Air India på väg mot Skandinavien: Arlanda eller Kastrup?

Publicerad den 25 oktober 2016
Kommentarer
Indien är ett av de hetaste resmålen för en direktlinje från Skandinavien. Ännu är inget klart men ett beslut närmar sig. Frågan är bara till vilken flygplats trafiken ska gå.
Air India Boeing 787

Air India

New Delhi står högst upp på Swedavias önskelistan när det gäller nya långlinjer från Arlanda. Den placeringen bygger i sin tur på det faktum att det redan idag finns en stor ström passagerare som flyger mellan Sverige och Indien. Främst är det det svenska näringslivet som har allt mer utbyte med Indien men även turistresandet är stort.

– Dessutom har vi en närmast perfekt mix av både svenska och indiska resenärer, säger Elisabeth Axtelius, direktör för Swedavia Aviation Business till Flygtorget.
De resenärerna är fortsatt hänvisade till ett transitstopp någon stans på vägen. Det kan vara Helsingfors varifrån Finnair flyger tre gånger i veckan till New Delhi, via några av de vanliga europeiska hubbarna eller de i Mellanöstern.
Men nu har den indiske ambassadören i Danmark lovat att Air India under våren 2017 ska starta en linje mellan Köpenhamn och den indiska huvudstaden. Den ska sedan på sikt följas av en linje till Stockholm. Det skedde under ett möte med danska resebyråer nyligen. Samtidigt presenterades siffror som borde peka i rakt motsatt riktning: Stockholm först och Köpenhamn sedan. I alla olika mätgrupper, utresande eller inkommande har Sverige dubbelt så höga passagerarsiffror som Kastrup, även när södra Sverige räknas in.
Ett trubbigt men ändock sätt att räkna är att det bör finnas en marknad på minst 40 000 presumtiva passagerare för att det ska vara aktuellt med en direktlinje med någorlunda täta frekvenser. Det uppfyller Sverige med råge medan Danmark ligger på drygt 20 000 resenärer. Att det trots det är Danmark som är i fokus kan ha att göra med den traditionella bilden av att Kastrup är inkörsporten till Skandinavien.
Air India är medlem i Star Alliance vilket förbättrar oddsen på att det verkligen blir en direktlinje till Skandinavien, även om flygbolaget själva inte presenterat något om var rutten i så fall ska flygas. De bygger just nu också upp flottan av Boeing 787 och tar in sex nya maskiner de närmaste 18 månaderna vilket ökar kapaciteten att starta nya linjer.
Vid sidan av de nya långlinjemaskinerna finns också möjligheten att flyga med mindre, single-aisle flygplan, till exempel en A321LR. De skulle i så fall kunna öppna för bland andra Norwegian som länge talat om att den kommande Airbusflottan ska användas till trafik österut.
– Vi arbetar kontinuerligt på att få till direkttrafik till Indien och det naturliga vore att den hamnar i Stockholm, säger Elisabeth Axtelius.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Charlie Sheen
2016-10-27 16:26

Förmodligen blir det Stockholm.

oja
2016-10-27 01:54

Jag tror det blir Helsingfors, även om det inte anses tillhöra Skandinavien, utan Norden.

Orka
2016-10-26 19:15

Har aldrig sett folk som sitter och jublar åt flyglinjer till ett flygplats som den här sidan. Verkar som de flesta svenskar härinne har mindre värdskomplex mot CPH! De flesta av er reser inte till dessa destinationer och förstår inte varför ni jublar över nya linjer. Man kan ana att ni har aktieinnehav hos Swedavia om de vore ett börsnoterat bolag 🙂

Brno
2016-10-26 18:53

Sätt in double daily med A380 till Köpenhamn. Och en tuk-tuk till ARN tycker vissa. Underlaget finns från ARN, inte från CPH när det gäller Indien.

Långbänken
2016-10-26 12:05

Arlanda har marknadsfört sig som en matarflygplats genom att satsa på kortbanor. Flygbolag blir begränsade – och tveksamma – när det bara finns en bana (01L/19R) som kan användas för start vid heavy longhaul. Samtliga banor på Kastrup är över 3000 meter.

Mr Dick
2016-10-26 01:47

CPH får gärna ta den linjen, helt ointressant resmål.

Niels
2016-10-26 01:33

Sätt in en A380 till Köpenhamn och en Jetstream till Arlanda blir alla glada!

Hugo
2016-10-25 15:53

Det borde vara mellan Göteborg och Arlanda, vem fan orkar svingas till kastrup igen som sas tvingat oss göra i flera år..

Grundbulten
2016-10-25 15:09

Delhi till Arlanda är 140 nm kortare sträcka än Delhi till Kastrup

Spiken
2016-10-25 14:04

Hoppas verkligen det blir ARN, men tyvärr blir det nog förmodligen CPH av att SK kommer ligga på och influera AI att välja CPH. 🙁

Alexander Hed
2016-10-25 13:52

Helt otroligt hur SAS schabblat bort de linjer man en gang hade till Indien..in 1980-talets borjan flog SAS fran Kastrup till Delhi och Calcutta via Karachi..sedan forsvann linjerna just nar Indiens ekonomi vaknade och oppnade sig..1995 hade SAS aterigen en linje till Delhi som man sedan lade ner?plotsligt har man igen vaknat? forsent?

Grundbulten
2016-10-25 13:30

Delhi till Arlanda är 140 nm kortare sträcka än Delhi till Kastrup

Rickard
2016-10-25 13:25

Indien är en stor destination från hela Skandinavien så det skulle behövas direktlinjer från Arlanda, Kastrup och Gardermoen. Inte bara en.

Ricardo Shilly Shally
2016-10-25 11:24

Hoppas båda flygplatserna får en linje till Indien. Får båda växer Skandinavien i betydelse.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten