SAS startar upp ARN-EWR med A321LR
Den 2a juni startar ARN-EWR linjen upp igen med SAS nya A321LR
SE-DMO
svar
Med respekt till alla på detta forum, så tror jag dock att SAS har
full kontroll på vilken flygplanstyp som passar bäst på varje sträcka
med hänsyn till ekonomi ur alla aspekter. Bolaget har inte råd att
låta bli att räkna ut det i minsta detalj. När det gäller tex NYC så
skulle man kunna tror att det finns prestige i dessa flygningar men
den tiden är förbi och det vet man på HK.
Sv LLA.
Hur mycket hade trafiken ”kostat” om man inte flugit alls då?
Med samma matematik, mycket mer….
Det har de redan gjort. Det är A330 på linjen nu, inte A321LR.
Nu har United ställt in sommarens trafik från New York till Arlanda. kanske SAS byter till större modell?
@LLA. Långlinjetrafiken under pandemin gick ungefär 2-3 miljarder minus per år inklusive fraktintäkterna. Om du räknar på långlinjetrafiken under pandemin var det inte bara de operativa kostnaderna för det fåtal flygningar som genomfördes som skall räknas in utan också de fasta kostnaderna för outnytjad flygkapacitet och dyr personal som arbetade sporadiskt.
Jag borde kanske ha skrivit att jag har utgått från ett ” normalår” innan pandemin.
Under pandemin såg frakten till att de få långlinjer som SAS flög gick +/-0.
Frakten är fortfarande viktig för prissättningen per flygning
Nu är ju det här inlägget 1 år gammalt och avsåg SAS ambitioner för flygprogram Stockholm – New York sommaren 2021. I detta nu trafikerar SAS Stockholm – New York med A333 i konkurens med Finnair (A359). Om alla flygbolags planer går i lås kommer även Delta och United att trafikera New York från Stockholm i sommar. Så nog finns det potential för vissa långlinjer från Stockholm. Sommarens trafikprogram till New York känns väl som en överkapacitet kan jag tycka.
@The Viking. Flygfrakten stod för cirka 5-6 % av totala intäkterna under första kvartalet för SAS och kan därför betraktas som små marginalintäkter. i bästa fall gick fraktverksamheten runt utan förlust. Jämför gärna med Lufthansa som har 30-40 gånger så stor fraktkapacitet som SAS och som hade bra lönsamhet.
Det som vissa debattörer har en tendens att ” glömma” är att frakt är extremt viktig för långlinjerna. A330 och A350 tar bra mycket frakt. Det gör absolut inte A321LR Om man förutsätter någonlunde samma antal resenärer på t.ex EWR, då behöver man att höja biljett priserna för att få att det ska gå ihop ekonomiskt.
Det är så att det altid har varit möjligt att sälja ett antal väldigt billiga ekonomibiljetter på longhaul för att frakten och C klass betalar för detta.
Om nu frakten stort ses tas bort från ekvationen, då behöver man ta mer betalt för flygbiljetterna.
Jag är medveten om att A321 är billigare att flyga än A330 och A350. Men räcker det verkligen till för att få ihop det.
Personligen tycker jag att det var ett misstag av SAS att satsa på A350, A330-900neo hade varit ett bättre, och billigare val.
pf: Ja, det fanns några till om man går jorden runt.
Kan nog bli en success OM passagerarna bokar.
Sitter man i en stol som är bekväm så går det säkert.
OM man använder den på charter också kan de finnas
en marknad tror jag…
Urban, du har T(ake)A(nother)P(lane) fra/til LIS/OPO til både destinasjoner i Nord- og Søramerika, Jet Blue transatlantisk.
Air Azores har, lik Icelandair, en øy nesten på halvveien. Via Ponta Delgado
Andre som flyr langt med A-321 LR er Philipines, MNL-SYD/BNE, tildels Air NZ i Pacific og noen amerikanske vestkysten-Hawaii v.v.
Når A-321XLR kommer, blir det lengre rekkevidde og flere som vil anvende de på transcontinentale flyginger.
Förutom SAS använder Aer Lingus och JetBlue samt SATA Azores Airlines
trafik med A321NEO över atlanten. Fler? Indiska Indigo sägs vara på väg
med samma plantyp mellan Indien och London STN.
Det här är ännu ett bevis på att Mälardalens enorma potential för långlinjer, från ARN är fri fantasi, ingenting annat.
@RB
Du frågar alltså om SAS börjat med mixed fleet, eller om LH-piloterna börjat flyga A321? Flyger man inte mixed om man flyger både A330/A350 och A321?
“at” Johan skriver
“Korrekt, vi kommer slinga vissa returer till CPH.
Detta är då positivt för importfraktmarknaden på ARN.”
Jeg undres over denne bemerkning, dette sålenge det snakkes om A-321LR, en flytype med begrenset frakt kapasitet ?
Har SAS piloterna börjat flyg Mixed Fleet redan?
Eller är det bara Long Haul piloterna som flyger 321 över Atlanten?
Någon som hunnit åka med SAS till USA med dessa flyg ? Hur är det?
A321LR är i sanning en mycket trevligt flygplan för oss passagerare.
Korrekt, vi kommer slinga vissa returer till CPH.
Detta är då positivt för importfraktmarknaden på ARN.
Nu har jeg haft tur og se denne maskine indefra. Før i tiden ville jeg til enhver tid hellere flyve widebody uanset klasse. Men jeg må sige jeg var totalt overrasket over bekvemmeligheden uanset klasse.
F.eks er C stolene ligeværdige med A350 på alle parametre, pitch skærme og alt andet udenom matcher widebody på alle måder. Til gengæld er der lidt trangt i aft galley for Crew.