Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Tips/råd inför flygpsykologiska testet hos siap

Tråden startades av Adam

Hejsan allihopa,

Jag ska göra den flygpsykologiska lämplighetstestet hos SIAP snart. Har nån av er gjort den förut och har några tips och råd på vad man kan förbereda sig på innan man gör testet. Skriv gärna allt ni kommer på.

Tacksam för alla svar!

Publicerad den 2021-08-01 18:25
Skriv ett svar
Antal svar: 12

svar

Studerande
2021-08-13 11:26

Sök på flygpsykologiska tester på forumet, finns hundratals andra inlägg som har samma frågeställning, där hittar du nog det mesta du kan få tag på.

K
2021-08-12 15:30

Kan ni hålla er till ämnet eller?

Visual
2021-08-12 09:12

Jag är levande bevis på att modulär funkar lika bra. Byggde ihop min utbildning och sitter idag på ett av världens bäst betalda pilotjobb. Tryggt är det också. Gå den väg som passar ditt liv/din plånbok. Den som säger att flygbolagen bryr sig hur man fick certet har fel. Punkt.

@Instruktör Deluxe
2021-08-11 12:53

Visa mig statistik som bevisar att modulära studenter inte kommer lika långt som integrerade gör, end of story, nja.

Pilot
2021-08-10 23:58

Finns säkert många SAS-kaptener som tjänar över 100k, men hur många kaptener har haft en rak väg mot detta målet? År av att bygga flygtid i väntan på första riktiga jobbet. Ett första jobb som kanske täcker hyra och avbetalningar på studielånen. Efter det otaliga nedskärningar/konkurser där man fått riva upp familj och barn för flytt till annan stad eller land. Men det är för dem som nått målet som kapten. Sedan har vi alla dem som aldrig ens kom till högerstolen.

Lätt att bara se framgång. De som aldrig försökt förstår heller inte allt jobb som ligger bakom famgång, alla misslyckanden och uppoffringar.

Instruktör deluxe
2021-08-10 19:59

Föreslår att du tar en titt själv i Europa och hör vad seriösa bolag efterfrågar (i normala fall utan covid..) så får du lära dig att man väljer helst integrerat före modulärt. End of story.

Studerande @studerande
2021-08-10 14:41

Du snackar så mycket goja. Är du ens pilot eller blivande? Lämplighetsprövning gör man oavsett om man ska gå modulärt eller integrerat, eller som i det fall du säger, bara YH. OSM kräver att man även gör lämplighetstest för deras privata utbildning som inte är YH. Varför ska man betala för integrerat (förutsatt att man inte kommer in på YH) när man kan köra modulärt som är i stort sett exakt samma sak, för MYCKET billigare peng och även fortare i vissa fall. Ta ett titt i övriga Europa och USA på hur många som tar modulärt.

@Studerande
2021-08-10 10:11

Han gör lämplighetstestet. Dvs, han försöker gå statligt finanserad. Få som är galna nog att betala för utbildningen (speciellt nu), oavsett land. Modulärt är dessutom något man gjorde för 10-20år sen, nu är det bara folk som inte kommer in i YH men inte har råd med integrerat som kör modulärt.

@Jet
2021-08-02 20:00

Vilken lastbilschaufför tjänar 100k i månaden? För nuvarande är det inte en enda SAS-kapten som tjänar lägre än så. 🙂

Studerande
2021-08-02 17:04

Ta dina pengar och gör utbildningen i ett annat land, du kommer lika långt på samma väg och det kostar oerhört mindre pengar, något som kan anses vara rimligt under dessa tider. Kolla in skolor i ‘öst’ Europa, såsom Polen, Ungern, Kroatien, Tjeckien osv. Sikta på modulärt, må jag säga. Alla följer EASA reglemente så en skillnad kommer det inte vara. Vill du verkligen flyga, kör på, men skaffa dig något annat mer stabilt att luta dig på.

Toto
2021-08-02 12:47

Huvudräkning, i övrigt är dom svinenkla och väldigt gammaldags.

Jet
2021-08-02 11:56

Jag vet inte vad jag ska säga… Man måste nog trots allt vara en dåre för att ge sig in i branchen…
Antingen har du vettigt betalt men är aldrig hemma, eller sitter du uppe om nätterna och är mer rödögd än efter en rejäl fylla. Sista alternativet är regionalflyget, du är visserligen i bästa fall baserad nära hemmet men flyger numera en operation som är helt utan sans… till korvören

Ta ett lastbilskort och sitt i bekvämt till samma lön som en kapten inom flyget, kalkylräntan för en investering i flygarlivet är inget vidare och minfältet är väl preparat!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500