SAS charterbolag
Är SAS ett charterbolag nu som flikar in med lite reguljärt när det passar ?
svar
På wikipedia listas flygbolags flottor
även över tid
Det är inte så att business minskar eller försvinner, Reseavdelningarna flyttar bara över sina medarbetare till lågprisflyg eller nät konferenser.
SAS har flugit massor med charter, t ex för Apollo, i över 20 år. Detta främst då på lördagar, då business-resandet är obefintligt (och inrikes knappt existerar). Före pandemin, så tog Apollo emot ca 20 SAS-flighter – bara på CHQ. Att SAS nu kanske startar upp med mer charter än tidigare är inte konstigt alls. Business-resandet kommer aldrig upp i samma nivåer som förr…
@DC10 ( R ) Vet inte om ditt svar var till mig ? Men visst flög Premiair SAS B767, 94/95. Jag flög den ju själv. Premiair hyrde in den men med DK kabinpersonal och SAS flight deck. Vi flög Phuket och Colombo. Kolla med Ving
Premiair flög med sina DC-10 or till Phuket, från hösten 1996 – 2000 då A330’n kom.
Att påstå annat, är bara konspirations teorier och lögner.
Vi flög DC-10-10 till Phuket via SHJ, med besättningsbyte. Vilket fungerade alldeles utmärkt. Pax’en steg av till en fantastisk frukost buffé, i terminalens transitområde. För att sedan efter en god frukost, fortsätta till Phuket. Premiair flög med DC-10-10 till Phuket, ända fram till att man skaffade A330.
Kolla gärna med Ving!
Gärna historia, men inga lögner och fantasier.
Snacka om att inte ha koll!
PS. Ange gärna källa till ditt SAS B767 snack DS.
@sv.sv.lite mer historie. Nu är det så här. SAS flög INTE charter till Phuket o Colombo. Punkt. Däremot hyrde Premiair in SAS maskinerna och flög med egen kabinpersonal, MEN med SAS flight deck 94/95. Sen flög premiair/mytravel airways DC 10-10 till Phuket, men med mellanlandning i Sharjah, Förenade Arabemiraten, både ut och hem. Så det så.
Du har ingen form av koll, SAS flög visst charter till Phuket och Colombo var själv med om det.
Att påstå att DC10-10 flög till Phuket från skandinavien är bara löjligt. DC10-10 var absolut ingen långdistans maskin. Med hur många mellanlandningar?
Den klarar väl inte ens av att flyga ARN- New York.
Charter då är hela kabinen betald och i förskott, långa serier bolaget vet att det kommer in pengar från, vad är dåligt med det upplägget.
att köra med 50% beläggning och där under är mkt dyrt.
Varför skulle man inte kunna göra det? Du har väl ingen aning om vad charterarrangörerna betalar i stolspris till SAS.
SAS kan väl aldrig gå med vinst om merparten av inkomsten kommer från charterbiljetter,eller ?
Förut såg man i reguljärflyget ner på charter, så är det inte längre. Flyg är en transport från a tll b no less no more, att sas har operarat charter historiskt och nu är företagekonomiskt fullt motiverat, flygplan genererar pengar i luften inte på marken. Nyttja hela kostymen så mkt som möjligt av flottan och personalen.
Jl: 747ans piloter kom från SAS
Kabinen ja scanairs.
Nej Scanair hade ingen egen 747
Man kan googla deras flotta.
SAS verkar övervägande flyga charter i dagsläget
Källa tack.
@sv lite mer historia
Mycket fel här.
SAS flög i slutet av 70 talet med egen crew 747 till LPA. Scanair tog sedan över. Hade egen jumbo med egna logon vid 1982/84
Premiair flög visst SAS 767 till både Phuket o Colombo 94-95 med SAS piloter men med egen cabin personal. Flög själv.
Stämmer 747an p-ades
På plattan framför gula byggnaden.
Paxen bussades dit
Tider var 747-200
Jag flög den med SAS till LAX flera ggr.
Men var ett för stort flyg för SAS, med dagliga avgångar
Scanair flög även A300.
Har för mig att rampen vid den gula charterhallen, var för trång för 747.
Pax’en bussades till ramp east.
SAS 767 flög aldrig för Premiair. Möjligen Airtours 767 vid något tillfälle.
Normal trafik för Premiair till Phuket var inledningsvis med DC-10-10.
För att sedan använda sina nya A330.
När Scanair bröts ut från SAS var 1994, när Scanair och danska Conair slogs samman och bildade Premiair. Från 1995 på eget danskt AOC och OL.
Flottan bestod då av 4 DC-10, 3 A300 samt ett 6 (tror jag) A320.