Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Vad håller SPG på med?

Tråden startades av PF

Läste just en artikel ang att SPF vill stämma sas.

“Svensk pilotförening stämmer SAS.
De båda parterna är oeniga om hur många piloter som ska sägas upp på grund av arbetsbrist, rapporterar nyhetsbyrån Siren.
Facket kräver också över 200 000 kronor från flygbolaget.”

Vad förväntar sig facket att resultatet ska bli av detta? Har det något verkligt syfte eller är det bara för att hämnas på sin gamla arbetsgivare? Försöker SPG nu aktivt att förstöra så mycket som möjligt för SAS pga att dom fått sparken från sitt älskade bolag?

Kappan vänder fort i vinden…

Publicerad den 2020-10-23 10:11
Skriv ett svar
Antal svar: 37

svar

Svempan
2020-12-30 12:50

Ingenting stort håller på att ske inom Cityjet, de är procentuellt betydligt mindre än vad de var innan det Finska Cityjet OY lade ner. Skönt nu att det även börjar nystas upp i Sverige om att vi inte ska hyra in huxflux personal som X-fly, Cityjet, SAIL

Rätt ska vara rätt
2020-12-29 10:35

Bäste medlem,
Du svarade på den enkät som SPF skickade ut den 14:e augusti med anledning av SAS uppsägningsförfarande. Bakgrunden var att SAS genom att skicka ut uppsägningar per mail bröt mot 10 § i Lagen om anställningsskydd (1982:80). Den lyder att uppsägningen skall lämnas till arbetstagaren personligen, om det inte är skäligt får den istället skickas som rekommenderat brev. Med anledning av att SAS valde att bryta mot LAS har SPF under hösten drivit en process där parterna efter lokal förhandling har förlikats.
SPF har accepterat arbetsgivarens förlikningsbud om att 10 000 SEK skall utgå till varje berörd pilot. SAS har inte återkopplat om när utbetalningen kommer att ske.
Uppsägningsdatumet för det stora flertalet av SPF:s medlemmar blev av SAS satt till den 1:a juli, oaktat av pilotens individuella förhållanden. Processen om att få dessa datum justerade är inte avslutad då förhandlingarna på lokal nivå avslutades i oenighet. SPF återkommer om utfallet i ärendet.

J
2020-12-29 01:36

SAS har bedrivit fientlig personalpolitik LÄNGE. Dom har alltid försökt med splittring och förklädda hot om att DITT jobb är i fara. Det här är inget nytt. Det man ska göra är att sitta lugnt i båten, och lyssna efter dom som vill DITT bästa.

SPGare
2020-12-28 13:43

Allt är bara bluff och båg och ett försök att splittra pilotkollektivet, det finns ingen anledning att ge med sig av nått. GOSPG!!

@cityjet
2020-12-27 21:34

Vad för stora saker sägs vara på gång inom CityJet?

OMorganiserad
2020-12-27 18:21

Menar du att CityJet skulle ta över Airbuskärror? Eller vad är det för stort på gång?

DY
2020-12-27 16:02

@cityjet
Önsketänkande från din sida. Klart man vill försvara sitt revir men att hitta på att “stora saker” är på gång i Cityjet är inget annat än desinformation

Oorganiserad
2020-12-27 15:01

FO, givetvis ska medlemmar företrädas men lyssna till den juridiska rådgivning som jag hoppas att ni får. Att ifrågasätta arbetsbristen på SAS och ta det helt vägen till domstol är inget mindre än inkompetent och slöseri med föreningens medel.

Svar,Cityjet
2020-12-27 12:51

Svar på CITYJET:

Absolut förstår din vinkel på de. CITYJET redan klart AOC etc… och kan snabbt in med MIDSIZE,

De enda som säger emot en sådan ”händelse” år isf om ramp:upen går långsamt så SAS hinner ställa om till sitt egna ”midsize” Airstar.

