Airbus väljer Volvo Aeros lättviktsteknologi

Publicerad den 8 oktober 2007
Kommentarer
Volvo Aero ska på Pratt & Whitneys uppdrag utveckla en av komponenterna i GP7000-motorn till Airbus nya storflygplan A380.

Enligt avtalet ska Volvo Aero även ta ansvar för tillverkning och produktstöd av komponenten under motorns livslängd.

- Det här är en stor framgång för Volvo Aeros teknologiarbete och ett bra kvitto på att vi är på rätt väg med vår satsning på lättviktskonstruktioner, säger Olof Persson, vd på Volvo Aero, i en kommentar.

Komponenten, turbine exhaust case, TEC, är en viktig del i flygmotorn, bland annat för att den innehåller en av motorns två fästpunkter i vingen. Pratt & Whitney har uppmärksammat Volvo Aeros strategi att satsa på lättviktsteknologier för flygmotorkomponenter och när man såg att det fanns behov av omkonstruktion av den befintliga komponenten kontaktade man därför Volvo Aero om en alternativ design, skriver Volvo Aero.

A380 Paris Air Show

A380 Paris Air Show

Den nya konstruktionen innebär bland annat att vikten på komponenten minskas med över 10 procent, något som får stor effekt på bränsleförbrukning och därmed också på motorns miljöpåverkan.

Ett omfattande utvecklingsprogram har tagits fram för att verifiera den nya konstruktionen och för att bekräfta att den nya komponenten når de högt ställda målen. På Volvo Aero räknar man med att serieproduktion av den nya komponenten för GP7000 ska komma igång i början av 2010. I slutet av samma år tar Volvo Aero fullt tillverkningsansvar.

– Förutom affärens omsättning är det viktigt för oss att vårt arbete med att utveckla vårt kunnande inom lättviktsteknologier bär frukt. Det är viktigt inför framtiden, inte minst med tanke på dagens miljödebatt, säger Olof Persson.

Värdet av kontraktet beräknas till omkring 2,4 miljarder kronor.

– Men väl så viktigt är att vi här har fått ett mycket viktigt kvitto på att Volvo Aeros satsning på att utveckla lättviktsteknologier verkligen bär frukt. Ett av många krav som ställs på Volvo Aero är att vi genom vår konstruktion ska sänka vikten på komponenten med över 10 procent,  vilket i sin tur leder till minskad bränsleförbrukning och därmed också minskade utsläpp, säger Fredrik Fryklund, Informationschef Volvo  Aero.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten