Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS Connect är igång!

Tråden startades av Juristen

Häromdagen flög jag mellan Stockholm och Oslo. Piloten som välkomnade oss sade SAS Connect.

Publicerad den 2021-12-11 21:10
Skriv ett svar
Antal svar: 84

svar

Re: E
2022-02-24 12:38

Så detta handlar inte om ekonomi utan makt är det du säger. SAS ligger ytterst pyrt till ekonomiskt, dåligt tillfälle att ta en kostsam maktkamp just nu. I Sverige har arbetstagare rätt till viss makt/inflytande. Det försöker ledningen i SAS nu ta ifrån sina anställda. Samtidigt lanserar de SAS FORWARD där alla måste “vara med på tåget”. Hur kan ledningen tro att dessa två agendor ska kunna genomföras parallellt? Precis som Cookie skriver så är enda lösningen att jobba tillsammans med sina anställda för att hitta besparingar, undvika strejk och på så sätt få SAS FORWARD att flyga. Att montera ner den svenska modellen får nog göras vid ett annat tillfälle.

Mr. X
2022-02-24 12:37

Att. Leif D,

You have absolutely no idea what you are talking about.
An ID ticket to London cost around 140 euros return. I bet that you will be able to find it cheaper full price.
With regards to space in cockpit: No paying passengers are allowed as a result of overbooking, so nothing lost there for SAS. But you are right, that it is always up to the captain to choose, who can sit in the cockpit (the office of the pilots). As many other things are up to the captain.
The only thing this is about is power.
The pilots have suggested a 25% reduction in cost, if SAS Connect is scraped. This to insure, that the company can not go to the lowest bidder every time, a route has to be flown.
That should be in the interest of all workers. Next time it is your job on the line…

Brgds

E
2022-02-23 18:50

Att Cookie

Det handlar inte enbart om lönekostnader, handlar mer om att det inte fungerar att ha en pilotkår som vill leda företaget, och, som, igen, hotar med strejk

Leif D
2022-02-23 17:54

@cookie. Det finns absolut ingen anledning för SAS att lägga ner SAS Connect och att ha kvar SAS “main”. Styrelsen har redan bestämt sig för att satsa på SAS Connect och SAS Link. SPF kan gå med på samma villkor som FPU och SAS har i sitt avtal för sina medlemmar. Avtalet mellan SAS och FPU är ett kollektivavtal men SPF är säkert rädd för att SAS försämra vissa gamla privilegier för piloter som exvis rätten att själva välja vem som de får ta med i cockpit (familjemedlemmar eller vänner) samt att personalens rabatterade biljetter blir begränsade om de inte arbetar i gamla bolaget. Det finns säkert också mycket annat i gamla avtalet som piloterna är rädda att förlora.

@cookie
2022-02-23 14:48

SAS Connect och SAS Link är framtiden. Även om SAS Connect AOC skulle avvecklas är dom skandinaviska crew anställda i ett eget SAS Företag som är precis det SAS önskar att alla skall vara med om. Det gir SAS bättre flexibilitet och man har ett kollektivavtal som är skandinavisk och som SAS själva har accepterad. Om facken skulle acceptera samma villkor som FPU har, så kommer oavsett många av dom gamla gå av, då det avtalet är mycket sämre än den dom redan har. Sen blir det nya hot igen om några år när facken igen vill kräva mer.. and the shitshow continues. Så min gissning är att SAS behöver ha Connect och Link, så inte dom gamla skulle få någon ”idé” om att hota igjen om några år som dom alltid gör. Dom glamour dagarna är förbi – synd bara att gamla piloter och kabinanställda inte fattar det själv.

Lasse
2022-02-23 13:10

Enig!

SPG’s förslagna avtal matchar de avtal som FPU har tecknat med Connect, med hållhaken att all nyrekrytering till Connect stoppas. SPG har generellt inget emot Link, de anser det bättre att ha den produktionen inom SAS och inte på externa partners.

Skulle SAS och piloterna komma överens skulle det avsevärt förbättra klimatet inom SAS och således skapa den team spirit som krävs för att klara av kostnadsbesparingarna.

