Stolt över SAS Connect?
Är DU som jobbar för SAS Connect stolt över att jobba för Connect? Får ni samma respekt som de på Scandinavia? Jag var på SK i 10 år och skulle aldrig någonsin gå över till Connect. Den dagen Connect försvinner så är jag tillbaka på SAS!
svar
@F. Och det är väl knappast SAS fel att dessa piloter inte vill vara med i ett fack som har kollektivavtal med SAS?
För att förtydliga så har FPU enbart kollektivavtal för personal anställd i Köpenhamn/Danmark i Link och Connect.
Piloter anställda i Connect/Stockholm och Link/Bergen har inga kollektivavtal överhuvudtaget…
SAS Connect och SAS Link har k- avtal med båda piloter och kabinpersonal med danska facket FPU.
Flybranchens Personale Union.
En SPG strejk kommer ” bara” att påverka flygningar med SAS Scandinavia, dvs. gamla SAS.
Det är ju såklart långt huvudparten av SAS flygningar.
Det ska framgå av biljett/ boarding pass vem som utför flygninen i praktiken
Kan någon upplysa mig om huruvida det är ett annat pilotfack på sas connect? Kommer en eventuell strejk också att drabba flygningar med sas connect och air baltic?
Om man är bara lite insatt i ämnet vet man att det inte handlar om pilot löner.Det handlar om makten över bolaget. Ledningen har tröttnat på att piloterna i praktiken har veto rätt över alla förändringar .
SAS Main borde fasas ut med tiden.
Connect och Link + nya AOC är framtiden för SAS.
Men det “nya” avtalet som FPU har presenterat för piloter i Danmark är inte jättemycket billigare än vad SAS Main avtalet är. Det kommer definitivt inte vända hela SAS ekonomi och rädda företaget som vissa här verkar tro.
Jamen jösses vad folk här håller på och hackar på varandra här. Vad händer?? Vilka barnrumpor vi har på bolaget?? Det har jag ytterst sällan märkt IRL. Det är så sjukt pinsamt att läsa detta klankande mellan SK och SZS och mellan personalgruppen. Det finns väl helt ärligt ingen som på riktigt tror att folk med ena call signen är dumma i huvudet medan folk på den andra är bättre? Vi är väl alla kanonbra folk som bara vill ha ett trevligt jobb och lön den 25e. Lägg nu av med att racka ner på kollegor. Det är pinsamt och destruktivt.
Att påstå att olika SAS anställda är solidariska med varandra är i bästa fall ett tecken på stor okunskap, i värsta fall lögn.
T.ex. piloterna har aldrig varit solidariska med andra personal grupper på SAS, och vv.
SAS ledningen verkar vara i en situation , där man inte har annat val än att genomföra SAS Forward planen som den ligger på bordet.
Enda realistiska alternativet är någon form av konkurs/rekonstruktion.
“ Inom SAS har det alltid varit ekstremt kollegialt”
Jasså, på vilket sätt?
Piloterna t.ex. har aldrig varit solidariska med andra fack grupper inom SAS.
Innan SPG kom till var det ofta splittring mellan danska, svenska och norska pilot fack föreningar.
SAS behöver en nystart, inget får vara heligt. Troligen behövs en rekonstruktion.
Det är dessvärre sådana som du som på grund av din okunskap och oförmåga att genomskåda ledningens propaganda hjälper till att förstöra SAS och den här branschen för alla andra. SAS överlevnad hänger inte på den flygande personalens villkor, det är en ytterst liten del av de totala kostnaderna. Ingen operativ personal på SAS har bättre eller dyrare villkor än någon av konkurrenterna, tvärtom är de sämre än hos många andra, så hur kan detta vara det som sänker företaget? Det enda du lyckas åstadkomma med Connect är att sänka flygvärdinnors avtal ännu mer och ytterligare undergräva er fackliga kraft. Det är så sorgligt!
