Air India på väg mot Skandinavien: Arlanda eller Kastrup?
Publicerad den 25 oktober 2016
New Delhi står högst upp på Swedavias önskelistan när det gäller nya långlinjer från Arlanda. Den placeringen bygger i sin tur på det faktum att det redan idag finns en stor ström passagerare som flyger mellan Sverige och Indien. Främst är det det svenska näringslivet som har allt mer utbyte med Indien men även turistresandet är stort.
Kommentarer
De senaste artiklarna från deras press release nämner inget om CPH utan endast ARN.
http://www.ibtimes.co.in/air-india-launch-new-flights-washington-stockholm-tel-aviv-africa-701201
http://www.asianage.com/mumbai/profits-soaring-air-india-expand-wings-new-flights-356
Förmodligen blir det Stockholm.
Jag tror det blir Helsingfors, även om det inte anses tillhöra Skandinavien, utan Norden.
Har aldrig sett folk som sitter och jublar åt flyglinjer till ett flygplats som den här sidan. Verkar som de flesta svenskar härinne har mindre värdskomplex mot CPH! De flesta av er reser inte till dessa destinationer och förstår inte varför ni jublar över nya linjer. Man kan ana att ni har aktieinnehav hos Swedavia om de vore ett börsnoterat bolag 🙂
Sätt in double daily med A380 till Köpenhamn. Och en tuk-tuk till ARN tycker vissa. Underlaget finns från ARN, inte från CPH när det gäller Indien.
Arlanda har marknadsfört sig som en matarflygplats genom att satsa på kortbanor. Flygbolag blir begränsade – och tveksamma – när det bara finns en bana (01L/19R) som kan användas för start vid heavy longhaul. Samtliga banor på Kastrup är över 3000 meter.
CPH får gärna ta den linjen, helt ointressant resmål.
Sätt in en A380 till Köpenhamn och en Jetstream till Arlanda blir alla glada!
Det borde vara mellan Göteborg och Arlanda, vem fan orkar svingas till kastrup igen som sas tvingat oss göra i flera år..
Delhi till Arlanda är 140 nm kortare sträcka än Delhi till Kastrup
Hoppas verkligen det blir ARN, men tyvärr blir det nog förmodligen CPH av att SK kommer ligga på och influera AI att välja CPH. 🙁
Helt otroligt hur SAS schabblat bort de linjer man en gang hade till Indien..in 1980-talets borjan flog SAS fran Kastrup till Delhi och Calcutta via Karachi..sedan forsvann linjerna just nar Indiens ekonomi vaknade och oppnade sig..1995 hade SAS aterigen en linje till Delhi som man sedan lade ner?plotsligt har man igen vaknat? forsent?
Delhi till Arlanda är 140 nm kortare sträcka än Delhi till Kastrup
Indien är en stor destination från hela Skandinavien så det skulle behövas direktlinjer från Arlanda, Kastrup och Gardermoen. Inte bara en.
Hoppas båda flygplatserna får en linje till Indien. Får båda växer Skandinavien i betydelse.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten