Featured article image

Allt mer ACMI på svenska flygplatser

Publicerad den 3 april 2023
Kommentarer
Femton inhyrda flygplan under sommaren. SAS måste öka kapaciteten liksom en rad andra flygbolag. Det har förändrat ACMI-marknaden i grunden.
Sommarfåglarna ser ut att komma tidigt i år och de blir fler än i fjol. ACMI var tidigare något flygbolag använde sig av i tillfälliga krislägen, strejker, flygplatsproblem, flygplansbrist av tekniska orsaker. Nu sker det i mycket större omfattning och på regelbunden säsongsbas. Det betyder att hyra in flygplan med besättning, försäkring och eget underhåll, klara att flyga. I sommar hyr SAS in elva 737-800; åtta från lettisk-litauiska Smart Lynx, tre från danska Jettime samt tre A220-300 från Air Baltic. Därtill blir det en A330-300 från portugisiska HiFly till SAS långlinjer. 
Redan 26 mars kom Air Baltic till Sverige för SAS. Med nattstopp i Ängelholm och Östersund, flyger man dessutom på Kiruna och Luleå från Arlanda. Air Baltic kommer dessutom att flyga sin egen trafik till Riga. Resenärer på Landvetter kan just nu se mycket av det lettiska flygbolaget då de även flyger två linjer åt Swiss till Göteborg. I gengäld måste Air Baltic, som haft tiotalet maskiner hos Swiss, nu ta in hjälp för att klara sin egen trafik under sommaren. Därför kommer vi se följande bolag hjälpa Air Baltic i sommar; Avion Express med fyra A320, X-fly med CRJ-900, DAT med A320, Carpatair med A319 och Cyprus Airways med A320. Säkert kommer några av dessa att angöra Sverige.
I Danmark är samtidigt Jettime redan inne med SAS-produktion mellan Köpenhamn och Reykjavik, Aten, Milano, Paris och Oslo. Det kan bli mer. Norwegian måste troligen hyra in några ACMI-plan och BRA flyger sina ATR för Widerøe.  
Men trenden går också mot större ACMI-och regionalflygsenheter; som SmartLynx med drygt 55 flygplan och Avion Express med 44 och det var före sommaren. Den kommande sammanslagningen mellan Air Nostrum från Valencia och irländska CityJet skapar Europas största regionalbolag med 70 flygplan, men få egna linjer. Det är bara några enheter färre än spanske Lusat Air, Europas regionala fraktgigant, med 74 flygplan i Swiftair, Cygnus Air, West Atlantic Sweden och West Atlantic UK. Estniska Nordica/X-fly har snart 25 enheter och är fortsatt ett av få helstatliga ACMI-bolag, med endast estniska charterrutter som egen trafik med en A320. Därefter kommer fyra A320Neo som ska flyga för Maribu; ett nytt tyskt charterbolag och en ATR-72 till TAP Air Portugal; i övrigt blir det SAS med sex ATR 72-600 och troligen fem CRJ900. 
Danska DAT flyttar också fram positionerna. Av sex A320 kommer två flyga för Air France i sommar, därtill en i Sydafrika och alltså en i Air Baltic. I och med att de öppnar en ny egen stödlinje Köpenhamn-Karup, tvingas de pausa en annan egen ATR-linje. Om de inte hyr in en sommarfågel utifrån, men det beror på om det finns några lediga maskiner.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Mr €
2023-04-05 13:03

Verkar som man hamnat i motfas och saknar plan nu i vår/sommar då man ska gasa och att man riskerar att ha för mycket i höst då man ska bromsa…

Holger
2023-04-05 11:27

En mycket farlig och tråkig utveckling. Man bör fråga sig varför dessa flygbolag är billigare att hyra in än att flyga själv?
Svaret på frågan är såklart att det tummas på marginaler/materiell och framförallt anställningsförhållanden.

Norwegian har insett faran och nackdelarna med AMCI och gör nu allt för att undvika wetlease. Varifrån kommer ”Norwegian måste troligen hyra in…”. Gissar skribenten?

Hmmm
2023-04-04 05:09

I Sverige kan vi både räkna och läsa, 11 B737. 8 från smart lynx och 3 från jettime 8+3=11, 3 A220 och 1 A330. Det blir 11+3+1= 15. Hur ni räknar och läser i Norge kan du gärna förklara pf!

Fundersam
2023-04-03 23:37

Känns som att SAS ledning håller på att arbeta bort SAS som ett Skandinaviskt flygbolag och istället gör det till någon form av Främlingslegion av olika bolag. Tråkig utveckling när man dessutom vet att man sagt upp en hel del flygande personal och även lämnat tillbaka flygplan.

pf
2023-04-03 13:53

11 + 8 + 3 + 1, mulig det blir femton i svensk puttifikasjon ?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten