Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Pilotjobb i Skandinavien

Tråden startades av Philip

I Norge utbildas det över 250 piloter om året enbart via integrerade program. (175 av Pilot Flight Academy, cirka 50 av OSM och 24 av UIT.)

I Sverige utbildas det grovt uppskattat 300 stycken om året där SPU och OSM tar större delen av dessa.

I Danmark är det svårt att få en någorlunda korrekt uppskattning. Det verkar lyckligtvis som att danskarna i detta avseende är något klokare än sina skandinaviska grannar och väljer att utbilda sig till annat istället. Räkna ändå med 100-150 stycken om året.

Vi pratar alltså om cirka 700 piloter OM ÅRET enbart via integrerade program. Då har jag inte ens räknat med de som utbildar sig modulärt. Hur ska alla dessa någonsin få jobb på ett skandinaviskt flygbolag? I verkligheten så får den överlägset största majoriteten av dessa piloter inget flygande jobb. Av de som får flygjobb får de absolut flesta detta genom att bli flyginstruktörer, för att ytterligare utbilda fler piloter till en redan död marknad. Det är den ondaste av spiraler. Det måste finnas ett tak på hur många som får utbildas om året. Givetvis är konkurrens bra för flygbolagen eftersom detta pressar ner löner, men det blir också en samhällsproblematik när vanliga ungdomar belånar sina föräldrars hus för att bränna mer än en miljon på en pilotutbildning som inte resulterar i ett arbete.

Jag tycker inte synd om de som säger sig “ha blivit lurade” av flygskolorna när det inte finns några jobb. Någonstans ligger det ändå på en själv att ta reda på hur arbetsmarknaden ser ut innan man lägger en förmögenhet på en utbildning. Särskilt i detta fall när det finns så pass mycket info om pilotöverskott på nätet. Däremot så är det uppenbart att det här yrket är speciellt i det avseende att folk gör nästan vad som helst för att nå det, och detta kapitaliserar givetvis flygskolorna på. En reglering krävs omgående. Det här är inte hållbart någonstans.

Publicerad den 2021-09-04 16:08
Skriv ett svar
Antal svar: 21

svar

hg
2021-09-12 19:28

@calle

Kunde inte säga det bättre själv !

Calle
2021-09-12 13:22

Svar: Top Gun

Det har och kan visst bli brist på styrmän också. Åren runt 2013 och 2017 hade flygbolagen svårt att hitta nya styrmän med tillräcklig kompetens. SAS var till exempel tvungen att höja sin ingångslön för styrmän för att kunna konkurrera med Norwegian om de fåtal styrmän som fanns på marknaden. Även Ryanair hade problem att hitta tillräckligt många (ja, du läste rätt, till och med Ryanair har krav utöver certifikat på sina piloter).

Nyckelorden här är “styrmän med tillräcklig kompetens”, alltså styrmän som klarar bolagens egna antagningstester. Det kommer ALDRIG att bli en sådan brist att flygbolagen tar in vem som helst bara du har ett CPL med frozen ATPL. Däremot kan det bli brist på de piloter som är tillräckligt kompetenta för att anställas för tung jet. Du har rätt i att det alltid kommer finnas ett överflöd av piloter med rätt certifikat i förhållande till antal pilotjobb, men det kan ändå finnas brist på piloter med tillräcklig kompetens. Notera skillnaden.

Top Gun
2021-09-08 16:11

Har och kommer aldrig att bli brist på piloter i Sverige. Om det blir problem är det i så fall kaptener eller piloter med mycket erfarenhet. Dom tappar aldrig brallorna!

hotshot
2021-09-08 09:45

Personligen skulle jag inte bli förånad om vi har en pilotbrist igen om några år.
Det är en hel del piloter som byter karriär, eleverna på flygskolorna minskar och det är fortsatt många pensionsavgångar.

Plötsligt står bolagen där med byxorna nere (igen).

lords
2021-09-07 23:55

Då förstår jag inte riktigt din frustation på att de utbildas ca 700 piloter i scandinavien.. De 700 kan väl lika gärna söka jobb i princip över hela världen, eller hur?

DC-9
2021-09-07 21:45

Bättre skaffa sig en riktig utbildning istället. Civilingenjör till exempel är ett bristyrke även om det kanske inte är lika flashigt som pilot 🙂

Re: Lord
2021-09-07 14:55

Kanske inte dom söker jobb som utbildas i Sverige. Glöm inte bort alla som utbildar sig billigare ute i världen som säljer sig billigare. Dessa kan också söka jobb i Sverige!

lords
2021-09-07 12:55

Det du skriver att Norge utbildar 250 piloter och i Sverige ca 300 så är ju inte all av dem scandinaviska, utan flertalet kommer utifrån både Europa och även övriga världen. Således så kommer de ju kanske inte ens att söka jobb i just scandinaven.

Linkan
2021-09-07 11:46

Om antal piloter se https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Statistik/Statistik-over-certifikat/

Uttaget 2021-01-20

Trafikflygarcertifikat flygplan CPL(A) 1524

Trafikflygarcertifikat flygplan ATPL(A) 1074

Vi hade således totalt 2598 trafikflygarcertifikat i januari.

Totala antalet är ganska konstant.

Nordicpilot
2021-09-07 08:07

Jag glömde TFHS sina ungefär 20 MPL studenter varje så cirka 220+20 = 240 nya utbilda piloter varje i Norge, Sverige och Danmark.

