Vi som nu står utan jobb, vad är planen?
Har som många andra blivit varslad och funderar på vad jag ska göra härnäst. Är fortfarande ny i branschen med en totaltid på 500 och en TR på typen ATR. Vore intressant att veta vad ni har för planer härnäst. Kommer ni att byta bana helt eller väntar ni på att denna våg ska passera för att sedan fortsätta som förut ? Nyfiken på vad ni kollegor tycker och tänker.
Allt gott
svar
”Jobba med SAIL” , SAIL är väl en del av SAS precis som de nordiska delarna?
@mr FO – att SAS piloter har återanställningsrätt i fem år stämmer kanske – men om SAS startar nytt bolag eller jobbar med SAIL – gäller den rätten även där i de andra bolagen? Om inte, var ju strejken helt värdelös!! Det var ju just det som piloterna strejkade för! Vore intressant om någon kan ge oss den korrekta informationen här, för då måste många nog börja omskolning om det skulle vara så fult.
Komplettera med en annan utbildning är vad jag kommer göra nu i höst och ett tag framåt. Tror man ska satsa på något helt annat ett tag. Men det kommer vända tids nog!!!!
Ta lastbilskörkort lätt att få jobb, man kan alltid fantisera att man rattar ett flygplan. Man kör någonting med en törstig förbränningsmotor som drar mycket soppa per mil 🙂
Arbetsförmedlingen? Hahahahaha Den var rolig, du känner du till någon som fått jobb genom arbetsförmedlingen..
Vill man säkra sin inkomst som ung pilot med få H gäller det att ha fler strängar på sin lyra. Dvs vara villig att testa ngt annat med.
Byt branch, flyget kommer vara sönderskjutet till 2022 minst enl experter.
Sedan är en ny svininfluensa på väg i kina.
Bryter den även ut bland människor kommer flygets utveckling bromsas än mer.
Cargo piloter är väl dom som fortsatt kommer vinna på allt i övrigt negativt.
Miljön är väl iofs den största vinnaren till allt minskat flygande!
Just det!
“Vi som nu står utan jobb, vad är planen?”
Planen står i “malpåse”. Det borde även pilotjobbssökarna göra. Kommer inte att hända något på den marknaden på åratal. Sök andra jobb!
@Lärd och alla andra som stör sig på att man använder begrepp eller ord som man själv inte skulle använda: För att inte tysta andra genom att påpeka att man måste vara PK för att få yttra sig här inne kanske man kan sluta med att peka på ytterligheter som korrekturläsning osv. Fråga hellre vad hen menar, det är mycket bättre i ett demokratiskt samhälle med yttringsfrihet. Detta är ingen domstol utan ett forum.
Det är viktigt att man korrekturläser inläggen innan man trycker på publiceraknappen.
De som väljer fel utbildning får ta ansvaret själva.
Kratta manegen (idiomatiskt) göra det enkelt (för någon eller något) att komma igång, underlätta eller hjälpa till för att något ska kunna ske.
Uttryck skal användas i sitt rätta sammanhang, fast det erfordrar en viss lärdom!
PS. Det heter materiel, med e. Material är något annat trä t.ex. DS.
Tyvärr men det är osannolikt Norwegian- eller SAS-jobben som nu försvinner kommer tillbaka till Skandinavien igen.
Blir sannolikt anställningar/inhyrningar ifrån bolag baserade i Baltikum eller Irland ??
Svenskt flyg har ingen framtid pga Greta och Kina viruset. Byt jobb!
Staten borde ordna flygjobb åt oss piloter som har långa, dyra och krävande utbildningar.
Tänk vilket slöseri det är med piloter som går arbetslösa.
Arberstförmedlingen !
När manegen är färdigkrattad finns inte en 80 90% av de nuvarande flygbolagen. Förhåll er till detta faktum ni som hoppas på branschen.
Pilotfacket starta ett eget flygbolag ni fegisar kravmaskiner och ställ krav på er själva.
Jo strejken lönade sig alla medlemmar fick mer i lön.
Nu är jobben borta för alltid.
Skammens ambassadörer.
Genmäle till@Urban. De söker med ljus och lykta efter undersköterskor och hemtjänstpersonal till Kiruna/Gällivare/Överkalix/Karesuando och fler orter. Ta nu tillfället i akt och omdisponera dig till dessa fantastiska jobb som finns i tusental.
Tror tyvärr inte att branschen kommer vara tillbaka i något slag normalläge förrän tidigast 2024-2025
Först ska många av de som nu lämnar återanställas, många bolag har i någon mån återanställningsrätt. I SAS ex i hela fem år. I vissa bolag utomlands lite mer oklart men ändå på ex Virgin. EK lär ta tillbaka många av sina erfarna piloter, är helt enkelt smidigast så, de har rätt TR och erfarenhet samt alla kurser inom bolaget.
Tror att DY kommer göra något liknande lite succesivt när man expanderar igen.
Så hade jag suttit i någon annans kläder nu utan flygjobb och relativt ung, gå in på antagningen.se och sök en längre utbildning. Det går fortfarande att göra sen anmälan till många utbildningar som startar till HT.
Lycka till och safe flights till oss som fortfarande har flygjobb