SAS är inte skandinaviskt.
Jag förstår inte varför man håller fast vid att SAS är ett skandinaviskt bolag. Som bolaget ser ut idag är det ett danskt bolag. Till och med i utländska medier benämns bolaget numera som “Denmark’s flag carrier”. Varför är Anko och CPH-folket så desperata i sina påståenden att SAS är skandinaviskt? Varför inte bara säga som det är och döpa om bolaget till DAS?
svar
BER är inte en hubb för något flygbolag alls. Eurowings är det enda flygbolaget med bas på BER som också tillåter anslutningar, men de erbjuder i princip inget annat än några linjer till Skandinavien och semesterdestinationer i Sydeuropa.
Man får tycka vad man vill om SAS och CPH, men man får räkna med mothugg när man skriver något märkligt. Bara för att man är en av få som en gång lyckats boka en resa med byte i BER och tyckte att det var trevligt så är det besynnerligt att ha BER som sin “favorit om inte direktflyg finns med annat bolag än SAS” när BER har ett så begränsat utbud.
Det gør du bestemt ikke – hvilken lufthavn og flyselskab du foretrækker er mig fuldstændigt ligegyldigt, men din argumentation er bare pinlig.
Du vil hellere flyve til BER for at undgå SAS og CPH, fordi toiletterne i CPH er beskidte og personalet i BER er mere serviceminded. Og det til trods for, at med de få afgange fra ARN og dårlige afgangstider Eurowings har, er det nærmest umuligt at komme videre fra BER…
Jag trampar visst på en öm tå, då jag föredrar BER före CPH.
Når du mest forholder dig til toiletter, frem for det faktum at Eurowings har meget begrænset afgange til BER fra ARN og på tidspunkter du ikke kan bruge til connections, gør det bare dit indlæg useriøst og barnligt..
@ LL – Hvilke faglige møder hentyder du til? SAS havde et sidste år hos groundhandling på en tirsdag, som varede et par timer, men ellers intet andet.
SAS är inte och har aldrig varit skandinaviskt.
Det var Sverige och Norge som byggde upp såväl flygbolaget som Kastrup åt danskarna en gång i tiden.
Det som nu sker är så som Danmark från början strävat mot.
Flighterna passar mig och BER är fräsch till skillnad från CPH och dess äckliga toaletter.
Dessutom blir man väl och trevligt bemött på såväl flygplats som ombord till skillnad från SAS-personalens snorkiga och märkvärdiga beteende
@sv Johnny
Jasså att du vägrar öppna ögonen, är väl ditt problem..
Danska staten leder inte på något sätt SAS och det var faktiskt en förutsättning för att investera mera i SAS att bolaget blir lönsamt och att planerna som har utarbetats blir verklighet.
För många sossar här på FT som ser det som en statlig uppgift att driva flygbolag..
Tror du verkligen att AF-KLM skulle investera i et bolag utan att ha en plan för vad dom vill med SAS.
Du får såklart fantisera allt du vill.
Men Stora ägare som AF-KLM och Castlelake kommer inte att acceptera att SAS fortsätter gå med brakförlust. Det kommer inte heller danska staten att acceptera. SAS läggs ner om det inte går att få lönsamt .
Bara svenska socialdemokrater / Vpkare tänker i arbetsmarknads åtgärder betr. SAS
Dessutom ligger inte Finland i Skandinavien.
Förtydligande för “Sv. Grantroll”
För att ett bolag skall vara skandinaviskt krävs att bolaget har sitt huvudkontor i något av de Nordiska länderna samt har betydande verksamhet i alla Nordiska länderna.
Sv Daniel. Jag förstår Stockholmare2. Snart börjar säsongen för vilda fackföreningsmöten (kallas fackligt möte) bland de anställda hos SAS i CPH och då är det inte så trevligt att behöva använda CPH som transfer på resor som kan göras utan byte.
