SAS efter corona
Vad händer när behovet av piloter ökar igen? Vem vill jobba kvar på SAS när de behandlar sin personal på detta sätt?
svar
”Nya ögon” kanske skulle läsa på lite. SAS och pilotföreningarna tecknade ett kollektivavtal i mars 2021.
”Avtalet innebär ett nollavtal där piloterna även avstår en tidigare avtalad löneökning om fyra procent som skulle ha kommit under 2021.”
SAS pilotförening visar åter en gång sin totala tondövhet för verkligheten, genom att stämma bolaget. Precis när flyget åter börjar vakna, och konkurrensen är totalt mördande, ja då väljer SPG i vanlig ordning att obstruera mest möjligt. Efter att ha följt detta på nära håll i många år, så slutar man ändå inte att förvånas, vart har det sunda förnuftet tagit vägen. Och inget lär man sig heller, det har inte funkat förr och kommer inte att göra det denna gång heller – förhandla på riktigt, sänk enhetskostnaden på riktigt så finns det ett existensberättigande – annars är det graven som väntar.
Ja arbetstagarrepresentanter i styrelsen finns i de flest privata bolag med fackliga kollektivavtal med mer än 25 anställda. Det är inget konstigt att även SAS har det.
Det finns fackliga representanter som sitter i SAS´s styrelse.
På denna adress kan du se alla styrelseledamöter inklusive fackliga representanter.
https://www.sasgroup.net/about-sas/board-and-management/sas-board-of-directors/
Stoppa pressarna!
Stämmer det att facklig representant för SAS piloter även sitter i SAS styrelse?
Det er egjeringsskifte i Norge, til en rød-grønn regjering, etter valget i September.
Sverre Myrli er Sosialdemokratenes talsmann for transport, og nevnes som kandidat til jobben som Kommunikasjonsminister, Han uttaler at SAS’s nye agerende nok vil svekke Norges interesser til igjen investere i SAS.
@KB – vet du vilka?
@Nisse, om det SAS har gjort är lagligt får vi väl se.
Du har helt rätt i attdet vore bra med en öppen och ärlig dialog mellan ledning och piloterna.
Det har ledningen under RG inte alls varit intresserad av, Man har velat kriga emot piloterna och man har gjort allt för att få det att se ut som att alla problem var piloternas fel, inte minst i media.
RGs vision för SAS var att bolaget skulle bli ett resebyrå som inhandlade flygningar hoss billigast möjliga fly operatör.
Att det här senaste är RGs projekt är det ingen tvivel om..
SAS har nog informerat de fackligt ansvariga om vad man avser göra.
Facket har även en person i SAS´s styrelse om ni hade glömt.
Tycker att de piloter och övriga anställda som fått stanna kvar i SAS skall vara glada för att SAS hittills har överlevt som flygbolag. Att kräva att personal som fått lämna ett företag på grund av arbetsbrist och att denna personal skall ha företrädesrätt även om deras kompetens inte längre stämmer in på kraven för att bli nyanställd i ett dotterbolag är knappast omoraliskt eller ett brott mot något avtal.
Att SAS i detta läge där man kanske behöver få in ytterligare 5-10 miljarder från aktieägare inklusive staterna för att komma på fötter och bli livskraftigt skulle betala minst 0,5 miljorer per f.d. anställd pilot för kompetenshöjning är orimligt. Om SAS skulle tvingas ta ett sådant beslut är det slut med bolaget och alla nuvarande anställdas jobb.
Varken svenska eller danska regeringen vill gripa in mot det här. Regeringerna vill att bolaget ska gå med vinst, och vara så ”grönt som möjligt”
På den ” gala goda tiden” aka monopol tiden. Gjorde alla tre skandinaviska regeringar allt för att påverka bolaget på alla möjliga sätt, Det var en katastrof.
Om nu regeringerna ville göra nånting, går det ändå inte för man har inte majoritet.
Fakta, 78,2 % av aktierna i SAS ägs av andra än Svenska staten!
@KB jag är inte så säker på att det är lagligt i Sverige. Det är nog definitivt gråzon i alla fall. Oavsett, är det inte konstigt att bara avfärda en massa människor som tidigare varit anställda i samma koncern kategoriskt utan att ta ett snack med dem iaf? Det är väl bara att bjuda in till dialog och förklara vad man tänker göra och vad som kommer krävas av dem som ska vara med på resan? Därefter köra en rekrytering med start bland de gamla kollegorna för att synka motivation, värderingar och lämplighet för nuvarande case. Jag tycker det är rätt basic och jag tror det blir ett fantastisk mycket bättre klimat om man bara diskuterar öppet och ärligt.
Alla var med i strejken 2019, många även 2016… även om de flesta blev missnöjda med hur facket sköte det så sa de inte emot
Och så får man absolut inte göra i Sverige. Det kallas verksamhetsövergång. Utöver det så får man i Sverige inte diskriminera anställda som varit medlemmar i facket. Dessutom så vet egentligen inte SAS vilka piloter som var/är medlemmar. I princip alla svenska piloter var visserligen medlemmar, men SAS har inga listor på detta. Nu tar SAS en dyrare väg än nödvändigt när man anställer externa/okända piloter till sitt nystartade dotterbolag. Kan man räkna 1+1 förstår man att detta är en hämnd och sätt för SAS att försöka krossa arbetstagarorganisationerna en gång för alla. Med tanke på att svenska och danska staten är största ägare i SAS är detta än mer bedrövligt.
@ A321-231
Klart dem får göra så.
Ett företag väljer ju alltid själv vem dem tar till intervju.
Och i detta fall tar dem nog inga dem anser obekväma,fackliga ,bittra mm.
Ser det ju som en chans att bli av med dem.
@En som vill flyga
Det är bemannings företag som söker åt dem.
At A321-231
Menar du det? Det är ju heeelt sjukt om det stämmer. Jag har kännt viss förståelse för plattformsplanen och att de var tvungna att göra något åt strejkrisk mm. Men att sparka 560 pers och ersätta med andra människor är ju djupt fel rent etiskt och dessutom olagligt i åtminstone Sverige. Jag har tänkt att SAS åtminstone inte vill djävlas. Not so sure anymore. Till saken hör ju också att ganska många piloter på SAS inte ens varit delaktiga i strejk el liknande.
Vart hittar ni att SAS har en pågående rekrytering? Inga open positions på deras hemsida.
Känner en på Eurowings som fått intervju också. Han har palma bas som kapten så är pengarna och pension som lockar ??