Ryanair Luleå
Någon som vet hur deras trafik till Luleå går?
Tror ni att dom kommer öppna upp fler linjer från Luleå till andra städer/länder?
svar
Jag har också åkt inrikes med Ryan för 54 spänn. Jag vägrade betala en krona till så efter mycket klickande lyckades jag ta mig igenom hela bokningsprocessen och klicka ur allt som Ryan försöker sälja på än.
Kändes bra att flyga och veta att bara flygskatten kostar Ryan mer än vad jag betalat. Alla avgifter till Swedavia, enrouteavgifter till LFV med mera tillkommer.
Skulle gissa på att vi var drygt 50 stycken ombord.
Jag tillhör dom som rest med Ryanair flera gånger till Göteborg och Malmö till priset 54 kronor. Men i praktiken har jag betalat mer. Ungefär 220 kronor för att få med rullväskan ombord och att få förbeställa en stol (som ändå kostar extra på de bättre platserna). Och fast-track är bra för 99 kronor extra. Så i praktiken har jag oftast betalat omkring 400 kronor för en enkelresa. Fortfarande ett bra pris, men åtta gånger mer än vad som annonseras…
Avgångarna har varit i tid och med trevlig personal. Men jag trivs fortfarande bäst hos SAS.
Vissa bolag har funnits sedan 1946 dvs 76 år.
Andra som Ryanair grundades 1985 dvs funnits 37 år.
De har mycket kvar att bevisa.
Ryanair tär på andra flygbolag som gör rätt för sig.
Avgifter på flygfält har Ryanair rabatt på annars flyger man ej.
Det betyder att andra flygbolag betalar för Ryanair!!!! Med hjälp av stat och kommun.
Ryanair har en betydligt sämre produkt. Den biljett du köper gäller endast mellan två flygplatser. Skall du resa vidare får du boka en ny biljett. Blir första flyget försenat förlorar du rätten flyga vidare och får inga pengar tillbaka. Sätena går ej fälla tillbaka. Ryanair är många gånger dyrare än normala bolag men sällan resenären förstår inte detta o.s.v. Ryanair har endast ett fåtal flygningar per vecka från många flygplatser. Det betyder att du måste åka en speciell dag och får vänta någon extra dag innan du kan resa hem. Det kostar extra.
Detta förstår inte alla. För företagsresor är detta helt oacceptabelt.
Men det är inte alla förunnat att förstå!!!!
oooo vad konstigt 2 förlustår
PANDEMIN
Alla flygbolag har stora förluster under dessa år då paxen är frånvarande och hemma.
Jag fattar inte att inte alla flygbolag inför Ryans prissättnings system.
Ryan har yngre flotta inga olyckor under hela sin tid.¨
Halv statliga bolag som är betydligt mindre har större förluster och flera olyckor med dödlig utgång. Vem är bäst drivs smartast?
Instämmer helt men vad har allt gnäll och sörjande över villkor, förhållanden och arbetskultur lett till? Fortfarande det mest lönsamma flygbolag i Europa. Allt kostar, även marknadsföring av sin ort/kommun.
Du verkar vara ung med kort historia.
Ryanair har två förlust år bakom sig liksom många andra flygbolag.
Ryanair hade 60% av sina piloter som var egenföretagare. D.v.s man kunde bli av med dem utan kostnad. Man sa bara vi har inget jobb för dig så slapp man all kostnad på direkten. Trots detta och sin mycket låga service nivå har man nu två år med mycket stora förluster.
Ryanair flyger normalt endast på flygplatser där man slipper betala avgifter eller har mycket stora rabatter. Mycket av din flygning betalas med skattepengar från stat och kommun. De lever på stats/kommun bidrag.
Kul med alla förståsigpåare som ifrågasätter ruttnätet av Europas mest framgångsrika och lönsamma flygbolag. Av de 300 linjer FR flyger idag fanns det på 290 INGEN efterfrågan point to point. Den mest frekventa frågan hos Infodisken på t.ex. VXO av ankommande FR resenärer låter så här: Vart har jag kommit/var är jag?
Mao FR driver och genererar efterfrågan, nya tider sedan 10år tillbaka. Om man inte inser bl.a. detta faktum och lär sig att anpassa grunderna till sin verksamhet, ja då ser jag ingen framtid för det bolaget.
Känns som att Ryanair inte anlitat någon endaste person med minsta kunskap om den svenska inrikesmarknaden. Man flyger till platser och/eller på tider där det aldrig funnits någon efterfrågan point to point.
De närmaste fyra veckorna tycks standardpriset från Arlanda till Luleå vara 54 kronor, dvs lägre än skatterna. Finns två undantag, på fredag 147 kr och på måndag 222 kr.
Skellefteå kostar på fredag 222 kr men sedan droppar det till 54 kr igen.
Visby kostar på fredag 155 kr sedan är det samma pris i fyra veckor, 54 kr.
Göteborg kostar 190 kr på fredag och sedan 54 kr på alla avgångar utom en de närmaste fyra veckorna.
Malmö har från måndag standardpriset 54 kronor resten av maj (förutom sex avgångar)
Passagerarna tycks inte ens vara intresserade om de får åka gratis….
(priser från Ryanairs hemsida 27/4 14:30)
Åkte den fram och tillbaka. 50% yield LLA-ARN, 85% ARN-LLA. Tacksam för att Ryanair finns även inrikes!
Känns ju som att det ändå borde finnas men marknad från Luleå för Ryanair?
Till exempel flyga till London, Spanien med mera.
Eller vad tror ni? Skulle det finnas ett sånt kunder underlag så det skulle funka?
Bor ju ändå väldigt många i Luleå och närliggande orter.
Med tanke på vilka priser SAS tar så borde det gå att få lönsamhet för Ryan.
Det tar nog ett tag att etablera sig för Ryanair då de flesta antagligen inte känner till att de börjat flyga och av gammal vana väljer SAS. Vad jag vet har de inte gjort någon marknadsföring.
Jag noterar dock att både Sas och Norwegian dumpat sina priser på närliggande avgångar till 379/299 kr efter Ryan’s intåg. Det ser lite lustigt ut när alla andra avgångar kan vara minst en tusenlapp dyrare!
Luleå borde ha förutsättningar att bli lönsam för Ryanair med tanke på det stora kundunderlag som finns dit och begränsad konkurrens från tåg.
Nej det är inte 100+. Allt mellan 5 till 70 skulle jag säga.
Det är ungefär 100+ PAX på varje flight!
Kärran hade blivit fullsatt om dom satt in den på UME istället.
Ja det var väl som jag trodde då.
Helt otroligt att man inte sätter in kärran på ngn lönsam linje istället
Går helvetiskt uselt. I runda slängar 7 pax per flygning.
men sloten på ARN har ju sitt värde så de kör nog över sommaren.