Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Pilotintervju SAS

Tråden startades av Stickan

Hej
Hur svårt är det att få intervju på SAS som NTR FO utan särskild erfarenhet?
Det verkar som att fail raten är väldigt hög, vad beror det på?

Några tips på vad som de lägger extra vikt på?

Allt av information är av intresse.

Mvh S

Publicerad den 2025-04-23 10:37
Skriv ett svar
Antal svar: 8

svar

@Stickan
2025-04-27 19:54

Exakt vad profilen är eller hur det går till är tyvärr svårt att svara på då de även internt verkar vara ganska tystlåtna vad gäller det, men något som är tydligt är att det görs en helhetsbedömning som baseras på alla moment där stor vikt läggs på “mjuka värden”, attityd och personliga egenskaper dvs intervjun och samarbetet i simulatorn (förutom det som står på ansöknings-sidan). Sedan ska man ju såklart ha flyt och prestera över en lägstanivå på de andra testerna. TFHS tester verkar precis som SAS ha ändrats en del de senaste 5-10 åren men ett vanligt missförstånd är att deras tester också bara mäter hur bra man är som potentiell pilot. Det gör de kanske delvis, men vad de främst mäter är hur bra man förväntas kunna klara deras specifika flygutbildning. Lite samma sak är det hos SAS, de försöker hitta sökanden som de tror kan passa in i just SAS och det betyder att det säkert finns en hel del som fått nej av både SAS och TFHS men som ändå är eller skulle kunna bli duktiga piloter. Men mer detaljer än så är dessvärre svårt att sia om utan att själv ha insyn i rekryteringsverksamheten.

@stickan
2025-04-25 17:34

Detta sätter ju knappast käpparna i hjulet för dina chanser på Ryanair, jobbar där och har flera kollegor som fått jobb senaste åren som är 35 och över, sen fattar jag om man inte vill betala TR vilket jag köper men din ålder är inget problem hos oss skulle jag säga

S
2025-04-25 14:07

Är mitt mellan 30 och 40. Så jag är karriärbytare men har flygit privat i sa 10 års tid lite av och på

@Stickan
2025-04-25 10:32

Hur gammal är du om man får fråga?

Stickan
2025-04-24 22:10

Tack för svar. Jag förstår att kravprofilen är ”hemlig” men exakt vad är det som menas med det.
Som jag har förstått så var psykologproven väldigt svåra och mycket påminde om TFHS processen förr i tiden.
Nu verkar det vara Cut-E som knappast kan anses vara svårt, en gruppövning, 1 timmes intervju och simulatorcheck. Så en relativt straight forward process som inte skiljer sig från andra bolag där man inte på långa vägar har samma failrate.

Jag har exv. Gjort SIAPs fullständiga flygpsykologiska utredning före jag gick vidare från PPL och fick två tummar upp. Skiljer sig SAS bedömningar verkligen så mycket från ”experter” på pilotprofiler.

Anledningen till mitt intresse är att SAS är i min situation det absolut bästa alternativet då Norwegian verkar bara anställa från sin skola och Ryanair tycker jag är för gammal.

Mvh

cdr
2025-04-24 11:17

Kraven sänktes indirekt i samband med att rekryteringen återupptogs efter covid. Under en period rekryterade både SAS och CAE-konsulter parallellt nya piloter till samma positioner på de skandinaviska baserna, vilket medförde rejäla variationer i kvalitet, men idag är det bara SAS själva som rekryterar bortsett från basen i LHR som kör sitt eget race. Som andra skriver så failas majoriteten och det finns fortfarande en kravprofil kvar från den “gamla” tiden. Men allt styrs av tillgång och efterfrågan och det är inte längre möjligt att ställa samma höga krav som före 2020. Särskilt inte nu när andra bolag kommit ikapp eller passerat SAS i hur attraktiva kontrakt de kan erbjuda.

Sv Moses
2025-04-23 12:01

Många failas för att de inte når upp till kraven eller har den personlighetsprofil som SAS söker.

Failraten är extra hög för att SAS tror att alla vill jobba hos dem, men de har inte lön och villkor som matchar kraven och profilen. De erfarna sökanden med rätt profil väljer att inte söka SAS utan går istället till andra bolag, och därav är en större det av de sökanden som tas in på intervju inte de personerna som kommer anställas i slutändan.

Så frågan är vad som kommer först. SAS matchar villkoren så att de får större andel sökanden som sitter på den profilen / erfarenheten de vill ha, eller kommer kraven ändras?

Av vad vi har sett hittills är det nummer 2.

Moses
2025-04-23 10:03

SAS failar många då de fortfarande tror att de är den bästa arbetsgivaren på marknaden. Tyvärr är det som tidigare skrivits inte så. Många väljer hellre Norwegian, Eurowings och Ryan före SAS. Även många ACMI bolag har bättre villkor och löner än SAS.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500