Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ryanair russingplockare

Tråden startades av Michael Insatt

Man flyger i huvudsak en till tre gånger i veckan till en destination.
I Sverige flyger man i huvudsak endast till orter där man får rabatt på startavgiften. Man kan få 100% rabatt första året som sedan minskar till 0% rabatt fjärde året. Fjärde året flyger man inte längre den sträckan.

Man uppger ett billigt pris som de flesta gånger stiger betydligt i verkligheten. Ryanair har länge funnits på Allmänna reklamationsnämndens lista (ARN) för bolag som inte gör rätt för sig.

Incheckning på flygplatsen mycket dyr. Har inga genomgående resor vilket för många ger stora extra kostnader.

Vill du få en dyr utflykt välj Ryanair. Du gör Ryanair aktieägarna rika!

Lycka till.

Publicerad den 2024-04-07 13:54
Skriv ett svar
Antal svar: 108

svar

Företagare
2024-06-11 11:58

SV: Ryanair russingplockare
att frasse mflr.

OBS! När jag skall flyga i tjänsten bokar jag en biljett som betalas först efter att flygningen gjorts!

A) Kan enkelt avboka ingen hantering av pengar. Mycket lönande för företaget.

B) Det finns flera avgångar från en plats varje dag. Kan flyga ner på förmiddagen och hem på eftermiddagen. Mycket lönande för företaget behöver inte övernatta vilket är ett måste i de flesta fall om man flyger med Ryanair.

C) En bokning från exempelvis Kiruna till Göteborg med retur på kvällen är möjlig. Detta är inte möjligt med Russinplockande Ryanair.

D) Alla företag har inte sin utgångspunkt i Stockholm.

E) Företagsbiljetter betalas med obeskattade pengar.

F) Flyg med normala bolag kräver ingen extra övernattning. Att flyga med Ryanair blir dyrt och ineffektivt. Varje bortslösad arbetstimme kostar pengar. Dessutom kostar övernattningar pengar.

IAFF (Inte Alla Förunnat Förstå).

frasse
2024-06-10 11:52

Jämförelse Ryanair, Norwegian och SAS i maj 2024.
Ryanair 18 milj passagerare , 95% beläggning och ökande yield
Norwegian 2,3 milj passagerare, 82 % beläggning och ej redovisad yield
SAS 2,3 milj passagerare, 79 % beläggning och sjunkande (minus 5 %) yield

Lätt att se vilket flygbolag som tänker rätt.

frasse
2024-06-10 11:29

Sv Förtragare. Men tyvärr är ni som “flyger i affärer” inte beredda på att betala vad det kostar för era dyra “musts” som genomgående incheckning, flera olönsamma avgångar, lådvin i loungen och flygpoäng.

Företragare
2024-06-10 09:43

Sv thomas

Vi som flyger i jobbet ställer högre krav på ett flygbolag än vad du tycks göra.

Det är Sveriges industri som ger pengarna till vår välfärd. För att allt skall fungera krävs fortfarande goda kommunikationer.
Vi är inte hjälpta av bolag typ Ryanair.

IAFF

thomas
2024-06-07 11:47

Alla andra kan göra exakt samma sak som Ryan
Se till att sälja ut hela flyget till sista stolen, hur svårt kan det vara?
Ryan tjänar pengar på det, men det fattar inte andra bolag
De blåhåller sina stolar låter de hellre gå tomma, än sänker priset.
Russinplockare bara ordet indikerar total inkompetens i marknadsekonomi, troligen barn som skriver här.

frasse
2024-06-07 08:03

@Russinplockare. Man måste beundra Ryanair som hade drygt 18 miljoner passagerare med en kabinfaktor på 95 % i maj. Jämförelsevis hade Norwegian 2,1 miljoner passagerare och en kabinfaktor på 85 %. SAS kanske kommer upp i 75-77 % beläggning i maj och drygt 2 miljoner passagerare.

Att Russinplockare tycker att flygbolagen skall erbjuda produkter som knappast någon eller bara några få efterfrågar istället för driva fram lönsamhet är komiskt. I en marknadsekonomi är det kundernas efterfrågan som styr utbudet. Att några flygbolag inte bryr sig om vad de flesta kunderna efterfrågar, agerar värmestuga och istället gör stora förluster går kanske bra i en planekonomi.

frasse
2024-06-06 16:31

@Russinplockare. Har du någonsin hört talas om marknadsekonomi?

Russinplockare
2024-06-06 13:16

Det är Ryanair som är russingplockare inte passagerarna!

