SAS sparkar piloter men anställer på Cityjet
Vad händer inom SAS? Hur kan man sparka piloter på riktiga SAS pga minskad produktion men samtidigt anställa och t.o.m uppgradera styrmän till kaptener på Cityjet? Vad säger staten om detta?
svar
Företagsekonomi är bara att komplicerat ord… Som rätt och slätt väger lätt mot vikten av pilotens önskan att få en hög skattesubventionerad lön. I alla fall på Flygtorget.
Egentligen låter det galet att sparka egna piloter samtidigt som att man hyr in andra bolag för att producera för dem.
Logiken ligger i att man förmodligen fått anstånd med betalningen av kostnader för de egna flygplanen pga Covid (som så många andra bolag). Sen får man permitteringsbidrag från staten, så att man har egen crew på deltidsanställningar, som producerar på de flygplan man har igång. Resterande mindre rutter trafikerar man med dessa billigare (med färre pax-max) inhyrningsbolag som blir billigare på dessa små rutterna totalt.
Så länge permitteringsordningar finns i de 3 olika länderna SE-NO-DK så tjänar man in på utgifterna i den dagliga trafiken, mer än om man haft alla egna stora plan i drift. Förhoppningsvis är detta det smartaste man som bolag kan göra i dessa dagar, för att behålla både det egna bolaget och ev framtida underleverantörer på mindre rutter alive tills post-Covid?
Du vet uppenbarligen inte hur anställningarna på Cityjet Cimber ser ut i Köpenhamn.
Piloterna har danska kollektivavtal och därmed inte de arbetsförhållandena som du hänvisar till.
EJ SAS Logik, man har gjort sig av med en massa flyg under detta år och de man har kvar flyger på större linjer. Hyra in kapacitet på tunna linjer hör till framtiden.
SAS och Cityjet är två separata bolag där SAS är kund hos Cityjet, eller med andra ord Cityjet är en underleverantör till SAS.
Varför SAS skulle ha något att göra med när någon anställs eller blir uppgraderad i Cityjet är en gåta för mig. En ännu större gåta är vad ”staten” har med saken att göra.
Hade det hunnit slinka ner lite för mycket alkohol när inlägget skrevs kanske?
Om detta stämmer så är det helt i linje med de krav som SAS har fått på dig i form av ökad produktivitet, minskad miljöpåverkan samt att de ska betala tillbaka flera miljarder i de utställda krediterna till svenska och danska staten
När man förlorar jobbet/inkomsten så har man kvar sin dyra nya Tesla på avbetalning och låter den stå på garageuppfarten.
Istället hyr man en liten bil och kör den.
SAS Logik!
Så du ser inga problem med att SAS hyr in ett flygbolag med irländska arbetsvillkor där tex sjukdagar bemöts med hot och uppsägning? Antar nu att Cityjet anställer piloter utefter hur bra polers man var med rekryteraren/chefspiloten innan allt brakade samman. Återigen så väljer man sätta kompetensen åt sidan.
Seriös verksamhet..
SAS bör väl rimligen använda mindre flygplan nu när efterfrågan är lägre och då passar CRJ900 bättre än A320. Det är väl bra om SAS tjänar pengar och inte förlorar pengar. Det är väl ett företag har jag förstått, de brukar ha som mål att tjäna pengar. Staten är delägare i SAS och jag är skattebetalare så jag vill helst att de tjänar pengar. Det blir nog jobb tillbaka för A320 leverantörerna inom SAS bolagen tids nog.