Saab drar igång produktion av 340/2000 igen?
Hörde att ingenjörerna på saab har fått uppgiften att börja titta på möjligheten att börja producera ett nytt passagerarplan då flygplan med färre sittplatser har blivit aktuellt igen pga corona. Gamla jiggar och produktionsutrustning ska plockas fram och dammas av.
Vad tror vi kan det bli en modernare 340 eller får 2000 en ny chans?
Kommer de produceras av Saab själva i Linköping eller blir all produktion utomlands?
Finns det redan något bolag som är intresserade och verkligen vill köpa nya kärror i detta läget?
svar
Ni som skriver att 340in är alldeles för omodern måste nog läsa TS igen, det pratas om en “ny” 340 eller 2000. Kroppen kanske är någorlunda samma men resten kan vi nog utgå ifrån att det blir toppmodernt (om det nu är något på gång).
Testa nya droger eller inse att SAAB brände sina fingrar rejält i sista civila satsningen. Speciellt SAAB 2000 skapade stora röda hål i deras ekonomi…..
Skattekontor (autospelling) ska vara skattekronor.
Air Leap verkar veta vad de gör, men är troligen smittade av sin bakgrund i Next Jet.
Vem har kommit på upphandling lägsta priset vinner?
Dum är bara förnamnet.
Det ska självklart vara betala vad det kostar med en flexibel taxa där ökad fuel de-icing kostnad etc kan läggas på i efterhand.
Ja gamla strukturer kommer att försvinna men det breder ju väg för nya, marknaden finns ju kvar.
Ett enhetligt system kommer att fungera
“Räknar man ihop alla förlorade skattekontor”?
J41 är knappast nyare eller bättre än en Saab 340 och finns bara 100 exemplar
Du talar emot dig själv thomas. Ena stunden så kommer en massa bolag gå i kk, och det är stora svårigheter allmänt för flygbranschen. Andra stunden ska det startas upp ett svenskt flygbolag. Hur får du detta att gå ihop? Det låter mest som en pojkdröm, om än trevlig.
Hur kan somliga har så “säkra” uppfattningar, om hur den nära framtiden kommer att te sig? Att starta flygbolag med de förutsättningar som finns, så talar vi om 100-tals miljoner i uppstartskostnader. Samt en tidsaspekt på minst ett år.
Talar av egen erfarenhet!
Vem är så korkad att man satsar i flygbolag nu? Om det nu vore en så glimrande idé, som du tror. Skulle du då vara ensam om den? Nej, knappast.
Räknar man ihop alla förlorade skattekontor en tio år bakåt kommer man fram till mångmiljardbelopp,
bara Västerås har förlorat 500 miljoner på tio år
Om flygtorget sätter in min tidigare insändare så förklarar jag vad och hur det behöver göras. Det finns en intresse org men ingen gör nåt konstruktivt bara klagar på staten.
Bara de här vdarna runt om i landet på regionalflygplatserna kostar en 20 miljoner, och ingen presterar resultat, bara drar kostnader.
Det är egentligen pinsamt dåligt. I ex UAE har man byggt upp två stora flygbolag i en sandlåda och från absolut ingenting.
Där de kom ifrån tidigare, de har inte dött.
Just nu finns inga pax men till senhösten, det tar minst ett halvår att ta fram alla fakta,
I detalj undersöka förutsättningarna lokalt, lägga upp ett trafikprogram med routing som skulle fungera optimalt, skapa ett eget it system med bokning biljett transaktion
betalning admin etc. där även alla Sveriges företags reseansvarigas kontaktuppgifter läggs in så även i alla org. och ngos etc.
Förankra förhandla med staten. Erbjuda en
produkt där även glesbygds trafikupphandlingen ingår men på ens egna förutsättningar och villkor och ingen budgivning.
Man blir ensam, rätt skött med duktiga erfarna medarbetare går det att bygga upp ett nytt Linjeflyg som opererar i mindre skala, men blir betydande för näringsliv ute i glesbygds kommunerna. Man levererar ett totalkoncept över hela Sverige, idag spretar alla åt olika håll finns ingen samordning, man bjuder under varandra i upphandlingar och konkurrerar, helt ohållbart, facit hur det går då finns redan.
Nyare flyg är ok men kostar för mkt i fasta kostnader,
när fuelen är billig går det att köra äldre, man kan ha någon på stb om teknik eller bra bokningsläge någonstans.
Inte vara piskad till nåt orealistiskt flygtidsuttag,
Alla förhandlingar med kommuner flygplatser leverantörer flyg ägare tar en minst sex månader.
Pratar vi förhållandevis bekväm och ekonomisk och fina is egenskaper så pratar vi 2+2 50 seat Fokker 50.
Låter trevligt. Men – tyvärr bara fantasier. Varifrån ska “paxen” komma?
Nu finns faktiskt modernare flygplan 30-35 pax klassen än SAAB s gamla 340, t.ex Jetstream 4100.
Det är bara fantasier att SAAB skulde återuppta tillverkningen av 340, inte många lär köpa den.
Nu är exakt rätt tid att planera ett nytt Svenskt flygbolag.
Förankra i lokala näringsliv, kommuner etc. göra en grundlig marknads undersökning, dra linjer kors och tvärs. Man blir nästan ensam då flygbolag nu faller som käglor, och kommer så göra i fortsättningen.
En 340 kostar en 15.000 i Tim att driva, 34 stolar borde vara ett optimalt flyg för regionalt inrikes, hur många flygbara finns på beg. marknaden?
Fuelen är billig nu och kommer så vara flera år framåt, det finns gott om personal.
@SA227
Vingbalken var ju det enda som var bra med Jetstream 31/32
Varje flygning var det 1-2 pax som snubblade – hög lyteskomik
Tack helt rätt. Har bara åkt med som pax och det var ju några år sedan.
När Sun Air började flyga Bromma Århus med Jetstream under 90 talet åkte jag en t o r bara för att dansk frukost med ”en lille en” serverades.
Det var i vart fall roligare förr.
@GPWS Metron har ingen vingbalk som man snubblar på
Vingbalk i golvet var Jetstream 31/32
@tekmek. Det var mer ”tubkänslan” jag ville förmedla vid jämförelsen ??. Metro med sin himla vingbalk i golvet som folk jämt snubblade över skulle aldrig godkänts för persontransport.