Skyhöga biljettpriser – varför denna idioti?
Det är bevisat att det går att driva inrikesbolag med svensk crew med kollektivavtal + svenskreggade flygplan samtidigt som man håller låga biljettpriser.
Enligt studier uppgår personalkostnader enbart till ett par få procent av ett flygbolags totala kostnader.
Vad är det för clowner som sitter och bestämmer biljettpriserna i de svenska inrikesbolagen idag och påstår att man måste ha höga biljettpriser för att gå runt? Förstår dom inte att dom dödar sin egna marknad genom att skrämma bort hundratusentals kunder med dessa priser? Det är klart som korvspad att man som flygbolag konkursar med dessa priser när man inte ens kan fylla sina maskiner.
Under tiden med Sverigeflyg fanns till exempel oftast biljetter till försäljning för 350kr. Under FlyNordics tid såldes biljetter för 199kr – 299kr och de knuffade nästan ut SAS ur inrikesmarknaden!
svar
Dessa höga biljettpriser är faktiskt till samhällets/resenärernas nackdel. Krävs konkurrens och mycket lägre priser så att ALLA kan flyga!
Biljettpriserna reguleras av marknaden, så har det alltid varit. Vad föreställer sig div. skribenter som klagar på att det är för dyrt att flyga, ska staten gå in och diktera priset?
Ska vi övergå till socialistisk plan ekonomi?
Om det är för dyrt att flyga, res då på ett annat sätt.
Håller inte med en del skribenter här. Titta på hur våra grannländer fixar det med låga priser på inrikesmarknaden och ändå går runt utan problem.
Varför skall man sätta offerkoftan på bolagen? Ja, priserna borde sänkas, allt annat är att ljuga.
Det går att flyga enkel med SAS Arlanda – Luleå för 999:-
Det beror när du bokar och hur långt i förväg.
Självklart går det inte att flyga för 199 sek. MEN ska det behöva kosta 3049 kr med SAS till Luleå ? ENKEL ? Dyrare än att flyga till New York. Men det är klart nu är SAS ensamma på Luleå. Så då passar man på. Luleå har alltid varit en mjölkko för SAS
En CRJ-900 kostar väl ungefär 40000:- per timme all inclusive vid normalt årligt flygtidsuttag. Den tar 90 pers. Räkna med brake even vid 60% Ca 750:- per säte per timme i kostnad. Sen vill du väl tjäna en slant också.
I det korta perspektivet tror jag kanske det blir lite billigare biljetter pga priskrig på BMA. Men det är inte långsiktigt hållbart. Jag tror det kommer bli färre inrikesdestinationer med tiden. Jag märker själv att det knappt är lönt att ta flyget till Sundsvall eller Göteborg från Stockholm i jobbet. Totalt sett går det smidigare att antingen ta bilen eller tåget. Malmö/Lund är på gränsen. Har jag möten mitt i stan kan jag lika gärna ta tåget men är det utanför i Skåneland så brukar flyget vara att föredra. Jag tror mer på fler resor till norra delarna av Sverige där både väg och tåginfrastrukturen är sämre. Tänker mig destinationer som Östersund, Skellefteå, Umeå, Luleå, Kiruna. Det är här framtidens jobb finns och dit som det lönar sig tidsmässigt att ta flyget.
Det verkat onekligen som flygbolagsdirektörerna missuppfattat något eftersom det är de som sätter de marknadsanpassade priserna. Helt sjukt svenskt att se flygbolagen som offer. Sätt priserna och lycka till med ert företagande!
Trådskaparen har helt tydligt inte en susning om vad det innebär att driva flygbolag.
Tydligen tycker denna trådskaparen att det är en mänsklig rättighet att få flyga vart man vill inom landet och Europa för ett par hundralappar.
Hur många biljetter tror du bolagen har råd att sälja med förlust?
Norwegian var tvungna att göra detta för att hålla cash flow, och hur gick det med dom?
Och finns dessa bolag kvar?
Vilket bolag är kvar??
När man tänker efter så har samtliga bolag med svidande biljettpriser slutat i konkurs inom kort tid (förutom SAS som lever på statens stålar), så du har en poäng. Intressant att du nämner FlyNordic; dom gick faktiskt så bra att dom köptes upp av Norwegian till slut.
Till trådskaparen:
Först och främst, vem är du?? En raljerande stolle utan kunskap verkar det som.
För det första:
en inrikesbiljett ARN->”valfri destination i Sverige” måste kosta mer än summan av (flygplatsavgifter + undervägsavgifter + handlingkostnader + flera fasta kostnader) per flygning som man inte kommer undan. Exempelvis, för en liten maskin som en SAAB 340 fylld till 2/3 (=22 pax) blir enbart startavgiften från Arlanda 219 kr/pax . För ett mellanstort plan som en CRJ900 med samma kabinfaktor (=59 pax) blir startavgiften 214 kr/pax. För ett större flygplan som en Airbus A320 blir startavgiften 228kr/pax (ref: https://www.swedavia.com/about-swedavia/airport-charges/)
För det andra:
personalkostnader utgör 10-25 % av totala omsättningen i ett flygbolag, bränsle cirka 30-40 % och resten utgör övriga drifts- och kapitalkostnader. Läs årsredovisningen i valfritt bolag. Det är publika handlingar.
Biljettpriserna sätts av revenue-avdelningar som gör en bedömning av vad marknaden är villig att betala för olika avgångar. Om kunderna inte kan eller vill betala vad det kostar så får dom avstå från att flyga. Visst kan det vara så att man då tappar kunder och marknadsandelar, men det accepterar bolagen. Vi lever i en marknadsekonomi.
Har du tänkt på att det kanske är för billigt att flyga egentligen? Bolagen måste få vara sunda och lönsamma, tycker du inte? Om inte, så får ägarna lägga ner verksamheten. Grundläggande företagsekonomi.
Var tvungen att säga ifrån .