SAS personalpolitik
SAS agerande kan bryta mot arbetsrätten – piloter startar rättslig process
Stormen tilltar kring det delvis statliga flygbolaget SAS. Pilotfacket kommer att inleda rättsliga processer mot bolaget, och en av Sveriges främsta arbetsrättsexperter säger att SAS kan ha brutit mot återanställningsrätten. Skall bli intressant vad SAS har för rättslig argumentation, det har ännu inte framgått.
svar
SAS långsiktiga skulder är dryga 30 miljarder SEK och kortsiktiga skulder på dryga 16 miljarder SEK med omsättningstillgångar på dryga 7 miljarder SEK.
Vad bra insatt du verkar vara! Så du tycker SAS piloter och kabin ska sitta still och glo medans deras jobb försvinner ?
SAS skuldberg är enormt, det kommer krävas mer än dålig ledning och strejkande piloter för att vända detta!
Ja SAS är otroligt skuld belagt upp över öronen.Och ändå bråkar dom anställda.Skäms kudde på.
Vi alla vill bara att detta ska vända.
Jag väntar fortfarande besked från CPH.
Tror det är nyttigt för bolaget att inte återanställa på bred front…
Man vet aldrig hur lång tid pandemin fortsätter och SAS skuldberg är enormt.
Som vi alla vet är ju 10+10+8+6 mindre än 10+10. Eller? Att behålla allt och alla hade givit SAS en lägre genomsnittlig kostnad per anställd. Att kicka de som inte behövs ger SAS en lägre total lönekostnad. Vad tror ni är viktigast för resultatet?
SAS ledning vs anställda driver tyvärr företaget i fördärvet!…
Det stämmer inte. SAS har betydligt högre kostnad per crew än vad man hade haft om man inte hade sagt upp alla billiga/unga. Men detta är en verklighet konstruerad av SAS ledning. Det går att ändra på över en natt.
Trots denna självförvållade konstruktion är man långt ifrån dyrast i Europa.
Yes blir mer och mer ATR vilket inte är så konstigt.
Har också hört rykten om att Xfly kommer att dra ner på CRJ och satsa mer på ATR. Vilket är rätt tänkt i den värld vi lever i nu med bränslepriser och miljötänk!
SAS har väl dyraste flygbesättningar i Europa per. pilot/ cc pt. eftersom man bara har kvar äldsta och dyraste personalen.
Fick senast idag reda på att xfly kommer att dra ner på sin crj verksamhet på arn. Stämmer detta?
Vilka sträckor av nätet trafikerar XFly idag?
Xfly kommer finnas kvar.
Ni skriver att Cityjet ska fasas ut (spekulationer förstås), men då är min följdfråga, gäller det även Xfly?
Har Xfly och Cityjet ungefär lika mycket flygningar för SAS och generellt kommer flygningar för SAS att minska med tiden för att upphöra helt?
Ja, ett sådant beslut är taget, men finns inget datum för när det ska ske.
CJ kommer inte sluta flyga CRJ för SAS, men det finns absolut inget behov av att ha 18CRJ från Cityjet och 6CRJ från X-Fly flygandes när man själva får upp sina 15, eller fler Embraer / CS.
Men frukta ej om du för närvarande jobbar på Cityjet. Du kommer inte bli av med jobbet, men räkna med att bli nedflyttad till kontinenten på ett mkt sämre avtal inom en snar framtid.
Är detta att CityJet faktiskt ska fasas ut korrekt?
Finns det ett sådant beslut taget?
Vaddå, borde inte SAS erbjuda återanställning till alla i CJ in i Link då? Vore väl mer rimligt än att påstå att tidigare SAS main personal ska ha återanställningsrätt in i Link i och med att produktionen i så fall till stor del opererats av CJ?
Andreas har rätt, men han lever med huvudet i sin egna lilla bubbla. Antagligen jobbar Andreas på CJ också. Men hör och häpna, i takt med att Link byggs upp kommer CRJ kapaciteten att dras ner i både Stockholm och Köpenhamn, men främst i Köpenhamn.
Men du/ni riskerar troligtvis inte att bli uppsagda från CJ, ni kommer bara flyttas ner mot kontinenten till något/några andra legacy-bolag, givetvis med nya kollektivavtal för respektive bas!
Lycka till 🙂