Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Varför SAS?

Tråden startades av Jet

Jag har funderat en del på varför folk väljer att jobba på SAS. Det är inte för att provocera, utan jag är genuint nyfiken. Det verkar som om det är ett evigt klagande från anställda på dåliga löner och arbetsvillkor, och det är tydligt att företaget brottas med ekonomiska och organisatoriska problem.

Trots detta finns det uppenbarligen personer som väljer att arbeta där och till och med stanna kvar länge. Så, vad är det som lockar med SAS? Är det förmåner, arbetskulturen eller äran att få gå med näsan i vädret och se ner på andra, eller något annat som jag missar? Jag skulle gärna höra från nuvarande eller tidigare anställda.

Publicerad den 2025-01-08 18:42
Skriv ett svar
Antal svar: 45

svar

Cabpry
2025-02-06 09:57

Jag har jobbat många år på Arn på flera bolag och fick som många andra gå under pandemin. Har nyligen återvänt till SAS och jag är stolt att säga att jag jobbar på SAS och jag var det såklart innan också. Nu är jag inte på Arn längre utan har “vanliga” arbetstider och nära hem vilket passar mig mycket bättre. Det som gör att man trivs är kollegorna och alla förmåner man får.

Insatt
2025-01-27 12:24

@pilot M

Skulle du kunna redovisa denna lön? Alltså vad du fått betalt för, grundlön för sig själv, flygtillägg för sig osv? Utgår från att du är skeppare? Anledningen är att jag genuint är intresserad då man hör om så taskiga löner på SAS hela tiden i detta forum

Pilot M
2025-01-27 10:59

För att återgå till trådstarten.

Främsta anledningen är bas i Stockholm.
Är i 30-årsåldern och tjänade en bit över 90k i månaden förra året på 80%. Ska nämnas att jag jobbade en del fridagar när jag kände för det.
Trivs väldigt bra med kollegorna och jobbet i allmänhet, tittar inte efter andra jobb.

senan
2025-01-27 07:48

@Kemmy. Det handlar inte bara om lönevillkor. Att ha flera stora baser trots att man numera koncentrerar flygningarna runt den dominerande hubben i CPH innebär en helt onödig komplexitet som skapar andra kostnader och som knappast ger hög produktivitet. Jag skrev att jag tror att det finns en tanke bakom samarbetet med BRA som ligger i linje med SAS intentioner att bli ett mindre komplext flygbolag. Att då köpa in dessa besättningar från en tredje part ökar SAS framtida flexibilitet. Det blir knappast ett strömhopp från personalen om de får fortsätta flyga åt SAS även om det blir i form av en anställning i ett annat bolag. SAS visar numera inte upp några resultatrapporter så vi får väl se när senaste årsredovisningen finns tillgänglig hos Bolagsverket i sommar. Om AF/KLM väljer att avstå från att öka ägandet i SAS har ju SAS VD flaggat för att bolaget kommer att söka sig tillbaka till börsen och då får vi veta mer. Tills dess behöver SAS vända på alla stenar för att skapa lönsamhet.

Kemmy
2025-01-26 19:20

Sv senan:

Tycker absolut det behövs initiativ, tror bara inte att göra sig av med piloter är det smartaste då SAS numera ligger i botten av hierarkin att rekrytera, möjligtvis nu med braathens likvärdig. SAS behöver alla de kan få, och med redan nu ett av Europas lägsta/billigaste villkor är det inte en personalbristkris med potential att spara någon promille i kostnad ett drag som kommer rädda SAS.

SAS har på grund av demografin och stora pensionsavgångar innevarande och de närmaste 5 åren naturliga besparingar inom kategorin personal som kommer att bidra med mer än den personalkrisen kommer göra.

Senan
2025-01-26 14:41

Sv Kemmy. “som en viss ”flygexpert” som hatar SAS skulle kunna slänga ut sig” säger du när någon nämner något som möjligtvis skulle kunna sänka SAS kostnader, skapa ett effektivare SAS och skapa ett lönsamt SAS på sikt. Tydligen är vissa initiativ av företagsledningen och styrelsen tabu när det gäller hur SAS skall bli lönsamt. SAS kommer inte att överleva länge om man inte omstrukturerar på riktigt.

@ re:Senan
2025-01-26 07:23

Danmark har mycket lägre kostnader för anställda än Sverige så går på ett ut! Det är inte bara lönen som kostar pengar för företagen!!!

Sas
2025-01-26 05:20

Avtalet med BRA kom till för att BRA gick dåligt och inrikestrafiken ökade inte så mycket efter pandemin. Ägaren erbjöd då SAS att flyga åt dem och ta över Xflys trafik.
Ett erbjudande för bra för att säga nej till då SAS samtidigt blev av med sin näst största konkurrent efter Norwegian.