Nordicpilot
2021-09-07 07:22

Jag tycker det är synd med sådana inlägg på forumet där du inte hänvisar till källor. Det är cirka 220 nya piloter varje år vis du kollar dataunderlaget.

En snabb sökning på internet visar att i Norge under de senaste fem åren är det cirka 60 med nya CPL (A) per år i Norge (källa: https://luftfartstilsynet.no/globalassets/dokumenter/andre-dokumenter/statistikk-sertifikater-inkl.aktive-pr-ar-fra-2011-oppdatert-11-februar-2021.pdf)

Tyvärr hittar man inte samma statistik för Sverige nya CPL(A) varje år.(https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Statistik/Statistik-over-certifikat/).
Det kan ses att Sverige har ungefär dubbelt så många aktiva CPL (A) i 2020 – 1520, mot Norges 735 CPL (A) 2020.Om vi ??gör en grov uppskattning och säger att Sverige har dubbel så manga aktive CPL, så det utbildas dubbelt så många piloter, cirka 120 varje år. Ingen statistik för Danmark, men säger att de ligger något under Norge, lika stor befolkning, 50 per år.

Totalt blir det 60 (Norge) + 120 (Sverige) + Danmark (50) = 220 nye CPL(A) varje år, inte 700 som du skriver.

Anonym
2021-09-07 02:10

Nja, vet inte vart du får 300st ifrån. På den skolan jag gick på var vi 3-4 klasser rullandes per/år inkl YH. Ca 15st per klass. Kan omöjligt tänka mig att SPU och GreyBird levererar 240st Integrerade piloter om året.

Skandinaviska piloter förväntar sig inte att få sitt första jobb i skandinavien, ingen nyhet att arbetsmarknaden för piloter & flyget generellt har varit liten i skandinavien om man jämför med andra länder.

Håller absolut inte med om: “Av de som får flygjobb får de absolut flesta detta genom att bli flyginstruktörer, för att ytterligare utbilda fler piloter till en redan död marknad”
Jag är relativt nyexaminerad från ett integrerat program utan FI eller andra vidare behörigheter. Efter 1 månad blev jag tillkallad på intervju för ett av Europas största bolag.

Trenden efter covid har vänt, Ryanair anställer ca 2 piloter om dagen. WizzAir och DHL likaså. Det är ett ypperligt bra tillfälle att söka nu. Men med din negativitet och okunnighet tror jag varken du erhåller några flygcert eller överhuvudtaget borde uttala sig om hur marknaden ser ut.
Jag uppmanar er alla “vanliga ungdomar” att följa er dröm och investera i en flygutbildning, ångrar inte ett enda öre jag lagt på min utbildning.

Fredrik
2021-09-06 21:19

Svar Op:

Single pilot flygplan känns ju dock inte som det största bekymret för tillfället. Varför skulle flygbolagen vilja göra sig av med sina snorbilliga styrmän till förmån för något som troligtvis kräver fler kontroller och fler regelverk att förhålla sig till? En ny styrman tjänar mindre än kassörskan på Ica, och det kommer definitivt inte bli bättre efter corona.

300
2021-09-06 19:56

Var får du 300 ifrån?

OSM fick 15 platser och TFHS fick 15 till.

15+15 = 30, eller är du en av mina elever som inte kan 1+1?

Hulk
2021-09-06 18:41

Efterhand som piloternas arbetsvillkor och löner försämras borde marknaden närma sig balans?

Op
2021-09-06 15:28

Dessutom är singlepilot flygplanen på gång över en bred front. Skulle gissa att inom 10år ser vi en stor andel av flygplan som kommer flygas single pilot. Men det berättar inte flygskolorna för de stackars naiva pilotkandidaterna som gladeligen belånar mamma o pappas hus för att kunna skriva pilot i tinderprofilen…

Pilot
2021-09-06 11:23

Pensionsavgångar.. suck! Flygskolornas berömda säljargument har man talat om så länge jag kan minnas, men de missar den lilla detaljen att berätta hur konjunkturkänsligt flyget är.

Ekonomin går i cykler, pendlar mellan hög och lågkonjunktur. Flyget följer med. Går ekonomin dåligt så går flyget dåligt. Så vi kan inte titta bakåt för att se framtiden.
Vi har haft många goda år inom flyget och vad som ligger framför oss efter pandemin är en skuldvåg av stimulanspaket som skall betalas. Utan att vara någon expert så kan jag påstå att det blir problematiskt för ekonomin.Vilket inte ser ljust ut för flyget. Dessutom var marknaden redan mättad innan pandemin och övergången till digitala möten gör inte saken bättre.

Så vill du chansa på en pilotutbildning nu så har du lite att fundera över.

Osanning
2021-09-06 00:19

700 piloter per år förväntar sig inte jobb i Skandinavien.
De flesta söker sig utomlands och även asien.
Du glömmer att prata om pensionsavgångar samt expandering av bolag.
Det är endast i sverige som vi har statliga pilotutbildningar, runtom i världen betalar man och har alltid gjort det för att utbilda sig till pilot.

Examiner
2021-09-05 23:53

Det utbildas inga 300 piloter i Sverige varje år, kolla bara på statistiken på utfärdade CPL så sover du bättre. Skulle säga ca 2-3 ggr bättre om du förstår mig 🙂

Pilot
2021-09-05 20:11

Blir 300 st helt färdigutbildade varje år i Sverige?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500