2002 det säkraste året för flygpassagerare!

Publicerad den 2 januari 2003
Kommentarer
Flygåret 2002 går till historien som ett av de minst olycksdrabbade i västvärlden sedan andra världskriget. I USA omkom inte en enda person inom det tunga trafikflyget. I hela världen skedde totalt 19 haverier med omkomna vilket är den lägsta siffran på 50 år. I Europa omkom totalt 91 personer vid 2 haverier. -Från passagerarsynpunkt har år 2002 varit det säkraste sedan 1946 enligt Harro Ranter, chef för Aviation Safety Network. (Bilden: Luxairs Fokker 50, ett av två som drabbades av haverier med omkomna i västvärldens trafikflyg under 2002)

Amerikanska analytiker ger en rad förklaringar till den förbättrade säkerheten. Bättre teknik med nya kollisionsvarningssystem, allmänt ökad vaksamhet från besättningar med hänsyn till terroristhoten samt utbyte av äldre flygplan mot nyare. En annan faktor är givetvis att flyget har minskat något inte minst i USA.


Trots förbättrad kollisionsvarning och något mindre trafik inträffade en kollision mellan två trafikflygplan över Europa under 2002. Flygledningen i Zurich lastas för den olyckan som krävde 71 liv i den Tupolev från Bashkirskie Avia som kolliderade med ett fraktflygplan från DHL. Denna olycka samt haverier i Luxemburg med en Fokker 50 där 20 ombord omkom var de enda haverierna med dödlig utgång under året i Europa. I Europa och USA omkom tillsammans alltså 91 personer under trafikflygåret 2002.


Från Mellanösten och arabländerna rapporteras endast ett fatalt haveri, Egypt Air i Tunis med 14 omkomna.


Men allt var inte bra överallt. Utanför västvärlden omkom c:a 750 passagerare vid 8 olyckor. I Kina inträffade tre svåra haverier med tre olika flygbolag. China Airlines (Taiwan) 225 omkomna, Air China i Korea 128 omkomna samt China Northern i Kina 112 omkomna.  Iran, Nigeria och Colombia hade varsitt svårt haveri med med totalt 280 omkomna. Samtliga dessa var med mycket omoderna flygplan.



I USA har flygbolagsorganisationen ATAs säkerhetsdirektör Tom Farrier uttalat det något märkliga sambandet mellan svåra ekonomiska tider för flygbolag och flygplatser och hög flygsäkerhet. 1993, 1998 och 2002 var de bästa säkerhetsmässigt de senaste 10 åren. 1993 var ett år med svag ekonomi i USA, 1998 varnade flera studier för svagheter i säkerhetssystemen och under 2002 fanns en kombination av ökade säkerhetsåtgärder och stora ekonomiska svårigheter för de flesta flygbolagen, något som fått United Airlines och USAir att söka konkursskydd.
Under svåra tider så fokuserar alla mer på sin uppgift och återgår till fundamenta i jobbet, säger Farrier från ATA, den amerikanska motsvarigheten till AEA.


Det amerikanska transportdepartementet är givetvis mycket nöjda med resultatet. Man framhåller – via Transportminister Norman Mineta – att det är anmärkningsvärt att man samtidigt som ökad kontroll av passagerare och bagage byggts ut så har den totala säkerheten kunnat bibehållas. – Vilket testamente till världens bästa flygtransportsystem, säger Mineta i ett uttalande.
Samtidigt redovisas två undersökningar som visar att passagerarna i USA fått mer förtroende för säkerheten på flygplatserna. 60% har förtroende för systemet mot 51% före den 11 september.


I USA har staten bidragit på många sätt – inte minst finansiellt –  till att öka säkerheten på staternas flygplatser. Cirka 2 miljarder SEK betalar den amerikanska staten varje månad för kontrollverksamheten på flygplatserna i USA. Annat är det i Sverige där flygpassagerarna hittills fått stå för fiolerna för att skydda flygplatserna mot terrorism och andra kriminella handlingar!

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten