Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS dålig på radiokommunikation

Tråden startades av Kalle

För några dagar sedan (12e dec) hade SAS en mycket allvarlig runway incursion på JFK. De ställde upp på en bana utan tillstånd och med trafik på kort final, som fick gå runt.

Det jag slås av är hur dålig och otydlig SAS är på radion i det här fallet.
Har SAS ingen standard/träning vad gäller radiokommunikation? Godkänns den här typen av radiosnack i simulatorn eller på en line check?

Hade sikten varit sämre eller solen varit i ögonen på den landande kärran så hade det kunnat sluta mycket illa i det här fallet.

Publicerad den 2024-12-18 09:13
Skriv ett svar
Antal svar: 15

svar

787
2024-12-20 01:10

Varit där flertal gånger, låter som standard JFK ATC på ljudupptagningen.

SAS må ha fått ”clearad to line up” men var på fel frekvens så ingen read back. Väl på rätt frekvens så var limit Z.
Kommer inte ihåg på rak arm om det finns stop bars eller RWSL för just den banan, men det är väldigt lätt att taxa fel. Sjukt mycket ljus överallt.
När man lyssnar på SAS interaktion på ATC så låter det som att de är inte jätte familjära med omgivningen.

Jag sätter 10 dollares och en nice IPAa på att man helt enkelt taxade för långt.
Sen kan man tycka vad man vill om ATC på JFK, MEN that’s the name of the game, get used to it!

Jogren
2024-12-19 22:17

@Kalle och Delta,

” Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen”.

Johannesevangeliet 8:7.

Tycker man ska vara lite ödmjuk och det är lite respektlöst att komma med en massa nedvärderande kommentarer när man inte har hela bilden utan bara en liten pusselbit. Alla är vi yrkesmän som någon gång gör fel eller misstag. En gnutta ödmjukhet skadar aldrig.

Baloo
2024-12-19 20:44

ATC är riktigt dåliga.

Cleared to line up
Cleared to land
everyone’s waiting for you

Aldrig flugit i USA, men i Europa brukar man säga hold short och inte line up när man vill att någon ska hålla före banan. Kanske är någon slags tvärtom strategi i USA att man gör tvärtemot vad ATC säger?

LH pilot
2024-12-19 18:36

Instämmer med Guro George. Har varit på JFK många gånger, minns tyvärr inte om 31L har stopbars men misstänker det. Har aldrig upplevt att radiokommunikationen varit ett problem.. Det är en annan jargong i US men den fungerar väldigt väl om man är vaken och van. JFK är förövrigt betydligt lättare att taxa omkring på än AMS och CDG t.ex.

Roger Over
2024-12-19 14:53

De flesta har dåligt uttal. Det som är värst som jag upplever är att många tror det är bra att snacka snabbt.

@ Guro och Safety
2024-12-19 10:16

Jag håller med. ATC i USA är väldigt non-standard, slarviga och arroganta. I det här exemplet var det tydligen viktigt att säga “everyone is waiting for you”.
När SAS väl hade ställt upp och Delta gjort sin Go around fick SAS taxa av banan för att kunna skriva ner ett telefon nummer “Possible pilot deviation”. Det ger en antydan viken inställning de har – ATC gör rätt och piloterna fel.

Samtidigt är det just det här som gör det så viktigt att som pilot vara korrekt och noggran med radiosnacket. Sanningen är att de flesta ATC-enheterna i världen har brister i hur de kommunicerar. Se bara på Europa.
Att använda korrekt frasiologi och tala tydligt är inte svårt för en pilot. I min bok är det oacceptabelt att vara så otydlig och slarvig som SAS-piloten i den här incidenten.

Safety
2024-12-19 09:49

Jag tycker helt klart att ATC är Cowboys i det här fallet, vet faktiskt inte hur de tänker när de stressar ut sina tillstånd, de bara matar på och verkar inte bry sig om det finns en mottagare vilket är helt åt helvete. Nästan att ATC ska få sig en känga av högre myndighet.

Vad spelar det får roll hur fort man kan prata om det inte finns mottagere som hänger med?

Det finns ju inga marginaler kvar!

Guro George
2024-12-19 00:05

SAS var på GND frekvensen när TWR gav dem klart att ställa upp. Således läste SAS inte tillbaka det för att de inte hörde det. När SAS sedan skiftat till TWR fick de tillstånd att svänga höger på Z, inget mer. Det lästes tillbaka. Naturligtvis ska SAS ha fått OCH läst tillbaka tillstånd att ställa upp innan så sker, allt annat är jättefel. Varför det blev fel behöver en utredning reda ut, där ska vi vara försiktiga att döma för tidigt.

Ja finalen bör kontrolleras, men det är inte alltid lätt att bedöma avstånd eller se om ett flygplan är på väg till parallellbanan eller din bana. Speciellt inte i mörker.

Sen är det väldigt mycket incidenter av den här typen i USA p.g.a. dåliga procedurer i avvecklingen av trafiken och slapp radiofrasologi. Varför använder sig inte flygplatsen av stopbars t.ex. när man har starter och landningar på samma bana?!

@delta
2024-12-18 18:44

Amen.
Jag håller helt med i det du skriver.
Jag reagerar också på att de missar att där ligger en 767:a på ca 2 miles final. Att kontrollera finalen innan man ställer upp är extremt grundläggande!
Jag opererar också i mycket i Norden och håller helt med om din observation om att SAS generellt sett ofta är slarviga med radiosnacket. Otydligt, non-standard och dåliga readbacks. Då blir det så här.

Stressad?
2024-12-18 17:41

Av ren nyfikenhet för att kunna förstå den här situationen skulle man behöva veta vad som hände i cockpit, situationen ser ganska lugn ut egentligen innan allt blir fel. Var det kort taxisträcka / tid till banan för takeoff eftersom det verkade finnas stress?

Cowboy
2024-12-18 17:36

det går undan i radiosnacket på storflygplatserna och det gäller att vara försiktig. Hur som helst, vi måste lära oss av misstagen och minimera riskerna.

Pilot
2024-12-18 14:16

“Make right turn Zulu, everyone’s waiting for you”, och ingen “hold short” nämns överhuvudtaget från tornet. Själv slås jag över hur dålig och otydlig tornet är på radion.

Absolut att det var fel att ställa sig på banan, men även tornet har inte gjort helt rätt för sig.

Linkan
2024-12-18 13:52

Enig i att SAS piloten var hes och otydlig i sin kommunikation men som ofta finns det flera skäl då flygplanet på en annan freqvens fått “line up and hold” och sedan vi freq byte ATC utryckte på ett annat sätt. Detaljerna måste följas upp och utredas mer innan man säger mer om vem som är skuld till vad.

Delta
2024-12-18 13:49

Väldigt dumt misstag av SAS besättningen, är lätt att bli stressad av ATC på JFK om man inte varit där förut men att INTE konfirmera med ATC om ett clearence/instruktion om det finns den minsta av osäkerhet är otroligt oproffsigt. Jag hoppas att piloterna i fråga får ett möte med ledning för att förklara vad som hände för att detta stora misstag skulle kunna uppstå.

Extra träning behövs för piloterna i simulator uppenbarligen vilket bolaget borde ge dom för att träna dessa scenarios. Sen är jag lite chockad att man på SAS inte behöver konfirmera att finalen och banan är tom på trafik när man korsar eller linear upp, kanske dom behöver se över en sådan procedur för framtiden.

Flyger in till Arlanda på daglig basis som pilot och slås ofta hur svag radiokommunikationen är på SAS (alternativt deras underleverantörer), framför allt på de yngre piloterna.

Snyggt jobb av Delta piloterna, skönt att någon va vaken!

Beo
2024-12-18 12:11

Jag vill mena att de fick tillstånd att ställa upp ca 1 min in i inspelningen.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500