Tips från PPL till kommersiell pilot
Tjena!
Jag har just nu ett PPL +mörkerbehörighet med snart 100 flygtimmar. Vilken väg skulle ni säga är bäst/billigast att gå för att kunna bli kommersiell pilot på linjeflyg? Jag har sett att både Green flight academy och south sweden flight academy har utbildning där man kan få en kommersiell pilotutbildning för ca 500-600.000kr (inkl. A-UPRT och MCC utbildning).
Hur ser arbetsmöjligheterna ut efter en sådan utbildning?
Är det bättre att gå på tex. OSM i Västerås som har samarbetspartners i form av Norwegian och Norse? Deras utbildning går på ungefär 1.100.000kr med mina förutsättningar.
Är det svårt att få typerating som betalas genom flygbolag eller är det något som är relativt vanligt?
Givetvis har jag koll på TFHS i Ljungbyhed, och där satsar jag först och främst på att komma in. Men eftersom konkurrensen är väldigt stor på TFHS får man kanske ha en plan B och C redo om man inte kommer in.
ALLA tips och svar är välkomna, stora som små 🙂
MVH Oscar.
svar
Läste också ATPL distans från flygteoriskolan, runt 2010. Fungerar toppen om man är disciplinerad. Sen håller jag med föregående talare gällande lärare med kommersiell erfarenhet. Jag har haft både och, de knepigaste har faktiskt varit gamla LH piloter. De förutsätter mycket och tar gärna genvägar… Bästa lärarna har varit renodlade utan tung erfarenhet. Dock med många år på nacken.
Jag läste ATPL-teori på distans hos Flygteoriskolan för 10 år sedan, funkade hur bra som helst. Men det gäller som sagt att ha disciplin och hålla farten uppe.
Ni som har läst ATPL på distans, hur är eran erfarenhet av det? Rekommenderas/rekommenderas ej? Förstår att man måste ha bra plugg disciplin och ett genuint flygintresse, vilket jag tror att jag har 🙂
STOP
Jag har flugit tung luftfart och den erfarenheten har mycket lite att göra med skolning på små kolvmotorflygplan med elever med lite erfarenhet.
Tyvärr så har jag också en del erfarenhet som elev och skolning med gubbar från just tung luftfart och de har ofta varit oförstående och slappa i sin skolning, helt avsaknad av pedagogik, de vet inte, ser inte, vad som är problemet om du fastnar i något moment.
just my 4 cent
När man kollar upp instruktörerna på green flight academy på deras hemsida så ser de ut att vara relativt unga, alltså har de nog inte så mycket erfarenhet av just att jobba med kommersiell flygning på linje. Men det behöver inte vara dålig utbildning för det, antar jag.
@Emil.
Jag ska börja med att säga att jag var på south sweden i början av 20-talet så det kan förståss vara helt annorlunda nu.
Min stora invändning var kvalliteten på utbildningen. Teoriutbildningen hölls av någon fd elev som satt och läste innantill i en powerpoint. Helt utan pedagogisk förmåga, flygerfarenhet eller kunskap i ämnet.
Den praktiska utbildningen genomfördes av trevliga flyglärare men helt utan erfarenhet från kommerciell flygning.
Men som sagt, det var då och jag har ingen aning om hur det är nu.
Om jag skulle välja flygskola idag så skulle jag undersöka vad lärarna har för bakgrund och utbildning för det gör stor skillnad.
Green flight academy är seriösa och vill vara i framkant tekniskt sätt med elflyg.
Sök TFHS og UiT i Norge! Ta inte opp lån för att bli pilot. Lycka till!
Jag mailade till TFHS och de har inte ATPL teori kurs på distans längre om någon undrar 🙂
Intressant tråd! Jag är själv inne på gå en modulär utbildning. Har någon några erfarenheter av att läsa atpl hos Bristol ground school?
De billigaste jag har hittat som verkar seriöst. Krävs säkert en del självdisciplin för att gå igenom utbildningen på egen hand hemma. Men vill man spara pengar så måste man anstränga sig 🙂
Kalle,
Skulle du kunna ge exempel på varför kvaliteten är dålig hos south Sweden?
Förr kunde man söka enbart ATPL-kursen hos TFHS och få det gratis, vet inte om så fortfarande är fallet men har du kollat på det?
Du behövde alltså inte söka hela MPL-programmet utan kunde enbart söka in till deras ATPL-kurs. Såg inget om det på hemsidan nu men prova att maila, kan finnas mycket pengar att spara.
Tack för alla svar hittills! 🙂
Just nu lutar det åt att läsa ATPL teorin på distans med green flight academy eftersom det blir billigare, jag kan förhoppningsvis jobba under tiden och jag kan bygga flygtimmar hemma. ATPL teorin på distans är under en 12 månaders period och de räknar med 20 timmars plugg per vecka (men jag gissar på att det blir mer). Tror ni att läsa ATPL teori på distans är att ta sig vatten över huvudet?
Och någon som har olika erfarenheter från green flight academy eller hört något om dem? Bra/dåligt?
MVH Oscar
När du väljer ett fullt program, kolla hur många time-building timmar som är inkluderade i kurs priset. Du ska ha minst 200 när du är klar och du kan få ner priset eftersom du redan har din PPL och 45+ timmar. Sen finns det ingen anledning att inte köra modulärt, då kan du göra din time-building på en klubb tex. och hålla ner kostnaden (ofta billigare timpris på klubbar). Har ingen erfarenhet av Green Flight, men South Sweden har bra renommé och skåne har bättre väder 🙂 Lycka till!
Var i liknande situation för några år sedan. Studerade ATPL teori på distans på Lunds universitet och sen Airways flygutbildning för CPL/IR/ME. Kostade drygt 200000.
Kan du ordna ATPL teori så billigt som möjligt så är det bara CPL/IR/ME kvar. Ser att Diamon flight academy tar 329000. Låter vettigt och betydligt billigare än vad jag annars läser om i tråden.
…..och det dyrare behöver inte vara ett tecken på kvalitet.
Det billigaste är att ha ett genuint intresse av att lära sig, läsa regelverk, hålla sig uppdaterad, nörda med flight simulator.
Billigast är inte alltid bäst precis som att dyrast inte heller alltid är bäst.
Glöm inte att en flygutbildning är en utbildning och inte en certifiering. Du behöver rätt kunskap, färdigheter och inställning efter din flygutbildning för att kunna landa ett bra jobb. Din flygutbildning är grunden för hela din karriär så satsa på kvalitet!
Jag hade valt den skola som har högst kvalitet och ligger inom din budget.
Jag har själv erfarenhet av south Sweden och det var trevliga människor men usel kvalitet!
Center Air Pilot Academy har MPL med SAS, Norwegian, Jettime… om du er villig til at betale 1.000.000 sek. 🙂
Den billigaste utbildningen och nära hem skulle jag säga om du inte kommer in på den statligt finansierad utbildningen.