Vågar man boka med SAS?
Vågar jag boka med SAS i sommar? Kk osv? Vad säger ni?
svar
Norwegian har inte problem med vare sig flygplan eller besättningar denna sommar.
Långt över 99% av deras flygningar genomförs och samtliga flygs av Norwegian själv. Nästan 90% av flighterna ankommer inom 15 min från utsatt tid och wetlease kommer enbart ske om något stort problem uppstår.
SAS däremot är raka motsatsen denna sommar.
KK är nog ingen risk under chapter 11 processen. Det som är problematiskt är att bolaget säljer betydligt mer biljetter än de har kapacitet att leverera. De har redan börjat ställa in flygningar “för säkerhets skull”. Det är inte bara SAS som säljer mer än de klarar av att levererar, DY har liknande problem. Sen kommer det snyft historier om uteblivna flygleveranser eller andra förutsägbara problem. På SAS har de flygplan men inte tillräckligt med Crew, planeringsproblem eller planerad strategi. Pengarna kommer från kortföretagen direkt, sen om du inte kan leverera produkten har bolagen fått ett billigt lån.
Kk är det ingen större risk för. Däremot kan man fråga sig om man vågar åka med SAS om man tar med andra faktorer.
Deras OTP är nere på 70% redan nu så risken är stor för att en SAS-flight blir försenad i sommar.
Man riskerar att få åka med något AMCI-bolag med bristande säkerhetskultur.
SAS ställer in och bokar om många flighter.
Ja, ingen större konkursrisk de närmaste månaderna. Just nu ser trafiksiffrorna OK ut, så SAS närmar sig nollresultat per månad samtidigt som det finns tillräckligt med likviditet i kassan för löpande utgifter. EU-problemet med statsstödet leder inte till återbetalningskrav förrän 2025, om det alls inträffar:
https://www.svd.se/a/69KdOr/sas-biljetter-vagar-jag-boka-efter-forlusten-i-eu-domstolen-mot-ryanair
Jag skulle ta en “konkursförsäkring”. Tror att det finns sådana.