Cookie
2022-02-23 10:42

Det enda vettiga alternativet nu för SAS ledning torde vara att ta den det avtal med 25% kostnadsbesparing / produktivitetsökning som pilotfacket erbjudit enligt dansk media. Och då samtidigt avveckla SAS Connect vilket facket har som motkrav.

Att släcka strejkhotet, bli sams med piloterna, spara 25% på piloterna och slippa ett överflödigt AOC skulle ge stora besparingar och SAS FORWARD enorm trovärdighet.

DK
2022-02-23 08:32

Connect och Link blir del av lösningen av SAS åtgärdsprogram.

KB
2022-02-17 23:29

Är det så att både Connect och Link åker med i en rekonstruktion?

Ex SAS
2022-02-16 18:45

Helt rätt Gullan.
SAS kommer nog behöva Connect och Link nu mer än någonsin!

Rullan_Rimpi
2022-02-11 12:39

Istället för att missunnsamt klanka ned ivriga medskribenter på detta forum i dessa spörsmål och envetet hävda sig i bättre dager, så föreslår jag att vi alla sjunger “We shall overcome” i samma anda som Birgit Friggebo.

Euro
2022-02-11 12:32

Du kan använda dina eurobonus poäng i de bolag som finns i star alliansen!

Re: DK
2022-02-11 11:41

Nej tvärtom. Ex-SAS får söka som alla andra men till Link verkar ingen vara aktuell. Till Link har några få ex-SAS blivit utvalda men merparten är externa piloter.

DK
2022-02-11 11:19

Får ex Sas:are förtur till Connect och Link?

EX SAS
2022-02-04 11:32

SAS Link rekryterar som aldrig förr!
Hur ser det ut i Connect?

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14581

Lage D
2022-01-24 16:47

@Tim. Det hjälper inte att Eurobonus är ett eget bolag eftersom det ägs till 100 % av SAS AB. Om SAS AB i rekonstruktion kommer Eurobonus (som eget AB) att säljas eller läggas ner eftersom poängen inte kommer att kunna användas fullt ut för flygresor på SAS. Se vad som hände i Norwegian.

Tim
2022-01-24 15:56

Eurobonus är redan ett separata bolag

@@@xw
2022-01-24 11:06

Det verkar så 🙂 Säger bara att det är de lönerna city har. De har ingen lönetrappa

@STO-OPP
2022-01-23 21:52

Det stämmer inte och så funkar det inte i ett företag. Skulderna kvarstår i hela koncernen samt alla tillgångar kommer att frysa inne tills skulderna är reglerade. Då har inte SAS några flygplan att flyga med oavsett plattform. Däremot så kan transportstyrelsen dra in drifttillståndet för ett AOC om dom anser att SK inte har pengar nog att fortsätta verksamheten. Då sitter SAS i ett ännu trängre läge för att moderskeppet inte kan dra in pengar med sina 120 flygplan. Då blir det svårt för Connect att bära upp detta med sina 11 flygplan och tokgröna piloter. Nej det ryktet tror vi inte på.

Lage D
2022-01-23 21:47

När det gäller konsortieavtalet gällde detta avtal (eller gäller fortfarande?) mellan Danmark, Norge och Sverige. Har svårt att tro att det finns ett giltigt och/eller fungerande konsortieavtal kvar när staterna är minoritetsägare. Däremot kan det finans ett nytt s.k. aktieägaravtal mellan Sverige och Danmark men detta är betydelselöst om bolaget skall sättas i konkurs. Svenska och danska staten äger bara 43,6 % av SAS AB som är moderbolaget. Det enda sättet är väl om styrelsen bestämmer att sätta SAS AB i konkurs vilket jag tror är mindre troligt. Vad som mycket väl kan hännda är att styrelsen agerar så att SAS AB sätts under rekonstruktion men detta kan ske endast om SAS AB olika långivare går med på detta. En rekonstruktion innebär att långivarna får ut en mindre andel av sina fordringar på bolaget, att alla anställningsavtal upphör och att alla bonuspoäng etc blir värdelösa (om ingen extern part köper Eurobonusprogrammet).

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500