian fått statsstöd från Norska regeringen.
När det gäller SAS så har dess aktieägare gjort insatser för att skydda sitt eget kapital. Svenska staten är ägare i SAS. Norska staten har gett stöd till Widerøe och Norwgian som är helt fristående från staten, det är statsstöd.