Lugn i båten nu alla.Vill man jobba kvar i SAS så är det Connect som gäller.Gamla SK kommer avveckas.
Det är väl bara söka jobb på Connect om man vill flyga,annars finns andra jobb.
@ SCCM
Håller med dig fullständigt så är det!
Ytterligare ett inlägg från någon icke-flygande som sprider dynga med en agenda att få till konflikt. Inom SAS pratades det aldrig på det sättet som antyds i inlägget, varken mellan oss som jobbade eller om personalen på andra bolag, inte ens på de som tog jobb på de inhyrda bolagen. Det är ett trollinlägg från någon med intresse av split, mata inte trollet.
(Men blir så förvånad över att det finns personer som vill skapa konflikt, till vilket syfte? Inom SAS har det alltid varit extremt kollegialt, och uppenbarligen gillar inte alla det. Svaret är givet: Man villl ha konflikt, union busting…)
Flygvärdinnor med en långvarig erfarenhet inom företaget, så kallade ”RIKTIGA SAS” har aldrig varit uppsagda (tack vare den dumma skandinaviska modellen ”sist in – först ut”) däremot vi som faktiskt älskade jobbet, företaget och livsstilen och var villiga att göra allt för bolagets överlevnad fick gå så snälla sluta snacka skit om något du uppenbarligen inte har en aning om.
Arbetar också i SAS Connect och är väldigt stolt över mina kollegor och själva företaget. Vi skapade en fantastisk stämning inom alla baser på så kort tid och är som enda familj – något som ”den riktiga SAS” har aldrig haft och kommer, tyvärr, aldrig att ha. Det som finns kvar i den ”riktiga SAS” är de gamla ormarna som försöker mjölka de sista pengarna från företaget genom att göra så lite och så sämre som möjligt när de flyger. Även passagerarna inser skillnaden när de kommer ombord på vårt (SAS Connect) flygplan och blir överraskade av att ha lite yngre och gladare människor som jobbar ombord och skapar en trevlig atmosfär. De som jobbar för SAS varje månad kan se ratings och ganska ofta är den ”riktiga SAS” ända nere i botten genom att leverera ännu sämre än wetlease-operatörer. Riktigt sorgligt.
Att kalla sig “det riktiga SAS” efter pandemin är så pinsamt så det kan bli nu. Och jag snackar inte ens om piloterna som jobbar kvar för “den riktiga SAS”, för i samma sekund som de förlorar sitt jobb genom att sätta företaget i konkurs kommer de förhoppningsvis aldrig få jobb inom flyget genom att ha “PILOT AT SAS” i sitt CV.
Så ja, ni behöver inte gilla “SAS Connect” och “SAS Link” men ni bör veta att resten av världen inklusive alla andra flygbolag gillar heller inte er – “den riktiga SAS”.
Ja om Connect tycker vi inte. Men det är ju inte personligt kollegor. Ellerhur? Vi får väl ändå göra skillnad på sak och person. Detta är en fråga gentemot bolaget och inte mellan individer med olika call signs. Visst klarar vi att stå över personliga gliringar åt båda håll?
…och alla undrar, vilken icke-flygande medelålders man med SAS-vänlig agenda gömmer sig bakom pseudonymen ”Mickan”? ??????
13000SEK /m var har du fått det ifrån jag har bas i CPH som Purser o får ut i SEK nästan 45000!
Kan inte vara större skillnad på ARN om du pratar om ARN!
Stop the crap talking!
13000 SEK/månad GRATTIS !!
Om dem inte ser mig som en kollega är det deras problem.Connect tillhör SAS och flygbranschen är just nu under en förändring för att överhuvudtaget överleva.
Jag är som sagt väldigt glad över mitt jobb och tänker så vara.
Tycker valet är enkelt = Gå kvar i det gamla med gamla avtal och företaget läggs ned.
El se det med nya ögon och nya avtal och företaget överlever och man har ett jobb.