Nya piloter på BRA
Har hört lite olika beroende på vem man frågar så jag testar här. Tar BRA in endast piloter som redan har timmar eller tar dom även in nyexaminerade piloter?
svar
Braathens nya Danska ATR piloter fick visst behålla samma halvsjyssta villkor som Xfly tidigare hade med rätt vettiga löner.
Och Svenskarna flyger runt med Braathens gamla regionalavtal.
En Kapten på Arlanda eller i Sverige har sämre lön än en Styrman i Köpenhamn/Billund.
Lyckat!!
Låter oroväckande för Airbusens framtid hos BRA?
Pga av denna minskade charterproduktion hos Ving flyttas några Airbussar över till:
Braathens Regional Airways AB, SE.AOC.0006
från
Braathens International Airways AB, SE.AOC.0091
IOSA Approval ligger i BRA Regional AoC.
Där kan man hyra ut WetLease produktion och operera Airbus för tex SAS och andra operatörer.
Ang stillastående Airbus så är det väl pga minskad produktion för charterbolagen.
Under Jan-feb så stod väl alla Airbus helt stilla under Tis-onsdagar. Och just Airbusarna har flugit ytterst lite under dom senaste månaderna, detta är väl pga att Ving dragit tillbaka så mycket produktion och nu är det mestadels Apollo BRA flyger åt.
När löper Braathens kollektivavtal ut för ATR piloterna? När ska det omförhandlas?
Flygförbud? En 320 har stått sen 28e feb men dom andra två 320 har flygit som vanligt senaste dagarna. BRA har 3st 320 inte 4
Ja precis.. Groundade dessvärre. Teknik eller annat så vitt jag förstod det som är inte helt insatt i caset.
Du skriver: “Det har länge fokuserats på SAS piloternas behov inom den föreningen.” Hur tycker du det har gått, SAS piloterna i Sverige har ett av Europas sämsta avtal?
Det verkar som de inte tillgodosett några som helst behov.
Instämmer med att SPF behöver en reality check och komma in matchen.
Det har länge fokuserats på SAS piloternas behov inom den föreningen.
Att gå in under en större organisation är en god idé och skulle nog ge bättre förutsättningar på längre sikt.
Visst har varje bolag en sektion inom SPF med representanter. Men de får inte avtala fram precis vad de själva vill. SPF ska säkerställa att det finns en viss standard i alla avtal. Sen är det såklart lite ge och ta för att det ska passa den specifika operationen.
Det behövs en nyanserad diskussion gällande SPF. Mycket hysh hysh inom den organisationen.
Just det som är problemet, när piloter på begränsad avsatt tid eller på sin fritid ska agera fackliga ombud. Tiden och kunskapen räcker inte till.
Bättre att gå in i en stor organisation och få support och inkomstförsäkringar.
Varje bolag har sin egna sektion med sina egna piloter. Kanske skulle vända er dit istället.
Om SPG skulle gå med i Unionen eller Transport eller något annat av de stora ma fackförbunden så skulle det vara slut på strejk vid varje avtalsförhandling.
Dags att SPF lägger ner verksamheten som fackförening och flaggar in Piloter under någon större seriös aktör, tex Unionen eller Transportförbundet som har riktig kunskap.
Som det är idag finns ingen strejkkassa, inget inkomstskydd, inga försäkringar eller knappt något juridiskt stöd vid problem, men de har en dyr avgift för medlemmar.
SPF kallas i folkmun för SAS Pilot Förening, det är det enda bolaget de bryr sig om. Alla får betala dyrt för SAS.
SAS sektionen ber om sympatiåtgärder från alla men har ALDRIG stöttat något annat bolag när de haft problem.
SPF är en lekstuga!
Du menar att SPG och SPF vill diktera villkoren för alla SAS underleverantörer?
Men har nu plötsligt lagt sig när det gäller SAS Link och BRA.
SPF skall verka för en jämnställd löneutvecklkng för alla piloter.
Det kan finnas små lokala avvikelser för att passa just den operationen. Men när lönerna sjunker istället för att förbättras har SPF tappat sin funktion.
Flygförbud på dessa 4 A320.
Kan inte ni piloter på Braathens bara sluta gå till jobbet så snart detta kollektivavtal går ut om någon månad om ni inte får 50% ökning på era löner? Ni förstör får oss andra piloter som ska förhandla framöver om ni går med på lönerna ni har, inget illa ment mot er pilotkollegor som jobbar på Braathens, utan allt möjligt illa ment mot era avtal
Jag tror att “pilot BRA” inte riktigt förstått hur SPF fungerar.
Ta ett snack med din sektion.
Det låter väldigt trevligt på alla sätt och vis. Det är värt mycket, kanske därför man nöjer sig med veckpeng istället för ordentlig lön.
Men kom igen, vi på BRA är som en familj. Med en något sträng men glad far och ett par storebröder som berättar historier och säljer korv och annat till oss yngre.