Men om Ramp:upen går snabbt hinner de inte ställas om och då sitter SAS med de koncept dom redan försöker få till med MIDSIZE 2023 tidigast. ( (att hitta/köpa flygplan MIDSIZE tar ca 2-3år ex, A220 (om man inte lånar in air baltic) )

Sen har vi den andra delen, Hur lång kommer de statliga ägare acceptera en irländsk nya operatör som MIDSIZE, JA jag vet att SAS ireland finns etc.. Men tror de kan vara svårt att öka de med och inte få som byggbranschen fick de tillslut. Ex snickare anställda i Estland billigt och bra, Sen gick politkerna in och nu är dom iaf anställda direkt PEAB,SKANSKA etc…

Bara en vinkel på de hela..

CityJet
2020-12-26 14:30

Avtalen är uppsagda till omförhandling. Gissningsvis kommer piloterna erbjudas återanställning till betydligt sämre villkor än idag. Om inte detta accepteras så sägs stora saker vara på gång i CityJet…

OMorganiserad
2020-12-23 16:38

SPG kan göra vad de vill, nu har SAS sagt upp K-avtalet i alla länder. Nytt AOC för återanställning av uppsagda piloter sägs vara på gång.

Hur ska SAS kvarvarande piloter på högsta lönesteg och otidsenliga “passiva överföringsrätter” kunna konkurrera med detta?

FO
2020-12-22 23:37

Vilket skitsnack/smutskastning. Ett fackförbund är till för att representera sina medlemmar, sträva efter bra arbetsvillkor genom kollektivavtalsförhandlingar och bevaka att ingångna avtal följs. I detta fall ansåg man att SAS egna beräkning av storleken på övertaligheten inte stämde överens med antalet man sa upp, varför man försökte rädda kvar de individer som låg utanför denna beräkning. Dessa har för övrigt arbetat i företaget i nästan 20 år, medan övriga uppsagda varit anställda i mindre än 8 år (detta beror på ett långt “hål” i listan då inga piloter anställdes på många år efter 9/11).

Att domstolen gick på SAS linje är kanske inte förvånande med tanke på det oerhört svaga skyddet svenska LAS ger mot oskäligt stora uppsägningar vid (påstådd) arbetsbrist, jämfört med de flesta europeiska länder där drabbade individer har rätt till avgångsvederlag. Men hur kan det vara fel av SPF att bevaka sina medlemmars intressen i ett läge där man gör bedömningen att SAS brutit mot lagen (MBL)?

Sv oorganiserad
2020-12-22 11:21

Ja tyvärr verkar de inte ha lyckats med något positivt de sista åren, annat än att ställa till ännu mer problem för sina medlemmar.

Oorganiserad
2020-12-21 16:30

Svenskt Pilotförening förlorade detta fullständigt i Arbetsdomstolen idag.

Glad jag inte sponsrar den verksamheten

@Jan
2020-10-30 13:18

Vad är det för ingångna avtal du menar, som är så viktiga, att det är bättre att låta hundratals piloter bli utkastade i fullkomlig ovisshet på obestämd tid?

@Jan
2020-10-29 18:36

Exakt vad för ”ingångna avtal” är det du menar?

Jan
2020-10-28 20:40

Ingen i facket som tror att dom driver bolaget, men däremot förväntar man sig att ett ingånget avtal ska hållas. Precis som SAS förväntar sig att piloterna dyker upp när dom ska jobba, så som det står i avtalet.

@Sune
2020-10-28 13:05

Jag håller helt med dig Sune, föreningarnas tro på att det är de som leder flygbolaget gräver bara deras egen grav djupare och djupare. Det gäller oavsett om företaget just i denna sakfråga har agerat tvivelaktigt.

Sv M.p
2020-10-28 09:21

Jag tror inte det är mer eller mindre synd om någon, bara att piloterna är väldigt organiserade och därmed mer välförberedda på att hantera saker som inte är enligt lag och avtal.

M.p
2020-10-27 21:21

Det är en otroligt tråkig situation,..men varför hör man bara hur synd det är om piloterna? Just nu har flera hundra flygvärdinnor och flygvärdar blivit uppsagda från SAS…och ännu fler från check-in, ramp osv osv.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500