Varför flyger inte SAS till JFK?
De är nånting jag inte begriper när alla andra internationella bolag är förankrade där. Istället har SAS förpassas till EWR av någon konstig anledning.
Ok. Lufthansa och LOT tror jag använder Newark också, men även de flyger till JFK.
Är det någon som möjligtvis vet bättre än jag i det här sammanhanget?
svar
Jag flyger alltod vidare från Teterboro i NYC när jag skall vidare inom USA. Inga köer och endast VIP-behandling.
Champagne i riktiga glas och inte plats.
Mvh Arlanda-Express
Andreas, støtter deg på det, hadde tenkt å skrive samme, men så så jeg ditt innlegg.
Fast JFK Express var inte tunnelbana till JFK. Det var tunnelbana till den närmaste tunnelbanestationen och sedan buss. Alltså som att säga att det fanns pendeltåg till Arlanda även före 2012 när det då bara erbjöds pendeltåg till Märsta och sedan buss.
thomas, som vanligt utställer du bara din okunnighet.
JetBlue är helt irrelevant, United har stort hub på EWR och båda SAS och United är Star alliance medlemmar. EWR har lika bra transport möjligheter till Manhattan och övriga NYC, som JFK
SAS läger alla ägg i samma korg framöver och storsatsar på sitt säkraste resmål Visby.
Under några år fanns JFK Express det blev aldrig populärt.
Avvecklades 1990.
December 2003 lanserades AirTrain.
Men att som besökare från det första man gör släpar sina väskor till tåget för att åka in till Manhattan och sedan byta för att ta sig till hotellet är inte att rekommendera för ny resenär till USA. Du blir lätt av stulen och rånad då bovarna direkt ser att du är förvirrad.
Åker man tjänsteresa (även privat) blir det alltid taxi till hotellet.
JFK Express service began in September 23, 1978,
and it stopped running on April 15, 1990 due to low ridership,
long before AirTrain JFK opened.
The $1.9 billion AirTrain has become a success that defied critics
who feared the project could become a boondoggle because of Queens residents’ vocal complaints, the death of a worker during a test run, early problems with the doors and delays leading up to its December 2003 launch.
Min erfarenhet är att EWR är mycket smidigare än JFK. Har flugit till båda flygplatserna. ORD är också en mycket smidig flygplats. Har ett 100 tal flygningar till USA.
Dessverre, som så mye annet av det Thomas skriver, er det påstander uten dokumentasjon.
Jeg kjenner ikke datoen SAS flyttet fra JFK til EWR, men Airtrain JFK ble åpnet i Desember 2003, som er NOEN år etter hans 70-tall…..! Min kilde er https://en.wikipedia.org/wiki/AirTrain_JFK
Når et gjelder LGA og internasjonale flyginger, finnes de. Det er bare flyginger fra land/plasser med US pre-clearence.
SAS flög på Newark efter JFK
T bana från JFK till stan har funnits sen i varje fall 70 talet. Tror SAS skulle fungera bättre med Jet blue på JFK, de har ett utmärkt network därifrån, även till karibien som POP.
Jag: De har mycket riktigt huvudsakligen inrikes på LGA då de saknar Immigration, men de har faktiskt lite internationell trafik ändå – till och från länder med amerikansk pre-clearance, framförallt Kanada.
Om man tar med LGA i det här har man ingen form av koll, LGA är en av dom allra sämsta flygplatserna i USA, vad jag vet har man inte internationala linjer til LGA, tack o lov. Alltid stora förseningar, usel service på flygplatsen, obefintliga transportmöjligheter.
JFK är mycket bättre, men om man vill till Manhattan är EWR faktiskt minst lika bra, Immigration funkar mycket bättre på EWR än på JFK, båda flygplatser har bra transfer möjligheter om man ska till övriga USA
ABC: Ja, precis. Då är vi alltså eniga om att din liknelse EWR/LGW inte håller eftersom EWR är mer som LHR än LGW?
LHR är en av de störta hubbarna i Europa… Här byter i princip alla som reser med British Airways och Star Alliance erbjuder en mängd bolag och snabba bytesmöjligheter. Varje gång jag rest med SAS har kabinpersonalen långa listor med byten. Likaså när vi som inte jobbar på SAS anländer från andra världsdelar.
EWR samlar Star Alliance och har dessutom kortare transfertid till NYC.
Att LGA är större än LCY vet nog alla som varit på båda. Precis som att JFK har högre kapacitet än LHR och att EWR har högre kapacitet än LGW…
Jag förstår tanken, men håller inte med om liknelsen EWR/LGW eftersom LGW ligger lite längre från centrala London än LHR samt är i huvudsak en point-to-point-flygplats utan hubstatus för ett stort flygbolag och en av de globala allianserna. Egentligen liknar både JFK och EWR LHR.
Det finns ingen bättre NYC flygplats än EWR, och United har stort huv på EWR,därför.
LGA har langt større kapasitet enn sammenlignet med LGY i London.
Är inte orsaken ett tidigare samarbete med Continental? Innan dess flög SAS till JFK. Rätta mig om jag har fel men i New York motsvarar JFK typ LHR, EWR är LGW och LGA är LCY?
@JFK. United hade sin hub på JFK och även egen terminal där. Det var Continental som var stora på EWR. I samband med att UA å CO slogs ihop, så valde man en hub i NYC area, å det blev på EWR.