SAS starta rutter till Halmstad och Kalmar med hjälp av BRA
SAS FORTSÄTTER INRIKESEXPANSION MED RUTTER TILL HALMSTAD OCH KALMAR
Som en del av SAS investering i det svenska inrikesnätet, lanseras idag rutter mellan Arlanda och Halmstad City Airport, samt Arlanda och Kalmar Öland Airport. Dessa nya tjänster kommer att ytterligare förbättra tillgängligheten i Sverige, från norr till söder.
SAS är fortsatt engagerade i att förbinda Sverige genom en fortsatt expansion av sitt inrikesnät. Att länka Arlanda med både Halmstad och Kalmar kommer att förbättra tillgängligheten över hela Sverige.
BRA är viktiga i expansionen:
SAS inrikesnätverk har expanderat avsevärt sedan början av året. Denna tillväxt omfattar inte bara lanseringen av rutter till Halmstad och Kalmar, utan även till Sälen, samt ökad frekvens på redan etablerade rutter. En viktig faktor i denna expansion är Braathens Airways AB (BRA), som nu är en underleverantör för SAS.
svar
Så om BRA hade varit kvar på BMA så hade sifforna varit, ja vaddå?
ARN hotellen har nu i Januari 25 tappat 20% i rumsuthyrningen från Januari 24 nivån
Det indikerar att BRA flytten till ARN inte fallit väl ut, många dissar ARN.
Men du vill sätta dig i ett elflyg som går 200km/h? Som sagt, då kan man lika gärna ta sin självkörande elbil…
Om man inte älskar att köra bil så är knappast 5:30 till Halmstad, 6:00 till Karlskrona, 7:40 till Umeå särskilt lockande. Inte smidigt eller snabbt med tåg heller. Då åker iaf jag mycket hellre i en bullrig och trång ATR72 trots Arlanda. Å andra sidan hade jag personligen sällan valt flyget till Göteborg eller Sundsvall.
Sv Stockholmare. Håller med dig helt. Dessutom Swedavia vill att inrikespassagerare skall tvingas utstå ett meningslöst shoppingcenter och en lång promenad innan det är dags att kliva på, SAS med sitt monopol statsar hellre stora pengar på ett helt meningslöst utbytebyte av uniformer för flygpersonal istället för att sänka priser och effektivisera inrikesflyget och på toppen av allt kostar en enkelbiljett med Arlanda Express nästan lika mycket som en tågbiljett till Göteborg eller Malmö. Och om man förvånas över ett tynande inrikesflyg är det inte mycket man förstått.
Varför skulle någon sätta i sig ett långsamt flygplan när man lika gärna kan ta bilen från punkt A till B utan att passera någon eländig flygplats och trängas i ett trångt flygplan? Okej, visby är väl undantaget då men övriga inrikesdestinationer? Nej, glöm den tanken!
Med ett 19 stolars flygplan hamnar man i bästa fall på ett turboprop plan eller något utan tryckkabin. Det blir ett fruktansvärt obekvämt flygplan att åka med speciellt i turbulens på sommaren med CB och under isbildning under vintern. Hellre tar jag tåget där kan man åtminstone jobba under tiden.
“fjutt” rätt analys
En 19 stolars är nog modellen för Svenskt inrikes. Men problemet är att SAS svarar omedelbart med egen BMA linje om man flyger på VBY.
Även att pilot kostnaden blir relativt hög per seat.
Manegen är verkligen krattad för en ny inrikesoperatör i Sverige.
Kanske en mindre TP-kärra vore rätt medicin. Nya Cessna SkyCourier skulle kanske kunna funka fint och hålla nere kostnaderna. Med 19 stolar behölvs ingen kabinpersonal så där sparar man en del.
Kalmar, Växjö, Halmstad, Jönköping, Karlstad vill säkert gärna ha tillbaka sina avgångar både till Bromma och CPH.
KLM har kapat samtliga rotationer till norden nu över vintern för att fokusera på long haul linjerna. Det är inte relaterat till en specifik rutt utan är rakt över linjen på short haul.
Men om de måste reducera antalet rörelser, varför väljer de att reducera just LPI om inte p.g.a. svag lönsamhet? De måste väl plocka bort det sämsta? Inte plocka bort slumpmässigt.
Andreas – Det jag har hört det viskas om är pga. taket av antal rörelser på AMS, inte pga. intjäning.
N: Om det går så bra för KLM i LPI, varför reducerar de då?
@M
Med tanke på hur fulla flighterna mellan LPI och AMS är så skulle det absolut finnas en lucka för SAS att prova LPI-CPH igen. Speciellt för resenärer som ska till olika orter i norra Europa.
Tänker att CPH passar bättre än CDG som det pratades om innan pandemin.
Förstår inte poängen med att flyga till både HAD och AGH. Det är drygt 4 mil mellan städerna och tar 40 minuter på E6:an
Det är längre mellan centrala Stockholm och Arlanda, både i avstånd och tid.
De enda svenska orter med tillräckligt underlag inom rimligt upptagningsområde är JKG och VXO, men närheten till E4an respektive Södra stambanan gör att det är lönlöst utan en tydlig usp för flyget. Den har man tyvärr tappat när man nu styrt om till ARN.
Det tar längre tid att ta sig ut ur flygplatsen än vad flygresan dit tog.
Kanske ett nytt försök med LIN-CPH, den här gången synkat med ägarna KLM? Dyrt för KLM att flyga upp till Linköping om man i stället kan styra om resenärerna via CPH och vidare ut i europa/världen. Den lilla procenten affärsresenärer från Saab, Combitech och Ericsson som ska vidare till en KLM-unik destination får byta i CPH.
Jag har ingen anledning att resa till Stockholm. nyttjar CPH för mina flygresor, oslagbart för en Skåning
Paxen som flög till och från Bromma gynnas knappast med en flytt till Arlanda. Smidigheten och dom snabba flödena på Bromma är oslagbart. Sen kan det säkert vara smidigare om man ska resa vidare ut i världen med allt samlat på Arlanda. Skulle jag flyga till Malmö eller Göteborg exempelvis så hade jag gjort det från Bromma. Hade inte lagt ner tiden på att krångla mig till Arlanda känns för omständigt. Får bli bilen framöver inrikes helt enkelt.
“Anonym” frågan hur länge
Vill och vill!? Det finns inget annat än Arlanda nu. Bara att gilla liksom.
”Ny linje” till Kalmar låter fint att kalla det… SAS flög dit länge men slutade vid pandemin antar jag?