Senan
2025-01-25 13:03

Frågan är varför SAS gjort ett sådant långt avtal med BRA? Det är och har varit mycket dyrt för SAS att ha tre stora olika besättningsbaser plus några mindre som BGO och LHR. SAS nya ägare kommer att vilja se ett lönsamt SAS med färre besättningsbaser och knappast ett SAS som går i samma gamla fotspår och som genererar miljardförluster år efter år. Att outsourca besättningar till olika typer av bemanningsbolag är inget nytt och det är ett dokumenterat effektivt sätt att sänka enhetskostnader och undvika strejker. Senaste avtalet med piloterna var väl 5-årigt så för SAS att hitta en lösning som ger dem förhandlingsstyrka är väl inte helt feltänkt? Ni som “vet” vad som ligger bakom BRA-avtalet och vad som blir nästa steg i denna relation kan väl lägga fram dessa “fakta” här i forumet så får vi andra också veta. Personligen tror jag att de flesta som skriver härinne är nostalgiker och förutsätter att allt skall vara som förr – trots årliga miljardförluster.

Re:Senan
2025-01-24 21:29

Betydligt dyrare att anställa crew i CPH än vad det är på ARN.

Kemmy
2025-01-24 21:26

Haha.
Ja att basen på ARN skulle läggas ned och BRA skulle ta över låter ju som en typisk ”Holsson” (från gamla Avanza forumet) önskning, eller tillika en dystopisk förutesägelse som en viss ”flygexpert” som hatar SAS skulle kunna slänga ut sig. Kul skämt, som någon stackare verkligen kanske tror på?

SAS som redan nu har problem med att både bemanna flygplanen samt rekrytera erfaret folk till flygplanen (och svårare än någonsin att behålla dem) ska alltså kasta ut 1/3 av sina flygande och tro att de alla går över till BRA? Hahaha, lycka till SAS med det…

Senan
2025-01-24 21:04

Sv @senan. Bra kommer inte att ta över produktionen – bara besättningsbasen. SAS är numera ett danskt flygbolag sett till ägarsidan och man vill bemanna upp i CPH och då är det kostnadseffektivt att kunna låta BRA ta över avvecklingen av besättnngsbasen på ARN.

Re:Senan
2025-01-24 18:53

BRA kommer aldrig ta över all produktion från SAS på ARN.
Att påstå något sådant visar bara på att man har absolut noll kunskap om branschen än mindre hur läget är på BRA.

Bengan
2025-01-24 15:47

Lönerna på BRA är så pass låga att till och med SAS framstår som ett bättre alternativ i det avseendet. Detta löneproblem kommer sannolikt leda till att BRA ständigt har svårigheter att rekrytera och behålla personal, vilket i sin tur kommer att påverka deras operationer negativt. På sikt riskerar detta att göra det svårt för dem att lyckas som ett ACMI-bolag. Det är också värt att notera att anledningen till att BRA överlevde konkurs var SAS-kontraktet, vilket de troligtvis endast kommer att klara av under innevarande år. Det är högst osannolikt att denna situation håller i sig längre än så.

Senan
2025-01-24 15:43

SAS kommer med största sannolikhet (observera sannolikhet inte ännu beslutat) att lägga ned sin besättningsbas i Stockholm/ARN och låta BRA expandera sin bas (med både piloter och kabinpersonal på ARN. Personalen erbjuds att gå över till BRA eller flytta till CPH eller OSL.På sikt väldigt få direktlinjer från Stockholm förutom direktflygen till semesterorter runt Medelhavet som alla kommer att skötas av BRA med egna BRA-flygplan eller befintliga SAS-flygplan. Connect tar över LHR från basen i London, OSL tar över de norska linjerna från ARN och CPH tar över alla CPH-flyg. De få (om några alls) SAS långlinjer från ARN bemannas från CPH eller OSL.

@Andreas
2025-01-24 14:30

Dom kommer inte ha något incitament att höja lönerna för dom på SAS då BRA har ännu sämre avtal än SAS redan har vilket är helt galet att tänka på

Andreas
2025-01-24 09:45

ARN: Varför menar du att det blir sämre för SAS-anställda att BRA flyger ATR för SAS istället för Xfly?

B
2025-01-24 09:07

BRAs samarbete är väl bara bra för SAS?
En av SAS största konkurrenter som försvunnit och istället kommer mata in trafik till Arlanda och SAS.

För kunderna är en annan sak.

ARN
2025-01-23 21:59

Vet inte hur det är för alla som har ARN bas men tongångarna är ju inte direkt positiva och iochmed BRAs intåg så verkar det inte bli bättre snarare sämre?

Lelle
2025-01-23 13:15

Om du vill ha störst chans till att bo i Sverige över hela din yrkeskarriär så är nog SAS den arbetsgivaren som känns tryggas. Om man värdesätter Sverige vad de innebär samt att kunna vara nära familj/ vänner. Vill man ha utlandsäventyr/ tjäna mer pengar så är SAS inte bolaget att jobba för just nu. Men tror många hoppas på förbättringar 2027.

Branschen ser olika ut hela tiden, just nu har SAS dåligt avtal om 5 år kan det vara Norwegian.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500