OSM bemannar det nya ambulansflyget
Tilldelningsbeslutet överklagat och upphandlingen pausad, nu ska man titta på detta igen när det ”kommit fram” att OSM inte uppfyllt kraven om tidigare erfarenhet. Just detta OSM bolag har inte haft några anställda senaste åren vilket var ett skall krav. Cirkusen fortsätter mao..
Blir även intressant att se vad minister Hallengren svarar på Ali Esbatis fråga om ministerns syn på kontraktsanställningar (istället för trygga anställningar) i offentlig verksamhet. På Riksdagen.se kommer svaret.
svar
Står bland annat på KSA egna hemsida och alla domar finns såklart på förvaltningsrättens något kluriga dito.
Har du en källa på det återkallade beslutet?
..och nu gick överklagningarna igenom och upphandlingen ogiltigförklaras. Kom då ihåg att KSA tog tillbaka beslutet några veckor i början, funderade en omgång till och gav det även en andra gång till OSM också. Snacka om kompetensbrist.. nu hoppas vi på fortsatta riktiga anställningar för piloterna så ordningen återställs efter den här mycket avvikande dumheten med idén om bemanningsbolag.
Nu har förbundsdirektören för KSA blivit entledigad också. Verkar inte gå så bra med detta projekt.
OSM kommer enligt kontrakt att bemanna och tillhandahålla Pakistanska piloter och indiska sjuksköterskor som skall tjänstgöra på dessa ambulansflyg. De flygs in på kortidskontakt (3 månader) och kommer att bo och vistas i hangar under arbetsveckorna.
Vi behöver väl inte diskutera vad som är otryggast?
Givetvis är ett bemanningsbolag en mycket otryggare anställning. Det är det som är hela poängen.
Att ett nystartart bolag som ska jobba i den offetliga sektorn väljer att anställa genom ett bemanningsbolag måste anses som helt galet. Varför ska staten/regionerna leda kapplöpningen till botten?
Det har dessutom i många fall visat sig vara en dålig idee rent ekonomiskt att anställa genom bemanningsföretag. Se tex på Norwegian som har tagit tillbaka alla sina återstående anställda från just OSM.
Beslutet överklagat även andra gången och ligger i förvaltningsrätten sedan dess.
Har det kommit någon mer nyhet angående bemanningen av flygambulansen?
Tycker man ska vara försiktigt med när man klankar ner på andra. kan alla här säga dom inte köper tjänster av bemaningsbolag?.
Känner många i USA de tycker att deras system är Bra.
Sköter man sig får man behålla jobbet. Dessutom är det betydligt enklare få ett jobb i USA. Arbetsgivaren vet att han kan bli av med arbetstagaren på direkten om den anställde inte fungerar eller arbetsuppgifterna sinar. Arbetstagaren vet att det är lätt att få ett annat jobb.
I det mesta finns både plus och minus.
Har diskuterat detta med många Amerikanska kollegor.
Är det otryggt att bli uppsagd på direkten med 30 minuter på dig att samla ihop dina privata ägodelar under övervakning av en vakt som sedan följer dig och ser till att du lämnar byggnaden?
Svar JA!
Och du får pris för den mest korkade frågan idag
”Alla anställda i USA är otrygga?”
Det väll självklart att det är otryggt. Behöver du verkligen fråga?
Man anställer ej via bemanningsbolag!
Man köper tjänster, piloterna är anställda i bemanningsföretaget.
Det betyder att OSM inte har något som helst ansvar för piloterna avseende bl.a anställningsskydd mm.
Har man stora variationer av behov av piloter blir det billigare att köpa tjänster i stället för att själv anställa.
Dessutom kan OSM enkelt slippa en pilot man inte tycker uppfyller kraven genom att meddela bemanningsföretaget, vi vill inte att ni nyttjar pilot ??
Det finns således fördelar för OSM i läget där stora variationer i antalet flygtimmar finns.
-Hur blir det billigare att anställa piloter via bemmaningnsbolag?
-Ska staten anställa via Norskt eller Irlänskt bemmaningnsbolag som inte har koll på Svenska kollektivavtal?
Du menar alltså att alla anställda i USA är otrygga?
I USA kan du bli uppsagd på direkten du får 30 minuter på dig att samla ihop dina privata ägodelar under övervakning av en vakt som sedan följer dig och ser till att du lämnar byggnaden.
Det är mycket enkelt. I en upphandling kräver man vissa saker. Bolaget bestyrker att man uppfyller kraven och i och med detta är allt ok.
En konkurrent kan gå in och undersöka och överklaga beslutet genom att påvisa att konkurrenten inte uppfyller kraven. Då blir det omtag.
Det är så det fungerar i upphandlingar enligt Lag (2016:1145) om offentlig upphandling. Lagen ger ett betydande utrymme för det offentliga att göra om de vill. Läs på så bör du förstå att lagen är skriven för den upphandlande myndigheten även om den vid första ögonkastet verkar saklig.
Håller med att bemanning är ett otyg i såna här fall. Dock så tolkar jag det inte som att upphandlingen görs om utan att man bara ska granska beslutet och ta ett nytt beslut på de redan inskickade anbuden.
Vän av ordning frågar sig direkt hur man överhuvudtaget kan göra en tilldelining till ett företag som inte uppfyller kraven.
Sen förstår jag fortfarande inte varför det endast är piloterna man väljer att inte anställa utan ta från bemanningsföretag istället. Finns det någon logisk förklaring till det?
Otrygga anställningar=Otrygga piloter
Jag har själv arbetat för ett bemanningsföretag och antalet sjukdagar var en viktig del i om man tex skulle bli befordrad Som timanställd så påverkade det även lönen. Med andra ord så ville man inte vara sjuk och jag vet flera kollegor som kom sjuka till jobbet. Nu med pandemin så har vi kanske lärt oss att detta inte är ett bra system? Att folk kommer sjuka till jobbet för de har inte råd eller av rädsla. En sjuk pilot är dessutom en stor säkerhetsrisk. Skall man verkligen lägga denna press på anställda som har ett sådant viktigt uppdrag? Hur sparar man via ett bemanningsföretag? Skall inte de också ta en stor del av kakan?
Ett stag framåt att upphandlingen görs om. Däremot är det heltokigt att använda sig av ett bemanningsföretag för att anställa piloterna. Bemanningsföretag är det mest onödiga vi har, de tillför ingenting mer än att suga ut en massa mer pengar från i detta fallet skattebetalarna. Förbjud bemanningsföretag att anställa piloter, det handlar om säkerhet och det ligger fjärran från vad bemanningsföretag kan erbjuda. En pilot måste känna sig delaktig med sitt företag och då duger inte bemanningsföretag.