Sunclass A330-900Neo Phuket-Arlanda
Hallå. Denna informationen har ju varit på tråden här sen förra vintern angående att vings nya A330 Neo inte kan ta sig från Phuket till Skandinavien utan mellanlandning i Bulgarien för att tanka. Nu har aftonbladet publicerat en artikel om att planet fått vänta på/runt i kring startbanan i fyra timmar med passagerarna ombord för att invänta perfekta vindar att kunna starta i åt rätt håll för att på så vis slippa mellanlandning för ett fuel-stop. Aldrig läst eller hört att Tui någonsin haft samma bekymmer. I artikeln står också att planet är fulltankat så dom kunde inte tanka mer. Men tittar man på specifikation på A330 neo kontra 787-800 så tar alltså A330 cirka 139.000 liter Jet, medans 787 tar cirka 129.000 liter. Bränner A330 såpass mycket mer bränsle eller vad är det som gör att dom ändå trots mer bränslemängd inte tar sig hem?
Vet att dom kan köra med reduced weight och allting, plus omvägarna pga krig osv, men verkar ändå inte räcka med bränslet för dom när det verkar vara problemfritt för dom andra som flyger samma sträckor? 🙂 Bara en fundering såhär på annandag jul. God fortsättning på er.