Alitalias sista chans – igen!

Publicerad den 7 september 2004
Kommentarer
Alitalia-chefen Giancarlo Cimoli hade en nattmangling med den starkt vänsterorienterade fackföreningen som driver tesen inte en enda arbetsplast skall gå förlorad. Ledningen kräver i en första omgång att de idag 22.700 anställda skall minskas med 6.200 men enligt samstämmiga analytiker måste bolaget inom en snar framtid komma ned till 8-9000 anställda. Detta är ett måste för att kunna tas upp i alliansen Air France / KLM. Totalt skall det alltså bort drygt 11.000 arbetsplatser i Alitalia.
 

Förhandlingarna har hela tiden kört fast på grund av att fackförningarna satsat på att staten i sista minuten skall ge vika och tillskjuta nödvändigt kapital. Det verkar – på en utomstående – som att fackföreningen inte förstått vad EU föreskriver varför man istället drivit frågan att alla flygbolag som flyger på Italien skall ha samma prissättning som Alitalia och – att Alitalia skall befrias på skatter och avgifter i Italien.
EULOGGAItalienska staten har efter många vändningar i EU fått igenom en absolut sista (?) chans där man utverkat 400 miljoner Euro ( 3.5 miljarder kronor) som en kredit. Men detta är  under förutsättning att fackföreningarna acceptera en första nedbantning med minst 5000 anställda. Efter nattens förhandlingar har man inte kommit längre och nu har man satt ett datum då den likvida kassan på 72 miljoner Euro ( 7 miljarder SEK) räcker för drift fram till sista september. Därefter – säger Cimoli –  blir flygplanen stående på marken.


Från fackföreningshåll tiger man. Men välunderrättade källor påstår att facket inte har någon tilltro för detta scenario utan menar att det – med historiks perspektiv – alltid finnsen ny lösning där staten som 62-procentig ägare alltid tvingas till nya eftergifter.
 
Under tiden kör Alitalia med kontantmetoden till de flesta leverantörerna,så även till bränsleleverantörerna. Den tidigare garantin från det italienska, halvstatliga oljebolaget AGIP annullerats. Årets förlust kommer att – i likhet med förra året – bli cirka 507 miljoner Euro (4,7 miljarder SEK) enligt en prognos som grorts av flygbolagschefen Cimoli.
 
Air FranceAlitalias ledning räknar med att det blir en lösning och arbetar på att dela upp Alitalia i två delar: AZ service och  AZ fly. Hur man skall förfara med de tidigare lånen på 1,2 miljarder Euro (10 miljarder SEK) är oklart eftersom hela räddningsaktionen med Alitalia är att klä bruden så att hon kan giftas in i det holdingbolag som förvaltar Air France och KLM.


Spelet lär fortsätta och den slutliga lösningen är total oförutsägbar. Det gäller Italiens klenod nr 1 och hur man än vrider sig blir det konsekvenser både för berörda politiker och bolagen som är delägare. Dessa kräver av staten att de skall hållas skadelösa även vid en konkurs.
Sista september närmar sig snabbt och konkursförvaltaren – som redan utsågs tidigt i våras -finns med hela tiden. Man räknar – i värsta fall – med ett scenario där Alitalia drivs vidare i en kraftig reducerat omfattning. 
 Toni Liten

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten