Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Xfly Arlanda. Samtal 7e mars

Tråden startades av Johannes

Någon som ska dit?
Dom sökar bare erfaren kabinpersonal?

Publicerad den 2023-02-26 18:32
Skriv ett svar
Antal svar: 22

svar

@ @VET
2023-03-13 10:22

Och ca 11 dagar ledigt per månad, eller 132 per år.

@VET
2023-03-11 14:05

Pension nämns ITP1.

Gällande days off i avtalet: EASA FTL.
“Every calendar month shall include a minimum of eight (8) days off”

Fast lön, över 60 Legs per månad, vilket man inte når, betalas lite extra:
“PAS pays per sector flown above 60 sectors operated per month”

Vet
2023-03-10 12:07

Så 68 som jet-kapten och jobba röven av sig är ”bra” och mycket bättre än BRAs? Vad jag vet så är de lediga mer och har mer semester och diverse annat som ett kollektivavtal har. Hur ser pensionen ut på xfly?

@X
2023-03-09 20:53

Xflys piloter har inget kollektivavtal eftersom det inte är tecknat med någon facklig organisation i Sverige.
SAS har krav på att alla underleverantörer skall ha gällande kollektivavtal, så man kan ställa sig frågan till den tolkningen.

BRA @@X
2023-03-09 09:32

Xflys kollektivavtal tecknades mitt under brinnande pandemi. Xflys ”pandemi-avtal”” är fortfarande bättre än vad SPF lyckades klämma fram för BRA piloterna EFTER pandemin. Inom snar framtid ska Xfly avtalet omförhandlas från ”Pandemi-avtal” till ett ”normal-avtal”.

@X
2023-03-08 17:22

“Piloterna har kollektivavtal via egna fack (tack o lov inte SPF)”

Alltså INGET kollektivavtal. Har sett avtalet och man jobbar enligt EASA FTL fast lön lite rörligt om man flyger mer än 60h(!) block timmar i månaden.
Hur kan man va nöjd med detta och säga “tack o lov inte SPF”?? Utveckla gärna =)

Jonas
2023-03-08 14:49

Xfly är inget trevligt bolag! Jag har jobbat som skeppare på bolaget.
Kulturen är hård och dessutom är det några piloter som bildat facket och avtalen.
Dessa piloter var de enda som inte fick sparken under pandemin. Då var det minsann inte tal om en seniorlista.

@PM
2023-03-08 12:19

De söker främst piloter till Tallinn och Vilnius. Betydligt lägre löner och inga “krångliga avtal” för bolaget. Sedan flygs de passivt till Arlanda och Köpenhamn för att jobba där i perioder. F.t söker de även folk till Åbo.

Erik
2023-03-08 12:15

Expansion på främst A320

PM
2023-03-08 10:44

@X:
Har sökt till flight deck fyra gånger de senaste två åren. Inte ett ljud tillbaka trots giltig rating på typ!! Låter knappast som att de expanderar. Annonserna ligger nog bara ute och trålar vad som kan tänkas komma in spontant.

X
2023-03-08 09:25

Piloterna har kollektivavtal via egna fack (tack o lov inte SPF)
Kabinen har kollektivavtal via Unionen

Xfly
2023-03-08 08:31

Piloterna har inget kollektivavtal iaf. Kabinen har jag ingen aning om

@CRJ900
2023-03-07 20:53

Vilken organisation har Xfly kollektivavtal med?

“Ett kollektivavtal är ett skriftligt avtal mellan arbetsgivare och en facklig organisation”

Läs gärna mer på;
http://www.verksamt.se/driva/anstalla/kollektivavtal-och-arbetsmiljo/kollektivavtal

Sägs att Xfly skrev avtal med ett gäng piloter som fick behålla jobben vid Covid 2020 uppsägningar. De startade ett “eget fack” NCA (northern-crew-association). Så om det fortfarande är gällande ger man inte mycket för det sk “kollektivavtalet”.

http://www.allabolag.se/8025328298/northern-crew-association

CRJ900
2023-03-07 13:09

Om du inte själv arbetar på XFly så sluta att skriva en massa strunt.
Som tidigare nämnt här på forumet, så har ARN-basen svenskt kollektivavtal, svenska löner och beskattning i Sverige.
Att personalomsättningen är stor är rent nonsens. Mer personal behövs nu inför sommarsäsongen för att täcka semestrar m m.
Som i alla flygbolag arbetar man på slingor med en hel del övernattningar.

@X
2023-03-02 16:49

Nu har du fel igen. Dom expanderar, därav behövs mer folk.

X
2023-03-02 15:43

Xfly / Nordica = 60 open positions (hemsida 02/03/2023) Söker folk till alla avdelningar, alla baser, stor personalomsättning. Folk kommer och går.

CCM
2023-02-28 21:54

@X Trist att du hittar på en massa nonsens. Xfly är en väldigt trevlig arbetsplats och har ett bra avtal, nog ett av de bästa på svenska marknaden som det ser ut nu.

Robban
2023-02-28 14:21

@ X Sluta sprida dynga här på FT. Det är ju rena lögner du kommer med!!

Mia
2023-02-27 15:22

@X Du har inte mycket rätt. Inte många som slutar. Behövs mer folk för SAS produktionen på ARN. Detta pga TLL crew som tidigare flugit CRJ/ATR här i ARN. Nu skolas om för att flyga Airbus

Mia
2023-02-27 12:47

Lönen är helt ok på xfly och jag har 2-8 nätter borta/månad

Grejen är den att de expanderar ARN basen med svensk crew för SAS operation samtidigt som TLL basens crew som flugit mycket här nu skolas om till Airbus

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500