@ Stockholmare2 – så må du godt nok ikke flyve særlig meget siden du kan få det til at hænge sammen med EW’s fire ugentlige afgange fra ARN….
Alltså är alla flygbolag som bedriver verksamhet i de tre skandinaviska länderna att betrakta som skandinaviska.
Oj, så många flygbolag vi har!
”Skandinavien
Wikipedia
https://sv.wikipedia.org › wiki › Skandinavien
vad är skandinavien från sv.wikipedia.org
Skandinavien är ett geografiskt område i norra Europa som omfattar Danmark, Norge och Sverige, där man talar nordiska språk.”
Danmark är ett skandinaviskt land, SAS har merparten av sin trafik i de tre skandinaviska länderna,
Klart SAS är skandinaviskt.
@Johnny. Det återstår verkligen att se hur det kommer att gå för det nya SAS när man nu satsar på CPH. Senaste året nov23-okt24 slutade på 4-5 miljarder svenska kr i förlust. Med satsningen på CPH skulle jag inte förvåna mig om innevarande år slutar med en förlust på 5-6 miljarder. Att SAS skulle kunna bli lönsamt som ett nätverksbolag med en hub-lösning i CPH är helt otänkbart. Däremot som flera på forumet skriver kommer CPH Airport att bli mer lönsamt (nu med danska staten som huvudägare) och SAS kommer att vara ett utmärkt sätt att skapa dansk arbetsmarknadspolitik. Glöm lönsamhet i nya SAS med det upplägg man nu har.
Dä är ditt “pladder” på en nivå bortom kunskap och verklighet. SAS är och har alltid varit danskt i den mening att allt har baserats på danska intressen och inte på vare sig svenska eller norska intressen eller behov, vilket i sin tur har att göra med vår naivitet. Grundlurade av danskt sätt att bedriva affärsverksamhet.
Förresten har ju Helsingfors länge bedrivit omfattande interkontinental trafik.
Så du menar att nu när danska staten är ensam ägare av de skandinaviska länderna inte påverkar var flygen går från är naivt. SAS borde absolut byta namn.
För mig blir det med största säkerhet aldrig mer någon SAS flight, CPH kommer aldrig vara ett alternativ för mig.
Varför ligger kontoret kvar i Stockholm? Dags att flytta det till Köpenhamn?
sv@OP
det är ingenting annat än oseriöst pladder att påstå att SAS är danskt.
Att man satsar på CPH, är naturligt. Det är den enda riktiga interkontinetala flygplats i Skandinavien.
Det har att göra med många saker. Duktig ledning på CPH som mäktar med att attrahera flygbolag från hela världen. Det är inte bara SAS som flyger interkontinental trafik från CPH
CPH är allt det som ARN inte är. Stockholm ligger fel geografiskt för at vara ett hub för SAS , För långt ifrån Europa.
SAS hq ligger i Sverige, massor med svenskar, och norrmän för den delen, jobbar på SAS.
SAS största ägare är ett amerikanskt riskkapital bolag
Danmark äger ugf 27 % av bolaget. Det är ugf 6% mer än man hade i gamla SAS..
Att påstå att SAS satsar på CPH för att danska staten äger en del av SAS är verklighetsfrånvänd och helt fel.
SAS satsar på CPH för att det är det som är mest lönt för bolaget. Varken ARN eller OSL spelar i samma liga som CPH.
SAS har alltid varit danskt.
Danmark är en del av Skandinavien, men är bara en del av detta. Alltså är bolaget inte skandinaviskt.
Tre länders tidigare ägarskap, avtal och HK i Stockholm är bara symboliskt mot vad bolaget varit i realiteten, dvs DANSKT.
Vilken tramsdebatt! Lufthansa, British Airways, Air France, Iberia, Norwegian som exempel är INTE HELLER Svenska.
Bara löjligt att t.ex säga att jag inte flyger SAS för att det är danskt är bara pinsamt.
EW —> LH/EW