SAS fulspel igen , öppnar bas i Litauen
SAS i sammarbete med Xfly öppnar bas i Vilnius för att slinga över crew till Skandinavien och på så vis undvika Skandinaviska villkor.
De kommer framförallt flyga inrikes och ta över både Cityjets och riktiga SAS-flygningar. Lönen för CC har jag hört på ryktesvägen vara 8000 kr.
Grattis SAS! Ni har en fin flagga men stången som bär börjar bli bra smutsig.
svar
Det är alltid marknaden som styr
Är det svårt att förstå?
Eu är en inre marknad med allt vad det innebär.
@Att re A
Antar att du är en sån som skulle utan tvivel operera dig i Turkiet för att sedan gråta ut i TV av alla komplikatiomer
Vi passagerare tackar EU precis som Du skriver, vi har inget intresse av att ha en skyddad verkstad som driver upp kostnaderna, precis som vi väljer att handla kläder sydda i Kina och inte Borås
@RE: A
Där håller jag faktiskt med. EU har öppnat arbetsmarknaden för alla EU-medborgare. Kommer dröja flera decennier om ens någonsin innan ekonomierna mellan väst- och öst-Europa har jämnats ut.
Vi får tacka EU för löner vi får idag. Efter EU blev allt så här inom flyget.
Före pandemin hade Cityjet bas i Vilnius för SAS operation och slingade crew till Skandinavien. Grundlön för cabincrew låg på ca €400/cc2 och ca €600/cc1.
Med div tillägg och traktamente fick CC ut mellan €600-1200 efter skatt vilket de lokala ansåg bra. Misstänker att lönerna kommer vara liknande nu.
Med tanke på att minimilönen ligger på 607 eur / månad lär de inte få några rekryteringsproblemen.
https://checkinprice.com/average-minimum-salary-vilnius-lithuania/
@Sara
En “Karolis” skrev 12/6 att han/hon har 24300:-. Därav siffran.
Karolis
2021-06-12 11:23:30
Anmäl inläggetSV: SAS fulspel igen , öppnar bas i Litauen
Jag startar ny kontrakt med Xfly i Juli och den lön blir omräknade i SKR 24300 jag är då nöjd med denna.
Vad får er att tro att lönen ligger på 24k SEK? Lönen är 1400 euro innan skatt.
Det är 24k innan skatt, sen ca 40% skatt i Liatuen, så blir inte mycket kvar.
24000 kr i månaden är 75% av medianlönen i Sverige. Låter inte omöjligt att leva på.
Kan man leva på 24t i månaden? Man borde kunna tjäna mer på att fräsa hamburgare.
Mycket fult fult af SAS.
Kritiserar alla andra, man är själva, skurk-bolaget.
Att Jervenint.
”Alla jobbade mot samma mål”, bara olycklig att målet inte var att bolaget skulle vara lönsamt…. det enda mål ett bolag som vill överleva måste ha. Istället blev målet maximala förmåner för personalen pga en skyddad miljö.
Bra för personalen, mindre bra för kunder och ägare …..
En sorglig utveckling i ett före detta ärorikt flygbolag som SAS var. Jag började min bana inom flyget på SAS 1979 och var anställd i 28 år. Personalen var omtänksamma/vänliga/hjälpsamma och alla jobbade för samma mål. Kände aldrig att någon var förmer en annan kollega, oavsett tjänstebeteckning. Trist utveckling från både ledning, som vissa unioner företrädandes personal på bolaget.
Blev det inte lite fel redan från början i diskussionen? SAS startar ingen bas (i Litauen). SAS hur in Xflyg (eller annat externt bolag) till att utföra vissa flygningar. Varsedan denna underleverantör förlägger sin ”bas” har inget med SAS att göra.
MEN, resonemanget är dock inte lika glasklart när det gäller SAIL eftersom det ”är SAS’” i form av ett helägt bolag inom SAS koncernen, på samma sätt som SAS Commuter en gång var)
Vilken bas, Karolis?
Jag startar ny kontrakt med Xfly i Juli och den lön blir omräknade i SKR 24300 jag är då nöjd med denna.
Vill man flyga får man väl söka Litauen bas då,är väl inget mer med det!