Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Varför saknar Norge eget Cargobolag?

Tråden startades av ABC

Norge har varken ett fungerande väg- eller järnvägsnät och den största exportvaran efter olja är fisk. Visserligen är oljan på väg bort och lax produceras redan på torra land betydligt närmare konsumenterna än nu. Men varför har inte Norge ett eget stort eller litet fraktbolag? Ett litet för inrikes frakt och ett stort för all fisk? Norrmän tycks bara satsa energi på det som landet inte klarar av, lågprisflyg långt och kort. Hur ska den nation som har nästan högst kostnader i världen och dessutom är omvittnat bland de sämsta på service klara det?

Publicerad den 2021-03-16 20:49
Skriv ett svar
Antal svar: 18

svar

Haha
2021-03-22 16:46

Norge kommer inte vara ett U-land för att pengarna inte spenderas på skit som hos araberna, alla vinster från oljan förvaltas varsamt och varje medborgare har sin del och den investeras i välfärden medans pengarna växer.

IngePax
2021-03-22 15:35

Rätt ska vara rätt, även Norge har givit världen fina gåvor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Norska_uppfinningar

@pf
2021-03-22 13:24

Sluta ljug…
Utan Olja hade Norge varit ett U-land. Ni har ingen teknisk kompetens värd namnet. Ni är till o med så korkade att ni fortfarande jagar valar!! Norge kan jämföras med ett U-land o det kommer ni bli igen den dag oljan tar slut…

Cargo
2021-03-22 13:08

Att Norge inte har ett Cargo bolag, beror på att de inte förstår sig på flygbranschen. Det finns ett slående exempel i NAS.

sv pf
2021-03-22 13:05

Polestar är ett premium märke. Som ägs av Volvo. Den är i mångt och mycket baserad på Volvos teknik.
Volvo Cars är ett svenskt bolag med kinesiska ägare, som tillsammans med sina anställda betalar skatt i Sverige. Till skillnad mot vissa konkursmässiga (DY) flygbolag. Dina “kunskaper” om Sverige baseras på avundsjuka.

PS. SAAB är ett helsvenskt försvarsföretag, som ingår i Wallenbergs sfären.
SAAB Automobile, existerar inte då de gått i kk. DS.

pf
2021-03-22 11:33

Saab og Volvo, er ikke de nå å regne som kinesiske foretak ?

Emn kamerat kjøpte nylig ny bil, han trodde han kjøpte Volvo, men det viste seg å være en Polestar……

BS
2021-03-22 10:51

Ni tycks glömma SAAB Kockums, som ligger i framkant med både U-båtar och stealth ytfartyg. Vår flygindustri, går inte heller av för hackor. Vi slår vårt grannland även där.

ABC@pf
2021-03-21 16:14

Norge är också världsledande inom produktion av fiskkakor, brun ost och lusekoftor!

@pf
2021-03-21 13:12

Det är helt korrekt att Norge har mycket mer att stoltsera med när det gäller varvsindustrin än Sverige.
Sverige har knappt nånting kvar inom denna branschen.
Norsk varvsindustri är säkert ledande inom offshore och oljeindustrin, men hur stort är detta numera?
Många supply båtar och olje plattformer har ju tagits ur drift senaste 10-12 åren.

pf
2021-03-20 15:25

BS, v.g. les det jeg skriver

“…norsk verftsindustri er verdenslendede innenfor mange sektorer, som oljeplattformer og ulike båttyper.”

BS
2021-03-20 11:50

Att påstå att Norge är världsledande inom varvsindustrin, vittnar om dålig självinsikt och storhetsvansinne. Löjligt!!

Liten eka
2021-03-19 19:11

PF du borde ta reda på mer om ditt grannland innan du häver ur sig dina floskler.
I Sverige och Finland finns en skeppsbyggare kultur som sträcker sig långt förbi de Ekor och kollar som byggts i Norge.
T ex Halvmiljontonnaren T/T Nanny är det största fartyg som byggts i Sverige, och har fortfarande breddrekordet för fartyg.

pf
2021-03-19 11:38

ABC, v.g ta en kikk på https://www.ssb.no/en/jord-skog-jakt-og-fiskeri/statistikker/fiskeoppdrett/aar-forelopige

når det gjelder “nedbygging” av norsk fiskeindustri. Mulig at veksten i fremtiden blir så stor at man i fremtiden også må anvende nye plasser for eksport, som LLA, med svenskt cargobolag. Et bolag som i dag flyger Dalahester ut i verden, både med og uten røvhull !

Da glemte også i din oppsummering ABC, at norsk verftsindustri er verdenslendede innenfor mange sektorer, som oljeplattformer og ulike båttyper. Nabolandet har vel ikke utmerket seg i det siden Wasaskeppet sank.

Råger
2021-03-19 10:12

Sverige har ju aldrig haft något eget cargobolag heller,
( nej jag räknar inte Westair eller Amapola )

Det närmsta vi kommer är väl SAS satsning på 90 talet
med en leasad 747-200F från Atlasair.
Minns att man flög på knasiga destinationer som MFM !

ABC
2021-03-19 01:28

Tack och lov att laxproduktionen är på väg bort från Norge och på väg att flytta in i dammar på andra kontinenter. Klimatsmart blir det också!

sv pf
2021-03-18 17:54

När det gäller service och kompetens, så ska ni vara glada över att folk kommer från “omtalt naboland” och arbetar. För er egen kompetens och “service”, har en hel del i övrigt att önska.

pf
2021-03-18 10:25

At Qatar Airways og andre foretar mesteparten av frakten, i hovedsak fisk, er positivt. For direkteflyginger, Koreanske og andre har tillatelse til å overfly Russland, noe skandinaviske myndigheter har satt bort til SAS.

Qatar har stort rutenett, og kan raskt og effektivt ta store mengden for omlasting videre fra Doha.

Oljen vil nok være i Norge og Nordsjøen i lengre tid, det samme gass. Bare verdien av prisøkningen i år dekker det Norge må betale i støtteordninger pga Corona.

Jernbane og veier er vanskelig i et topografik vanskelig, og langt tynt befolket land som Norge. Vi er dog ikke avhengig å bygge infrastruktur som nødsarbeider for å holde nede arbeidsløsheten som i et bestemt naboland. Dette nabolandet kjemper jo også med høy statsgjeld.

Servicen kommenteres, vi har jo mange fra tidligere omtalt naboland i disse yrker. Klart dette kan medvirketil at servicen ikke er like god som trådstarter ønsker. Mulig den varslede overgangen til bruk av droner og roboter vil hjelpe på dette.

Gh
2021-03-17 08:02

Finns gott om Cargo kapacitet världen över.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500