Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS

Tråden startades av Ackså

Så evinnerligt trött på allt tjat och spekulationer ang SAS.
Helt onödigt då vi alla vet att staten räddar dem alltid.
Mycket trist att det ska vara så,tycker att klarar man ej konkurera på samma villkor som andra bolag utan uppbackning från staten borde man gå i konkurs.

Publicerad den 2022-02-19 01:34
Skriv ett svar
Antal svar: 14

svar

pf
2022-02-24 14:35

The Viking.

Det er umulig å si om en eventuell rekonstruksjon vil gi samme vilkår. Her KAN det oppstå ulike vilkår, mulig avhengig av det lovverket/lag til det land SAS, igjen, eventuelt blir restrukturert etter.

Dersom denne prosessen, igjen, eventuelt blir utført etter Irsk lov, bør man få så like vilkår som mulig.

Merk, det ble først utført legale høringer etc av en oppnevnt dommer – alt etter irsk lag/lov.

Slik jeg forstår det, men jeg er ikke jurist, skal en eventuell avgjørelse i irsk rett aksepteres i EU-EØS-landene.

DK
2022-02-24 14:14

VDn gick ju ut med att en rekonstruktion var det inte tal om, utan en kapitalinjektion samt besparingar är det som kommer att ske härnäst.

The Viking
2022-02-21 23:48

pf,
Vi är helt överens om att det bara är en tidsfråga om SAS behöver en rekonstruktion

Kan vara att det är jag som inte förstår norska, men för mig låter det som att du är ganska nöjd med att Norwegians rekonstruktion var laglig, samtidigt som du verkar tycke att SAS inte ska få samma villkor.
Har jag förstått det korrekt?

Bob
2022-02-21 18:48

Ersätt SAS pilotavtal med vilket som helst, Norwegian, Easyjet eller annat varför inte Ryanairs eller Eurowings villkor. Det har ingen större påverkan på den totala kostnadsnivån. Det krävs betydligt större ingrepp än så. Här pratar vi dyrare leasingkostnader än konkurrenterna, skyhöga lån som ska betalas mm. Att SAS har alldeles för många “icke-producerande” personal per flygplan jämfört med lågkostnadsbolag och andra ökar inte lönsamheten. I tillägg startar man att flera interna produktionsplattformar, som driver kostnader och försvårar flexibilitet mellan de olika bolagen.

SAS struktur behöver förändras i grunden. Pilotavtal ser ganska lika ut överallt, förutom i de stora bolagen och i SAS utgör pilotkostnad ca 6%. Om pilotkostnad sänks med 20% sparar SAS en dryg procent av total kostnad. Därmed förstår alla att förändringar av dessa 6% i kostnad inte löser biljetten för SAS nuvarande situation.

Piloterna i SAS kan säker gå med vissa justeringar i tjänstgöring för att likställas med olika konkurrenters avtal, men lönemässigt ligger SAS-piloter fortfarande långt under snittet i Europa för den här storleken på bolag. 2012 bytte SAS pensionssystem för piloter från förmåns- till premiepension. Något som minskade SAS skuld med 6 miljarder kr och undvek en kommande konkurs. Nu krävs att SAS hittar andra områden att spara in de stora summorna på.

pf
2022-02-21 14:28

The Viking, det flygbolaget du beskriver gjennomførte en restrukturering etter lov/lag i de angjeldende land.

Ut fra det forstår jeg ikke hva du mener med ordet “smet” ?

Og, det er mange på SAS-tråder som forsøker å skrive seg bort fra den ganske krevende situasjonen SAS er i. For SAS er nok neste som må restruktureres.

Bare ta det over dere. Og den kan bli “grisete” folk mister (desverre) arbeidet sitt – for SAS vil nok komme ut av det som et mindre bolag.

Eller filosofer over, hvilke muligheter SAS har. Dansk og svensk stat vil neppe signere sjekker for at det skal drives videre som i dag.

Mulig vi får vite hva som skjer i morgen 22.februar. Mulig med advokater på bakrommet, noen av de fra Airbus og leasingbolag som sikrer flyene, både Neos og 350’s.

pf
2022-02-21 12:10

mm, hva har det med SAS å gjøre – det er det denne tråden omhandler ! ?

The Viking
2022-02-21 11:25

pf, om jag forstår dig rätt, då tycker du att det var helt okej att det norska flygbolaget smet från sina skulder, och det kostade flere länder många miljoner att man bara lät dotterbolag gå konkurs. Bara för att det inte var olagligt.

Tycker inte heller det är bra om SAS får smita från sina skulder, men vi får väl se om en SAS evt. rekonstruktion blir lika ful som Norwegians.

Acer
2022-02-21 10:30

Den nuvarande situation i världen, bränslepriser och covid m.m gör att Styrelse och Ledning inte har något annat alternativ än att rekonstruera om inte ägare skjuter till mer kapital.

mm
2022-02-21 10:06

Norska staten äger idag 67 % av Nowegian , dom har redan stöttat dom med en nyemmission , när kommer nästa ?

pf
2022-02-21 09:23

The Viking, her er det snakk om realiteten, ikke noe annet.

Og, The Viking, det har vært ganske mange innlegg på dette debattforum som ikke akkurat har vært diplomatiske mot det norske som har vært i gjennom en rekonstruksjon.

Merk deg det ! For man kan ikke bare springe i fra 50 Mrd i gjeld, enten man har norske ansatte eller ikke.

The Viking
2022-02-20 10:13

pf, din skadeglädje syns ganska tydligt i dina inlägg.
Det har du naturligtvis rätt till at vara.Men kanske du borde ha i åtanke att det finns många norska anställda på bolaget, och att SAS har många norska kunder.

Tror vi kan vara överens om att SAS behöver att rekonstruereras, om bolaget ska ha en chans att bli framgångsrikt igen.

Kanske också bra att tänka på att ett norskt flygbolag var igenom en rekonstruktion nyligen för att undvika konkurs.

J
2022-02-19 17:30

Haha The Viking asking the real question.

pf
2022-02-19 11:35

Ackså, hva med å filosofere over hvilke muligheter SAS med gjeld på 50 milliarder(eller noe rundt det) og en aksjekapital som ser tapt ut.

Tror du egentlig SAS VD går ut i media og sier at det kan skje at SAS går i kk, eller må restryktureres dersom det hadde vært automatikk i at eierstatene redder SAS.

V.g. Ackså, ta det over deg. SAS kan gå ut av business om kort tid, eller at det gjenoppstår i en langt mindre utgave enn det er nå !

The Viking
2022-02-19 10:31

Hmm, Om du nu är så trött på att många här skriver om SAS, varför i hela fridens namn startar du då den här tråden????

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500