SAS parkerar sina A350
SAS kommer bara ha 1st A350 i trafik närmaste tiden, och det blir på flighterna till Miami.
Endast A330 kommer användas på resterande longhaul flighter den närmaste tiden.
svar
Hände det något spännande 22 feb?
Nu är det 3st A350 i luften.
SK 995 CPH PEK er satt opp med 359 15FEB.
Noen som vet noe om returen, sannsynligvis 17FEB ? Olympiacharter ?
Svar till @Klasse
När jag lade ut detta inlägg för nästan en vecka sedan var en i trafik.
Igår sattes nr2 in tillfälligt på ORD-flighten pga brist på A333. Duktigt av dig att se det 🙂
Sen till påhoppet om att inte ha kollat upp fakta så säger jag igen då att det endast är Miami flighterna som är planerad med A350 och för det krävs endast en maskin! Sen kan det ju bli att de får hoppa in tillfälligt på andra rutter med om det blir som igår tack vare något tekniskt på någon A333.
oseriöst sensationspladder. SAS har minst två A350 i trafik p.t. Var god att kolla fakta innan du postar dynga här på forumet
SAS A350 flög senast igår 13FEB…..
SGS strejkar som vanligt/har strejkat därav förseningarna.
Idag flyer SAS med två 350 samtidigt…
Förseningar idag på USA trafiken från CPH 12/2 med A333:
SK931 Los Angeles (LAX) 1235 Delayed to 1520
SK935 San Francisco (SFO) 1235 Delayed to 1645
@Djungeltrumman. Om detta rykte stämmer kan kanske SAS bli lönsamt inom rimlig tid. Alternativet är naturligtvis att SPF går med på samma villkor i SAS “main” som FPU gått med på för de anställda i SAS Connect. Tror att SAS ändå tvingas lägga ned stora delar av långlinjenätet temporärt eller för en lång tid framåt. Asien kommer inte att återstartas och alltför stora A350 får väl anses vara ett mycket dåligt val för SAS. Frågan är om SAS också lämnar Star Alliance inom kort. Utan långlinjer blir det bara dyrt. Dessutom är väl samarbetet med Lufthansa bottenfruset nu med deras aggressiva intåg med Eurowings.
Så är det! Men det är nog billigare att ha dom stående och låta de billigare A330´s flyga.
Verkar inte osannolikt, med MFF på väg också.
Rykten som går om att hela Main LH delen kommer flyttas till SAS Connect…..
Låter väldigt dyrt att ha nya A350 på marken.
Vad kan det vara för dåliga nyheter den 22a februari?
New York flighterna från Arlanda idag och igår inställd pga teknik på den 20år gamla A330n LN-RKN.
De som bokar flyg till New York nu från ARN med Finnair får ju vinstlotten då och får flyga A350.
Det kommer dessvärre ännu värre nyheter den 22:a februari.
Så klart att man måste anpassa sig till efterfrågan.
Sedan hade det troligen varit ett bättre drag av SAS att ha satsat på A330-900 istället för A350. Bättre pris och mer “lagom” i storlek för SAS – men det är en annan fråga.
Ja, och?
Det är väl klart att man måste anpassa sig efter div. mer eller mindre idiotiska Covid restriktioner…