Ryanair flyger endast enstaka flygningar från en ort för att nå så hög beläggning som möjligt. Man annonserar ut ett lågt pris som ofta blir betydligt högre i slutändan. Man erbjuder en mycket låg servicenivå, ingen interlining med mera!

Undrar om passagerarna också kör den billigaste bilen?
I Sverige är det Dacia Sandero.

Ryanair är Dyra om man ser till den mycket låga service de erbjuder.

pf
2024-06-06 09:13

Sun Maid, jeg er enig i det du skriver.

Likevel bör vi vel presisere at det ikke er 186 mill (unike-ulike) personer, men enkeltreiser.

De tar ikke feil av sitt valg av flyselskap !

frasse
2024-06-06 08:03

@SV pf. Du glömde att påpeka att bolag som SAS förlorar 5-6 miljarder per år bl.a genom att erbjuda resor till USA för under 4.000 kr.

Det är uppenbart att Ryanair har hittat en affärsmodell som fungerar perfekt. SAS envisas med att köra med 75 % beläggning, långlinjer, ett produktutbud fyllt av “lull-lull” aktiviteter samt ett mycket ineffektivt utnyttjande av resurser (flygplan och personal).

Sun Maid
2024-06-06 01:22

18.9 miljoner russin plockades i maj…

Under de senast gångna 12 månaderna ansåg 186.9 miljoner personer att den produkt och pris Ryanair erbjöd var att föredra framför andra alternativ när dom köpte en flygresa.

Kabinfaktor på 95% = korrekt utbud i förhållande till efterfrågan.

https://corporate.ryanair.com/news/ryanair-may-traffic-grows-11-to-18-9m-guests/?market=en

Sv pf
2024-05-23 13:56

Vi har tydligen olika åsikter om ordet “russinplockare”.

För mig betyder det att man endast flyger några enstaka flygningar per vecka och räknar med att få fulla flygplan.

Det är som om vi på en jordgubbs tårta endast äter jordgubbarna och lämnar allt annat som någon annan får nöja sig med!

Ryanair väljer noga ut sina flygningar där man tjänar som mest.

De erbjuder inte någon flygservice Sverige – USA för under Sek 4.000:-
Vilket det finns andra bolag som gör!

pf
2024-05-22 19:58

“sv pf”

det er EU/EÖS som gjör at det er free access på de langt fleste streninger Ryanair trafikerer. Dersom man kaller EU regler for “russingplockare”, forlat da EU, Sverige.

Om Sverige har et eller annet organ for forsinkelser etc, er dette ikke bindende for bolag.

Ingen plikt for noen å tilby gjennomgående trafikk/billetter.

185 mill enkeltreisende per år tar ikke feil.

Sv pf
2024-05-21 09:49

Vi har nog olika uppfattning av betydelsen av “russinplockare” inom flyget!

Ryanair flyger endast ett fåtal flygningar från många orter. Kan var 2-4 flygningar under en vecka. Därmed erbjuder de inte fullservis med avgångar varje dag och fler än en flygning per dag. Man erbjuder inte heller genomgående resor.

Detta blir enligt mig “RUSSINPLOCKARE”! Man ger marginell service till sina kunder till ett högt pris!

Detta bevisas av de höga vinst bolaget normalt har.

Man följer inte heller Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer i Sverige. Ryanair har under många år funnits på ARN´s svarta lista.

pf
2024-05-20 15:59

Etter at EU’s tredje luftfartspakke kom, ca år 1998, kan man ikke snakke om “russingplockare”.

Da ble markedet, må få unntak, som PSO, frisluppet. Mulig enkelte i SAS ennå ikke har fått det med seg…….vel det ser man jo på resultatene til bolaget…..

frasse
2024-05-20 09:24

Ryanair tjänade “bara” 24 miljarder SEK det senaste bokslutsåret. Siffrorna publicerades idag.

Kritikerna här i tråden längtar tillbaka till monopoltiden inom flyindustrin.

@SVF21
2024-05-06 15:21

Vad menar du? Jag kan boka dom rutterna för redan imorgon?

SVF21
2024-05-06 13:13

Var inne idag 6/5 på Ryanairs sida, går enbart
boka Arlanda – London/Rom/Gdansk
när vintersäsongen 24/25 drar igång i slutet
av oktober, alla andra linjer ej bokningsbara,
är det bara att de ännu inte lagt ut flygningar
eller försvinner alla andra linjer från Arlanda?

Sv @?
2024-04-24 09:56

ARN – SFT – ARN har lagts ner 2024 och många fler.

Sv @?
2024-04-24 09:51

Internt inom Sverige har man bara en flyglinje ARN – GOT!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500