
Air India-kraschen ska prövas i amerikansk domstol
Det var den 12 juni i år som Air India Flight 171, en Boeing 787–8 Dreamliner, störtade strax efter start från Ahmedabad på väg mot London Gatwick. Ombord fanns 229 passagerare, 12 besättningsmedlemmar och på marken omkom ytterligare 19 personer – totalt 260 liv gick förlorade. Endast en passagerare överlevde.
Nu stämmer anhöriga till fyra av offren både Boeing och komponenttillverkaren Honeywell. Enligt stämningsansökan i Delaware Superior Court ska olyckan ha orsakats av felaktiga bränsleswitchar som stängde av bränsletillförseln till motorerna.
Kända risker sedan tidigare
I dokumentet hänvisar familjerna till en FAA-advisory från 2018 som uppmärksammade risken att switcharna kunde flyttas av misstag – men utan att utfärda krav på åtgärder. Enligt stämningen valde Boeing och Honeywell att förlita sig på en “försiktig rekommendation” i stället för att leverera nya delar eller varna operatörerna tydligare.
Indiens haverikommission AAIB slog i sin preliminära rapport fast att bränslet stängdes av kort efter start. Samtidigt menade ansvariga på FAA i juli att det inte finns några bevis för att just bränsleswitcharna var orsaken, utan att fler faktorer kan ha spelat in.
Boeing pressas åter i domstol
Det här är den första stämningen i USA relaterad till olyckan – men långt ifrån Boeings första rättsprocess. Efter de två 737 MAX-krascherna 2018–2019 tvingades bolaget betala mer än 20 miljarder dollar i böter, skadestånd och uppgörelser. Att nu även Dreamlinern ifrågasätts kan bli ytterligare en tyngd i bolagets juridiska bagage.
Honeywell inkluderas också i stämningen för att ha levererat en konstruktion som “möjliggjorde en oavsiktlig avstängning av bränsletillförseln” – ett scenario som enligt anhöriga var en “oundviklig katastrof”.
Vad händer nu?
Den fullständiga haverirapporten väntas först 2026. Fram till dess kommer spekulationerna och rättsprocesserna att sätta press på både Boeing och Honeywell – och väcka nya frågor kring certifieringsprocesser, ansvarsfördelning och relationen mellan tillverkare, tillsynsmyndigheter och flygbolag.
Det som gör fallet extra känsligt är att Dreamlinern länge lyfts fram som ett flaggskepp för modern flygteknik och ett av Boeings viktigaste program. Att just den modellen nu dras in i en sådan här process riskerar att få både juridiska och kommersiella följder.
Tilläggas kan också att teorierna runt olyckan är många, med bland annat idéer om att vatten i E&E compartment (Electric Equipment Bay) skulle ha kunnat slå ut vitala delar av flygplanets system. Det skapar ett frågetecken kring piloternas inblandning i kraschen.
Fakta: Air India Flight 171
– Datum: 12 juni 2025
– Rutt: Ahmedabad – London Gatwick
– Flygplan: Boeing 787–8 Dreamliner
– Ombord: 229 passagerare, 12 besättningsmedlemmar
– Markpersonal/offren på marken: 19 personer
– Totalt omkomna: 260 personer
– Överlevande: 1 passagerare
Status utredning: Preliminär rapport från AAIB i Indien pekar på att bränslet stängdes av kort efter start. Slutrapport väntas 2026.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.