Så begravs Finlands Bromma
Nu finns resultatet av en arkitekttävling över hur Helsingfors centrumflygplats Malm (EFHF/HEM) slutligen ska omvandlas till bostadsområde och park. De sista företagen är nu vräkningshotade av fogdeämbetet och alldeles i dagarna bör flygplan och annan utrustning borta från området.
Den fina, cirkelrunda terminalbyggnaden från 1936 är skyddad och kommer att bevaras som en del av den nya parken.
Flygplatsen grundades 1934 efter att platsen hade valts av självaste Charles Lindbergh på besök i Finland och hade reguljär flygtrafik 1936-1952 framför allt till Sverige.
Fram till 2016 drevs den för GA, pilotutbildning, helikopterverksamhet, gränsbevakning och sjöräddning men övergavs då av statliga Finavia. Finska staten hade ett 100 års hyresavtal om marken med Helsingfors stad, som sade upp avtalet i förtid för att bygga bostäder på området.
De största flygskolorna har flyttat till flygplatsen i Tammerfors. Trots löften av staten har ingen ersättande GA-flygplats byggts för att ersätta Malm, utan fritidsflyget kommer att spridas till fyra-fem mindre flygplatser i regionen. Det mest seriösa nybygget är den privata flygplatsen Redstone i Pyttis kommun 80 km öster om Helsingfors.
https://www.hbl.fi/artikel/landningsbanorna-i-malm-ska-bli-park-sa-ser-vinnande-forslaget-ut/
svar
Tragiskt. Men det går inte att jämföra situationen med Bromma. Swedavia har redan eliminerat allmänflyget från Bromma. Kommersiell linjetrafik kan enkelt flytta till ARN
Helsinki och Suomi också?
Ja, det heter Malm på svenska, som är Helsingfors stads officiella andra språk. 🙂
Helt korrekt. Heter Malm på svenska.
Du menar Malmi?