Regeringen rör ej flygskatten
Alla som hoppas på att tidöregeringen skall ta bort flygskatten bör inse att detta inte är en höger/vänster-fråga. Nuvarande regering prioriterar annat. Det dominerande tidöpartiet vill knapapst att antalet utländska besökare (turister eller sådana som besöker släkt/vänner) skall öka.
svar
@Johnny. Din definition av “lögn och okunskap” är tydligen väldigt bred, personlig och “approximativ”. Till skillnad från plastpåseskatten som togs bort utan remiss och som kommer att försvinna 1 november 2024 är tidöpartierna inte eniga i denna fråga. Därför en remissrunda för att eventuellt kunna skylla på annat och andra om de inte blir eniga i frågan.
Det är ju regeringens intention att halvera flygskatten. Sannolikt har man redan pratat ihop sig med SD.
Därför oseriöst att påstå att regeringen inte rör flygskatten
@Johnny. Regeringen har lagt ut en promemoria om sänkning av flygskatten på remiss till ett brett antal intressenter. Svaren skall vara inne senast 24 juni 2024. Borttagande av plastpåseskatten och andra skattesänkningar skickas inte på remiss. Det är inte alls (dags datum) beslutat om en sänkning. Vi får se i höst när remisssvaren är analyserade hur eniga regering och samarbetsparti kommer att vara.
Det är ju ingenting annat än lögn eller okunskap, som denna trådskaparen framför.
Regeringen kommer att föreslå en reduktion ugf en halvering av flygskatten som en del avvbudgeten för 2025. gällande från 1/1 2015 vill man halvera flygskatten.
En större investering fördelas kostnaden under flera år. Direkt avskrivningar är då ej aktuella.
De stora negativa beloppet beror ej på direktavskrivning.
det är deras investeringar som gör att de går back.
Du förstod tydligen inte!
Men läs här: https://www.swedavia.se/om-swedavia/nyheter/swedavias-bokslutskommunike-for-2023/
Vad kostar en liter beskattat bränsle till fritidsbåt?
Vad kostar en liter beskattat bränsle till en Cessna 172?
ojojoj, så Swedavia måste vara nära konkurs nu, eller har de en outtömlig kassa att ta ifrån kanske?
Om Swedavia gör stora investeringar och med det får ett minustecken, och?
Publiceringsdatum: 15 Feb 2024 16:00
Ett ökat flygresande, ett stärkt linje- och destinationsutbud och ökade kommersiella intäkter bidrog till ett förbättrat resultat och nöjdare resenärer. Nettoomsättningen ökade med drygt 1 miljard kronor till närmare 6 miljarder kronor jämfört med 2022. Rörelseresultatet utvecklas positivt, men kostnaderna ökade på grund av såväl den högre passagerarvolymen som inflationen. Rörelseresultatet uppgick till -318 miljoner kronor för helåret jämfört med -783 miljoner 2022.
De två senast har Swedavia EJ gått med vinst!
det är inte heller en kostnad när man från den västra handen ger till den högra handen som statliga verk verkar tro och ibland säger den högra handen, behåll du det där, jag tar det från folket istället.
Man kan inte säga att en utebliven beskattning är en subvention, isåfall kan man säga att alla pengar du får behålla efter skatt är en subvention, eftersom du faktiskt skulle kunna betala hela lönen i skatt. Hoppas du förstår det orimliga.
Swedavia däremot, de gör miljardvinster på bekostnad av flygbolagen som trafikerar deras flygplatser.
reg, du har tyvärr fel när det gäller subventionering och konkurrens på lika villkor.
Nja. Flyget betalar ingen skatt på bränslet och en relativt liten andel av var drift och investeringar i flygplatser, luftrum och trafikledning kostar. Subventionerna är nog likvärdiga i slutändan. Vägarna är dock det som subventioneras mest.
Det var inte jag som drog in SJ i denna tråd.
Det finns en ackumulerad underhållsskuld för järnvägens infrastruktur på drygt 77 miljarder kronor. Vem ska betala den? Skattebetalarna i vanlig socialistisk ordning. Själv åker jag aldrig tåg och förstår inte varför jag ska vara med och betala för att indoktrinerade miljöaktivister ska resa med gammalmodiga transportsätt. Flyget bär sina kostnader och det borde järnvägssystemet också göra och enda lösningen för att detta ska kunna ske är att privatisera järnvägen. (Då kanske de också kan följa tidtabellen äntligen). /Kapitalism alla dar i veckan.
Så, du menar att SJ och de andra operatörerna betalar vad järnvägen och stationerna kostar att underhålla:)
Du verkar inte vara helt klar med att det är ett flygforum. Flyget och tåget konkurrerar inte på samma villkor. Tågets existens vilar helt och hållet på statliga subventioner.
@SL. Tack för din “trevliga” kommentar. När argumenten tar slut kommer verkliga nakenheten fram.
Det jag försökte säga och som andra på forumet förstår är att SJ som alla andra konkurrerar och betalar för de tjänster du frågar om. Det kallas konkurrens på lika villkor. Att du av ideologiska skäl inte gillar statligt ägda företag kan du ta upp i ett annat forum. Många flygbolag har också stater som delägare.
Reg, vad har det med SJs kommentar att göra, du måste ha druckit lite för mycket alkohol när du skrev?
@SJ. Du verkar inte ha hört talas om MTR, VY, Snälltåget, Tågab, Hector Rail, Green Cargo m.fl. som också använder järnvägen, elen och stationerna på samma sätt som SJ. Alla konkurrerar med SJ och tågrafiken är avreglerad i Sverige. Att avregleringen inte är lyckad är knappast SJ:s fel.