Airbus A320 NEO på väg ut ur hangaren
Publicerad den 19 mars 2014
Framdelen byggs i St Nazaire i Frankrike och bakdelen i Hamburg i Tyskland och allt sätts samman i Airbus stora fabrik i Toulouse. Det låter som en komplicerad process men när väl produktionen är igång rullar det ut en ny Airbus A320NEO per månad.
Just nu pågår sammansättningen av den första prototypen som alltså är en utvecklad version av den redan befintliga A320 och som därför snart får benämningen ”classic”. Airbus A320NEO, alltså New Engine Option” ska med nya motorer och stora sharklets minska bränsleförbrukningen med 15 procent jämfört med classic-modellen. Omräknat i normal årsproduktion motsvarar det ett minskat utsläpp med 3 600 ton CO2, allt enligt Airbus beräkningar.
Airbus A320NEO är redan på monteringsstadiet en framgång och drygt 50 flygbolag har beställt 2 600 exemplar av flygplanet. Norwegian är en av de större kunderna med en order på 100 flygplan medan SAS har 30 flygplan i fast order och option på ytterligare 11 maskiner. De kommer alla att baseras i Köpenhamn som blir en renodlad Airbus-bas medan Oslo och Stockholm blir hemmahamnar för flottan av Boeing 737.
SAS räknar med att sätta in Airbus A320NEO på de tyngre linjerna i Skandinavien och Europa som kräver upp till 180 stolars kapacitet. Med en maximal flygsträcka på 6 900 km kan den också teoretiskt börja flyga USA-trafik.
Airbus räknar med att börja testflygningarna under fjärde kvartalet i år och Virgin America, som är launch-customer, ska få sina första flygplan i oktober 2015. SAS i sin tur för första leverans under andra halvan av 2016.
Kommentarer
Lufthansa flyger mycket med 340 från FRA….
Det finns en logisk och enkel anledning till att de gjorde CPH till Airbus-bas. Det är att B737 har bättre vinter-performance än A320, på korta banor och slippery runways, framför allt i nord-Norge. Därför satte man B737 på ARN och OSL som har mycket mer vinterdestinationer än CPH.
Hepp, så enkelt är det inte…
Det du skrev är logiskt, men varför har man valt att göra CPH till en Airbus-hub? Det handlar inte om att jag inte förstår varför de lägger de nya airbusmaskinerna där, men varför satte man dem där från början???
Det är väl ganska naturligt. Maintenance base for 737 = ARN, OSL
Maintenance base for A319/A320/A321 = CPH
Lufthansa har samma. A34X på MUC. Alla andra på FRA. Hepp!
SAS har inte sky interior.. Men deras Airbus-plan känns DEFINITIVT mer rymliga.
Synd att inte någon av A320 stationeras på Arlanda. Jag föredrar att åka med en A320 istället för en B-737 (de med utan Sky Interior)p.g.a att kabinen i en A320 är ljusare och känns mer luftigare. Jag tycker jag får alltid en instängd känsla när jag bänkar mig ner i en B-737.
Jag bor i Stockholm och vill inte ha A320 här, så det så. Annars sitter jag i sandlådan, dadda hink och spade, och tycker om SAS och andra flygbolag på forum hela tiden men jag flyger aldrig.
Jag bor i södra Sverige, har 20 minuter till Kastrup, men jag vill ändå inte se Danskarna använda mycket av de pengar som faktiskt borde höra till “Svenska SAS”. Hur många av SAS maskiner är egentligen registrerade i Sverige?
Jag bor i södra Sverige, har 20 minuter till Kastrup, men jag vill ändå inte se Danskarna använda mycket av de pengar som faktiskt borde höra till “Svenska SAS”. Hur många av SAS maskiner är egentligen registrerade i Sverige?
Du har rätt, men det hade vem som helst fattat. Men VARFÖR satte man A320 där från första början? Jag är inte ignorant, jag vill bara veta, jag skyller inte på nån, utan vill bara veta!!!
Redan idag är Cph 320 -bas och det är väldigt mycket kostnadseffektivare att ha en typ per bas än att blanda vilt.
För att danskarna rofsar åt sej allt som är nå o ha o sen så får osl o arn allt som dom inte vill ha. Får se hur det går för cph när sas blir uppköpta ska bli intresant eller så säljer vi allt till danskarna så blir alla nöjda och glada
Begriper inte heller varför CPH får dem. Trött på 737. A320 mycket bekvämare. Blir inte förvånad om CPH även får alla SAS A350 och OSL och ARN får dela på “det som blir över”.
En A320NEO per månad??? Uselt med tanke att de har kapacitet för cirka 40 st A320CEO i dagsläget.
Återigen Flygtorget (för femtielfte gången); Korrekturläsning är aldrig fel
Är det någin som kan förklara hur det kommer sig att det blivit den uppdelningen att SAS lägger sina Airbusmaskiner i CPH och Boeingmaskiner i OSL och ARN?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten