
airBaltic tar emot sin 50:e Airbus A220-300
Publicerad den 15 februari 2025I slutet av 2016 blev airBaltic den globala lanseringsoperatören för Airbus A220-300 och sedan maj 2020 består hela flygplansflottan av denna flygplanstyp. airBaltic är majoritetsägt av den lettiska staten, som har en andel på 97,97 %, medan de återstående 2,03 % ägs av privata aktieägare.
– För åtta år sedan blev vi den globala lanseringsoperatören av Airbus A220-300 – ett flygplan som har förändrat vår verksamhet. I dag, när vi välkomnar vår 50:e Airbus A220-300, markerar det en stor milstolpe, som slutför vår första beställning och för oss halvvägs mot vårt mål om en flotta av en typ på 100 flygplan till 2030, sa Martin Gauss, VD och koncernchef för airBaltic, i ett uttalande.
Specialdesignen med en flicka som svävar genom molnen med långt, fladdrande hår avgjordes i en designtävling där 840 bidrag skickades in. Den slutliga designen modifierades av airBaltic för att möta flygplanets tekniska krav. Airbus Canada målade flygplanet på 18 dagar och använde 21 olika färger för att ge designen liv. För första gången någonsin använde Airbus en så kallad stencilöverlagringsteknik. Flygplanet ska ansluta sig till airBaltic-flottan senare i februari.
A220-300 lanserades 2016, då känd som Bombardier CSeries CS300, och nu kan airBaltic alltså stoltsera med 50 A220 i sin flotta. Flygplan nummer 50 markerar slutförandet av den första beställningen, och man har lagt till en beställning på ytterligare 40 flygplan. 30 A220-300 beställdes under Dubai Airshow i november 2023, och den beställningen kompletterades med ytterligare tio flygplan i augusti 2024.
Data från Cirium visar att airBaltic är den näst största operatören av A220-300 när det gäller flygningar per vecka (1032). Störst är amerikanska JetBlue som hade 1 087 flygningar per vecka med typen. Som jämförelse har JetBlue 44 A220-300-flygplan i sin flotta.
A220 räknas som det modernaste flygplanet i sin storlekskategori, med en relativt stor kabin och stora fönster, räckvidden är 6 700 km. Beroende på kabinkonfiguration tar A220-100 mellan 100–120 passagerare, medan den större A220-300 är anpassad för 120-155 sittplatser. airBaltics A220-konfiguration tar 154–155 passagerare.
Kommentarer
Lufthansa har sedan flera år samarbetat med AB via ACMI bla från Munchen.
Lufthansa kommer investera i Air Baltic och kan bli 10% ägare inom ett par år om alla parter blir överens.
airBaltic verkar vara ett väldigt välskött flygbolag som snurrat på länge nu med moderna flygplan. Återigen konstigt att Lettland kan ha ett eget flygbolag, men inte Sverige.
Baltikums läge med Ryssland vid knuten är inte attraktivt. BT expansion vad ska den bygga på? Transfer där är geografiskt helt fel.
ACMI uppdrag ?
Det kan väl ändå inte stämma att en Senior First Officers och/eller en Kapten i Air Baltic i LETTLAND har bättre lön än kaptener på något av SAS Bolag i Stockholm?
Lön per månad hit och dit. Ska man jämföra så är det nog bäst att ta lön/dag man inte är hemma. Hur många dagar går inte åt att pendla om man är på BT? Dubbelt boende? Hur många dagar ”hemma” har man som pendlande pilot på BT?
Även en senior F/O har bra mycket bättre lön än en kapten på SAS FYI.
SAS kaptener har bättre lön än airbaltic.
En kapten på AirBaltic har nästan Dubbla lönen jämfört med en Kapten på SAS Link i Oslo/Arlanda. Rätt konstigt kan tyckas.
Kul för de duktiga på bolaget
och den skickliga Martin, vilken skillnad på Esternas bolag som körts av en Svensk och i konkurs.
Fint, men en mardröm när det blir dags för att göra reparationer på strukturen. Ser åtminstone ut att vara homogen kulör under dörrarna där det är vanligt med skador. Roligt att våga ta ut svängarna ändå.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten