Nyexade piloter
Hej! Ni som är nyexaminerade piloter hur ser arbetsmarknaden ut? Har ni fått jobb? Tar ni instruktörskurs? Eller vad är det som fungerar bäst nu?
Varit på jobbsökande sen oktober men inget har nappat än!
svar
Tror det dröjer några år tills det ni beskriver inträffar. Ryktas redan att SAS Connect behöver öppna för Airbus Direct Captains till hösten för man inte har tillräckligt med Kaptener och många styrmän med för låga timmar. De äldre med senioritet väljer Long Haul. SAS Link saknar många skeppare.
Tycker nog SAS är en ok arbetsgivare. Efter tolv år är jag nöjd, haft funderingar och några erbjudanden. Är 37 nu och jaga tusenlappar börjar kännas ointressant.
Som det mesta i livet, valet är fritt.
Det du nämner som viktigt är nog främsta fördelarna att jobba på SAS.
Kommer du in vid 25 kommer du ha en enormt bra pension, maxa försäkringskassan tidigt och ha en extraförsäkring som gör att du får betydligt mer vid sjukdom.
Finns många bättre betalda jobb utomlands men som inkluderar en enkelbiljett hem vid sjukdom…
Tror tiden för ”snabb” uppgradering är över nu på SAS. Tar man anställning hos SAS nu finns risk att man blir fast som FO under väldigt lång tid då det är väldigt många unga som kommit in föregående år och kommer hamna i vänsterstol relativt tidigt och sedan sitta kvar. Pensionsavgångarna som är höga nu kommer avta om några år, och då har SAS en relativt ung snittålder i vänsterstol som håller kommer sitta där länge och låsa positionerna där vilket kommer medföra att FO blir fast i högerstol…
Fint rykte? Bland vilka? Allt jag hör om SAS och SAS Connect är ju så långt ifrån fint rykte som möjligt. Väldigt trist att se en så naiv hållning till din anställning och vad som är viktigt över tid där en hög lön ser till att du kan arbeta deltid, få en bra pension, skydd vid sjukdom mfl
Jag trivs på SAS med bas på ARN, flyga både i Europa och till USA samt att bolaget har en bra ledning, relativt ny flotta och framförallt trevliga kollegor. Lönen är inte allt, livskvalité att få vara hemma mer, och att jobba för ett bolag som har ett fint rykte är också något man bör sträva efter.
Absolut, det hade jag också gjort. Slapp betala min typerating på annat håll.
Menar mer att SAS inte är något att sträva efter i dagens bransch, tyvärr. Vännerna på SAS börjar vända sig söderut, Lufthansa, Transavia, Eurowings, ja listan är lång.
Absolut en god väg in till ett jobb, då de rekryterar mycket oerfaret eftersom att erfaret nog undviker SAS i den mån det går. Förstår de som vill hem och ha bas i norden.
Men att påstå att man inte kommer vilja lämna SAS är ett skämt. Hade SAS haft kvar sin 737 flotta och jag hade blivit varslad på mitt nuvarande jobb så hade jag tagit RYR alla dagar i veckan.
Man får vara glad för det man har! på wizz är ingångslönen 860 euro efter skatt under träningen. (:
@ @Marcus
Känns mer som det gäller Ryan med tanke på ditt inlägg som inte heller stämmer.
Tror de flesta nyexade skulle valt SAS om de kunnat välja.
Betald type rating, full lön under utbildning och traktamente om det är annan bas.
Att då betala 350000 för en TR med Ryanair kan jag inte tänka mig lockar någon.
Hade hellre flugit för Ryanair än SAS. Känns sektaktigt hur ni försöker intala er att ni är på ett bra bolag.
Tjänar mer netto som styrman än vad en kapten tjänar brutto på SAS i Sverige.
@marcus Och hur resonerar du för att vara kvar på sas? Med de villkoren ni har och accepterar så underminerar ni hela branschen, så otroligt tragiskt. Och kom inte med argumenten att det är kul att flyga airbus eller ngt liknande
Jag kommer nog söka skola ändå! Värt ett försök. Vafan det är bara att jobba stenhårt så kanske man landar ett bra pilot jobb om några år. Då slipper jag fundera sen, tänk om jag bara sökt. Kanske kan jag och många andra här spaka en tung jet tillsammans i framtiden. Jobb kommer och går i alla branscher. Svårt att tajma marknaden
Sök SAS, vi tar in väldigt många från flygskolorna nu, och visst, lönen för er på steg 1 är inte super, men med tanke på att ni inte kommer vilja byta när ni väl är här så kommer ni komma upp i lönestegen 🙂
Kan verkligen inte bestämma mig! Ena dagen är jag så ofantligt sugen på att bara börja pilotutbildning och förverkliga en pojkdröm men arbetsmarknaden man läser om skrämmer mig, samtidigt som Martin skriver så verkar jobb finnas i perioder.
Pilotbristen är sann, men bara för att du har ett cert är du inte pilot i mina ögon. Den riktiga träningen börjar när du får ditt första jobb. Bolagen söker mer erfaret idag än vad de gjorde för bara ett år sedan.
Det som format mig till den pilot jag är idag har jag lärt mig på linjen, skolan har bara gett mig basen men det är långt ifrån verkligheten.
Sanningen är den att inte alla som kommer från skolan faktiskt är lämpliga piloter.
Med det sagt så har vi alla varit nya och jag önskar alla att få göra det de drömmer om. Har du ingen erfarenhet så är det extra viktigt att sticka ut för chans till intervju. Ingen passar in i alla bolag, var dig själv och hoppas att det är just dig dom söker!
Ingen i det här forumet kan svara på hur just din väg till karriär kommer att se ut…
Kör hårt!
Sökte cirka 29 jobb, varav 3 hörde av sig, 1 satte mig på ”waiting list”, 1 nekade och 1 erbjöd jobb.
Pilotbrist my ass. Skolor och företag som försöker sälja drömmen.
Tjena! Tog ca 1.5 år för hela vår klass att landa ett jobb, det är ABSOLUT INTE brist på nya piloter så det gäller att ligga på topp på intervjuer och assessments.
Var själv på 10+ intervjuer innan jag landade första pilotjobbet
Tjena! Ett litet sidospår från en som inte är färdigutbildad än, har du provat söka jobb på SAS? Eller lön och arbetstider är för motbjudande för att ens söka?
Om du gjort det, hur svårt är det ungefär isåfall och hur går det till?
Hej,
Jobbar som instruktör på ett av de större bolagen baserade i Skandinavien. Kan meddela att majoriteten av de nya piloter som kommer till oss är anställda direkt från flygskolan. Rekrytering sker löpande och nästa år kommer vi fortsätta anställa piloter i stor volym. Bara att hålla ut, så får du förhoppningsvis chansen att komma på assessment, lycka till! 🙂